Hallo Dames, Gistermiddag heeft mijn zoontje na zijn slaapje opeens koorts gekregen ongeveer 39.5. Heb hem een pcm gegeven. En toen ging het weer weg. Savonds laat is de koorts weer terug gekomen weer rond de 39.5 Dus weer een pcm gegeven. Nu is hij vannacht om het uur wakker geweest en vanochtend heel erg vroeg kreeg hij weer koorts. Nu werkt de pcm en kan hij een beetje lachen. Hij slaapt wel erg veel. Nu zit ik te twijfelen moet ik nu gelijk naar de hapost gaan of het even aankijken? Hij is al eens ziek geweest hij had toen meer dan 7 dagen koorts en heeft toen een ab kuur gehad. Wat het toen was was n iet echt duidelijk. Hij grijpt ook niet echt naar zijn oortjes. Hij heeft wel de leeftijd om tandjes te krijgen maar ik zie of voel nog niks in zijn mondje. Luiers zijn ook nog normaal. What to do, what to do????
Als hij niet teveel last van de koorts heeft, zou ik spaarzaam zijn met paracetamol, omdat je de koorts (en daarmee het genezend proces) onderdrukt. Heeft hij er wel last van (als in: pijn, niet meer slapen, etc) dan even de HA bellen... Maar voor je dat doet kun je idd ook nog even checken of het geen tandjes zijn: geen bobbes op het kaakje? En de oortjes: mag je eraan zitten? Niet elk kindje grijpt naar de oortjes namelijk bij oorontsteking (hier hebben we er zo eentje).
Gewoon aankijken mits hij wel zijn flessen goed drinkt en niet suf wordt. Als hij niet meer goed wakker wilt worden of slecht reageert dan natuurlijk wel aan de telefoon hangen met de hap! 39.5 is ook opzich niet zo heel erg hoog, bij kleine kinderen loopt koorts vaak snel op. Slapen is juist goed voor hem! Laat hem maar lekker slapen. Ik ben zelf niet zo voor paracetamol, ik vind dat je het lijfje de kans moet geven om het zelf op te lossen. Overigens als je paracetamol geeft kun je daar beter mee doorgaan, want anders schiet de koorts weer omhoog als je stopt. Net wat je beschrijft ze kunnen er koortsstuipen van krijgen als ze gevoelig zijn. Ik heb dat van onze kinderarts, maar nogmaals ik geef het eigenlijk nooit. (1x toen ze de 6de ziekte had met 7 mnd en meer dan 40 graden koorts had en zich beroerd voelde, toen wel een paar dagen achter elkaar blijven geven). Koorts heeft dochter ook weleens bij verkoudheid maar dan geef ik nooit iets.
Ik geef zelf ook liever geen PCM, maar kijk goed naar je kindje. Als Julia er echt niet van kon slapen, dan gaf ik het wel. Meestal was dat alleen 's avonds voor het slapen gaan. Verder werd mij verteld, na 3 dagen koorts boven de 39 moet je even langs gaan, gewoon om alles even te checken. Wie weet is er wel iets ontstoken, dan ben je er op tijd bij. Verder zou ik pas eerder gaan als de koorts echt hoger wordt (boven de 40!). Beterschap!
Bedankt dames, Zal hem nu even niks meer geven dan. Hij heeft nu de pcm is uitgewerkt weer koorts. Hij wil nu alleen maar slapen en ademt sneller dan normaal.