Hier toevallig een dochter die zowat de hele dag rollenspellen doet.. maar daardoor wel inspiratie.. vandaag had ze de poppen in een kring gezet en speelde ze " zakdoekje leggen " Verder hebben we van rietjes met sterretjes erop geplakt toverstokjes gemaakt waarmee ze " tovert " hier helpt het soms al om het een beetje aan te zwengelen .. ik leg dan op een opvallende plaats een pop weg met een luier ernaast ofzo in haar beeld maar niet voorstellen of ze ermee wil spelen. Als ze dan nog niet zelf aan het spelen gaat is vaak een opmerking als : " oh volgens mij wil het popje een schone luier aan Sanne.. ik denk dat ze geplast heeft.. " 9 vd 10 x is dat voldoende om haar aan te zwengelen. verder hier nu ook winkeltje met " echte " centjes... Ijsco-boer is momenteel favoriet ze tovert een hele dag overal ijsjes vandaan en vind het hilarisch als ik een broccoli tomaten ijsje wil... NEEEEHHHEEE mama Chocoladeijsje.
Verder ben ik overigens van mening dat het toch lastig te sturen is. Nu toevallig de laatste twee weken is puzzelen en de duplo weer wat " in " maar verder speelt madam met poppen. En doet dus rollenspellen, maar verder speelt ze amper andere dingen of met andere dingen Fantasie heeft ze ook wel maar is ook wel lastig, want ze is erg van dat dingen wel waar moeten zijn... zo zei ik pas nadat er een hondje blafte.. ; " kijk hij zegt; hallo Sanne... " waarop dochterlief zei;" nee mama hondjes kunnen niet praten hoor... " Tja..
Hier heeft ze vandaag zelf een hele opstelling met tafels en stoelen gemaakt, poppen geinstalleerd en is soep gaan koken en pannenkoeken bakken voor haar gasten Ze wilde in eerste instantie perse echte tomatensoep en pannenkoeken (zouden we ook gaan eten), maar gelukkig waren een beetje warm water en nep-pannenkoeken ook genoeg
Dat gaat hier ook hele dagen door, ik vind het heerlijk om naar te kijken om te zien wat ze allemaal bedenkt. Echt geweldig. Nu heeft die van ons een enorm grote fantasie en ontstaat er zelfs al een spel als ik een vinger opsteek en een stemmetje doe. Die vingers zijn hier de kaboutertjes en die beleven ontzettend veel. Vooral 's avonds voor het slapen gaan, komen ze uit hun kabouterhuisjes vandaag (onder de dekens, onder het bed, waar dan ook). Er ontstaan dan gesprekjes en avonturen. Kabouters lopen over de arm omhoog (met kleine dribbel-giechel pasjes) naar een berg (het hoofd) en roetsjen via de glijbaan weer naar beneden (de andere arm) en daar zitten avonturen bij. De ene keer hoef ik alleen maar een stemmetje te doen en stuurt ze zelf het hele verhaal, de andere keer duw ik het verhaal een richting in om een thema besrpeekbaar te maken. De ene keer is er dus wel materiaal nodig en de andere keer doen we het zonder materiaal. Een voorbeeld zonder materiaal is "sterretjes plukken". Als we in bed liggen 's avonds, plukken we denkbeeldige sterren en elke ster heeft een betekenis. Het enige wat we dan doen is onze armen heel ver strekken en pluk pluk pluk. Ze houdt ze dan ook echt vast en als we snoepsterren plukken (de grote favoriet op moment), dan bedenkt ze wat het is; chocolade, lollies, ijsjes, fruit. En dan ineens zit haar buikje vol en is het tijd om te slapen. Wellicht scheelt het dat ik zelf ook een creatief persoon ben. Zie overal wel spel in eigenlijk.