Wanneer is een nachtvoeding nog "nodig?"

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door CindyJessie, 31 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Hallo allemaal,
    Mijn dochter wordt deze week 1 jaar. Ze krijgt borstvoeding.
    We hebben een pittig jaar gehad met haar, ze was een huilbaby.
    Uiteindelijk bleek ze oorproblemen te hebben en afgelopen vrijdag zijn er buisjes geplaatst. (We hebben het zo lang mogelijk uitgesteld)
    Sinds de buisjes slaapt ze beter, minder huilen.

Nu is mijn vraag: Elke avond geef ik haar een voeding, rond 23:00. Ze komt daar soms zelf voor, een enkele keer niet.
    Ze drinkt dan meestal ook echt goed, 2 borsten.
    Daarna komt ze tussen 3 en 5 weer voor een voeding. Meestal drinkt ze dan ook weer erg goed. Het is geen slokje ofzo..

Overdag krijgt ze nog 5 keer borstvoeding, incl. de late voeding.
    Vaste voeding eet ze wisselend, maar meestal best goed.
    Ze krijgt voldoende binnen.

De late voeding en daarna een nachtvoeding begint me echt te slopen..het is ook niet te combineren met mijn werk.
    Ik werk onregelmatig en soms heb ik late dienst met daarop volgend een vroege dienst.
    Dan kom ik aan 4,5/5 uur slaap.
    Op vrije dagen is het een uurtje langer..I.v.m. grote zus.
    En dat al een jaar lang.
    Ze pakt geen fles helaas.

Ik weet dat een nachtvoeding niet altijd om voeding draait, maar dit slaapritme houd ik niet meer vol. In een jaar tijd ben ik 10 jaar ouder geworden voor mijn gevoel..

Wat vinden jullie..ervaringen?
    Alvast erg bedankt!

2. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Oei, wat lastig dat ze geen fles pakt! Hier hebben ze al vanaf 2.5 maand geen nachtvoedingen meer. Pakt ze geen 1 fles? Soms wilt het ook net aan de speen liggen die op de flesjes zit.

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Niet.
    Het is een gewenning naar mijn mening. En als je het zelf niet erg vindt niks mis mee.

Ik vond het wel vervelend worden na 8 maanden bij onze dochter. We hebben het dan ook zelf afgebouwd. Mijn man eruit en water aanbieden/ troosten. Na 2 weken kwam ze niet meer voor een nachtvoeding. Speen teruggeven was goed genoeg of ze sliep door.

Dit zelfde ga ik bij onze zoon doen als hij met 8 maanden nog in de nacht drinkt. Hij komt nu zeker nog een keer of 2.

4. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Persoonlijk zou ik zon kleintje geven wat hij of zij wilt, en investeren ik het makkelijker maken vor jezelf. Zo vroeg mogelijk naar bed, man soms laten helpen, sociale leven oo lager pitje etc

5. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Bedankt voor jullie reactie's.
    Het valt me op dat ze overdag kort drinkt. Maar 1 borst, soms maar een paar minuten. Dit doet ze al sinds dat ze 4 maanden was ofzo.
    's Nachts lijkt ze dit wel te kunnen, waarschijnlijk doordat het dan zo rustig is en ze half slaapt.
    Ik voed haar overdag nog best vaak, maar vaak op mijn verzoek. Omdat ik bang ben dat ze 's nachts anders nog vaker komt.

Ik heb heel veel flessen al geprobeerd.
    Mijn man is vannacht anderhalf uur met d'r bezig geweest. Water laten drinken uit d'r rietjesbeker. Maar ze bleef huilen en uiteindelijk was het echt krijsen.
    Ik heb uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen omdat ik ook in de weer was met mijn oudste, die bang was voor het onweer.

Ik wil graag meegaan in de behoeften van mijn kind, maar mijn sociale leven staat al een jaar op een laag pitje. Voor de buisjes huilde ze hele avonden, normaal het nieuws kijken was er niet bij.En vaak bleef ze 's nachts ook nog tussen de voedingen door wakker.
    Vroeg naar bed is lastig, ze komt zelf vaak 's avonds laat, waardoor mijn slaap 2 keer onderbroken wordt. Ik ga vaak vroeg naar bed...maar eerlijk..ik ben er klaar mee. Ik heb al een jaar geen boek meer gelezen, geen film meer gekeken.
    Samen slapen is eigenlijk geen optie. We houden elkaar wakker en onze oudste maakt haar wakker als ze roept via de babyfoon.

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zo kort na het plaatsen van de buisjes nog niet proberen dingenom te gooien; kijk het even aan de komende weken. Probeer bv 's avonds de voeding wat eerder te stoppen, als dat niet werkt, zou ik het gewoon weer even zo laten. Wie weet gaat ze nu met buisjes vanzelf wel beter slapen en slaat ze vanzelf die voeding over 's nachts. Mocht dat over een paar weken toch niet zo zijn, kun je dan proberen het af te bouwen. Ik snap goed dat het vermoeiend is, maar nu ze buisjes heeft verwacht ik dat het niet lang meer duurt voor er meer rust is voor jullie. Misschien met een beetje sturen dus als het niet vanzelf gaat.

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Oorproblemen zorgen vaak voor gebroken nachten. Nu dat onder controle is, zou ik 'r nog even de tijd geven om tot rust te komen en dan gewoon af gaan bouwen: je man erheen en hij troosten.

8. anieska

anieska Actief lid

24 apr 2014
    447
    0
    0
    Hey hoi,

Ik heb geen ervaring met bv zolang dus wat dat betreft heb ik geen tips. Wil je wel even een hart onder de riem steken, wat top dat je dit al zo lang volhoudt(de late voeding, en de nachtvoeding)
    ik snap heel goed dat je na een jaar wat meer tijd voor jezelf wil, is niet meer dan logisch dat het je opbreekt. Persoonlijk denk ik dat een nachtvoeding met een jaar niet meer nodig is..ik denk dat het ook een gewenning is.
    Misschien toch doorzetten met het geven van een speentje i.p.v de borst, zal een tijdje een strijd worden s nachts maar denk dan dat je zo van die nachtvoeding af komt, en er profijt van hebt.
    mijn kinderen zijn ook oorkinderen en hebben beide meerdere keren buisjes gehad, naar mijn idee hoeft dat niet in te werken ofzo. Snap je wat ik bedoel? Ik denk juist doordat je nu de lichamelijk problemen hebt aangepakt(buisjes) dat je best kunt stoppen/afbouwen met de nachtvoeding.
    Heel veel succes!

9. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik geef kv, maar het drinkpatroon van mijn zoon lijkt op dat van jouw dochter. Hij is bijna 1 jaar en ik vond die nachtvoedingen ook wel welletjes. Ben 2 weken geleden gaan afbouwen door de fles te verdunnen (das met bv wat lastiger). En wat gebeurde er? Mega onrustige nachten! Moest er echt meerdere keren uit. Werd er helemaal gek van!
    Ben weer teruggegaan naar ons oude "schema"; 22:30 papfles en vaak rond 4:00 slokje water.
    Ik moet er dus nog steeds ook 's nachts uit. Maar het is zóveel rustiger voor mij dan die onrust van 2 weken geleden.
    Ik blijf het dus maar gewoon accepteren. Wel jammer dat ze de fles niet accepteert. Zou ook niet weten hoe je dat het beste zou kunnen aanpakken.
    Nou, je bent dus niet de enige in ieder geval, met die "gezellige" nachten.

10. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Buisjes hoeven niet in te werken, maar een kind mag wel even op adem komen, even tot rust komen van alle gedoe, (zowel van het plaatsen als van de tijd met klachten daarvoor), voordat je een stuk veiligheid weg gaat nemen en verandering in gaat zetten.

11. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Tja het is lastig. Ik heb zelf tot 22 md nachtvoedingen gegeven. Ik ben ervan overtuigd dat het nodig is zolang een kind erom vraagt. MAAR ik ben wel op mijn verzoek ermee gestopt omdat ik er klaar mee was ( ovedag nog wel voeden, s nachts niet). Het was even een weekje bikkelen, maar uiteindelijk wel gelukt. Dit betekende trouwens niet dat ze ging doorslapen of zich liet troosten door papa :(

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Dat zou ik ook doen. Maar ik zou ook de voeding van 23.00 uur laten vallen als ze er niet zelf voor komt en dan om 21.00 uur alvast gaan slapen. Hier heb ik de grens van nachtvoedingen rond 2 jaar liggen, maar toen begonnen ze ook alledrie uit zichzelf door te slapen.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Oh en aan samen slapen moet je wennen hoor. Na een weekje hoor je elkaar niet meer en wordt je niet meer wakker van elkaar.

14. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij wel hoor :D 1 zucht en ik ben wakker ;)

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    Ik zou beginnen met het niet meer wakker maken om 23u maar wel nog even door gaan met snachts voeden, zeker als ze dan nog echt goed drinkt. Het is niet altijd fijn, hier word dochter woensdag 1 en drinkt wisselend snachts wel of niet. Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik bijna altijd in slaap val en ze de rest van de nacht naast me ligt dus ben vaak amper 3minuten wakker. En daarbij denk ik: je kan het goed gebruiken, ze groeit bar slecht. inval-cb-arts vond trouwens wel dat ik daar echt mee moest stoppen, snachts voeden ;) Vanaf vandaag wil ik geen ochtendvoeding meer omdat het slecht uitkomt met school van de oudste 2, daarna middagvoeding laten vallen en als ze dan zonder drinken goed gaat slapen (wat nu al problemen geeft mèt drinken :p ) de avondvoeding eraf

16. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    ik zou haar niet meer wakker maken voor de voedingen. Dat deed ik vanaf 3 maanden al niet meer.
    Als ze honger hebben komen ze echt vanzelf wel.

17. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik heb er nooit aan kunnen wennen. Slaap ook erg licht, dat helpt niet echt, maar als het even kan gaan ze dus in eigen bed hier.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Maar je slaapt dus ook niet naast je man? Of wordt je dan ook wakker van elk zuchtje?

19. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Hier met 4,5 maand gestopt, speentje voor zuigbehoefte was voldoende. Hier werd ook vooral in de nacht goed getankt, overdag ging dat minder door alle afleiding... In de nacht werd de schade weer ingehaald. Misschien overdag op verzoek voeden met een max tijd ertussen en dan zorgen dat het rustig is zodat er ook goed gedronken word? Het zal wel lastiger worden om in de nacht af te bouwen. Mijn ervaring is dat het op die leeftijd al best goed uit te leggen is.

Succes!

20. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Dat is voor mij totaal anders. Want ik slaap waakzaam en lichter nu ik kinderen heb. Ik slaap echt op hun geluiden.
    Dat heb ik bij mijn man niet.
    Dus van zijn zuchtjes word ik idd niet wakker :) Ook niet altijd als hij naar de wc gaat ofzo. Maar bij mijn kinderen word ik van elk geluidje wakker. Dat is gewoon biologisch zo bepaald. Dus bij ons sliepen ze idd redelijk snel op hun eigen kamer, want dan slaap ik wel door de zuchtjes, maar zodra ze iets meer geluidjes maken hoor ik ze.

Deel Deze Pagina