Eens! Voetbalclubs zouden verplicht moeten worden om bij wedstrijden, waarbij van te voren duidelijk is dat er beveiliging nodig is, zelf beveiliging in te huren / achteraf de politie financieel te compenseren voor hun optreden! Dat moeten organisatoren van festivals ofzo toch ook?! Iedereen heeft het er hier maar over dat het niet te controleren zou zijn. Maar dat is toch niet erg? Je kunt mensen op het aanmeldingsformulier laten invullen of ze wél of niet roken. Zulke formulieren moet je altijd ondertekenen en als dan later blijkt dat iemand bij de aanmelding gelogen heeft, dan wordt er niet uitgekeerd / beboet. Ik vind het wel terecht om rokers een hogere premie te laten betalen. En er zijn inderdaad al andere groepen genoemd, waar dat wat mij betreft ook voor geldt. Daarbij mag wat mij betreft onderscheid gemaakt worden tussen mensen die zelf voor een ongezonde levensstijl kiezen, en mensen die er niks aan kunnen doen (bijvoorbeeld: overgewicht door trage schildklier kun je niks aan doen dus geen hogere premie laten betalen). Ik vind het trouwens zeer slecht dat hulp bij stoppen met roken en bij afvallen in 2012 niet meer vergoed wordt! Oh, en hamburgers zijn niet per se ongezond hoor! Een hamburger is gewoon gehakt. Lekker bakken en bij je groente en aardappeltjes, of zelfs op een broodje met sla... Niks mis mee! Het gaat meer om de overmaat aan vette sausen die mensen over hun hamburger gooien, de keuze voor het vet en vooral de hoeveelheid vet waarin mensen bakken en het feit dat veel mensen te veel vlees en te weinig groenten eten.
Hoi allemaal, mag ik me ook even mengen in de discussie hier, erger me af en toe groen en geel haha Persoonlijk vind ik dat ze niets omhoog moeten schroeven. We zijn allemaal mensen en proberen een leuk leventje te leven, de een eet graag de ander sport graag en weer een ander rookt graag een sigaretje bij het nuttigen van een biertje, niets mis mee vind ik. Wel ben ik het ermee eens dat gezond leven gestimuleerd zou mogen worden maar dan eerder met het oog op het verlagen van BTW op gezonde producten en/of bezigheden. Nu is het zo dat er 6% BTW wordt geheven op verschillende levensmiddelen van mij zou dit omlaag mogen. We betalen ons toch al scheel aan BTW. (persoonlijke) conclusie: Niets omhoog maar als stimulans en een "gezonder NL" BTW verlaging van gezonde producten.
en bij een te lage BMI korting? dan ga ik wim de boodschappen laten doen (al is mijn bmi wel goed hoor!)
Ben ik het niet mee eens. Mensen kiezen er niet voor om ziek te zijn. En in heel veel gevallen komt een ziekte niet door roken ect. Ziekte zit vaak in de genen. Nee dit is weer een geval van mensen in hokjes plaatsen..
Iets in mij roept heel hard: terecht! Dan stop je maar met roken als je niet meer wilt betalen! Maar het is natuurlijk niet te controleren. En er zijn zoveel andere risicogroepen. Al met al onhaalbaar.
En sommigen voeren de extra rokerspremie al uit: Wal-Mart trims some U.S. employee health coverage - Yahoo! News Wal-Mart gaat een extra bijdrage van zijn werknemers vragen als ze roken.
hoewel ik de gedachtegang wel kan snappen, is het m.i. een oncontroleerbare en onuitvoerbaar voorstel. Ten eerste heeft de WHO verslaving (en dat geldt voor roken, drinken, eten, drugs etc.) aangemerkt als een ziekte. En dus zou je kunnen stellen dat zieke mensen geen keuze daarin hebben. Dat maakt het dus al moeilijk. Ten tweede vraag ik me af hoe een hogere premie voor rokende/drinkende/(niet)etende mensen zich gaat vertalen in de verzorging zodra iemand ziek wordt. Je kan namelijk stellen als roker dat je meer premie betaald als anderen, en dus net zoveel recht hebt op een longtransplantatie als een ander. Je betaalt er tenslotte voor (meer zelfs dan anderen). Ten derde denk ik dat de controle op deze invoering veel meer geld gaat kosten dan dat het gaat opleveren aan extra premie. Ik ben 3,5 jaar geleden gestopt met roken. Geldt een hogere premie dan ook voor mij? Waar leg je een grens dan? En wat als iemand stopt met roken, gaat de premie dan weer naar beneden? Daarnaast, in die gedachtegang, kan je dus ook stellen dat mensen die sporten ook een risico vormen (blessures e.d.), of dat mensen die een auto rijden ook een risico vormen (ongelukken), of mensen met een baan achter een bureau ook een risico vormen (rsi) ... kortom, als er voor 1 enkele groep andere regels gelden, dan kan je ook stellen dat het discriminatie is.