Rolluik of screen

Discussie in 'De lounge' gestart door sidmick, 1 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Volgend jaar krijgen we een nieuwe woning die geheel voorzien is van draai kiep ramen.
    Nu overwegen we om zonwering buiten aan te brengen tegen de warmte maar eigenlijk zou ik die het liefst dan ook direct gebruiken als vervanging van gordijnen in de slaapkamers.
    Het moet dus goed afsluiten en donker maken.
    Nu dacht ik aan rolluiken.
    Ik vraag me alleen af, als een rolluik dicht is en het raam open op kiepstand komt er dan nog wel frisse lucht binnen? We slapen graag met de ramen open maar zonder lichtinval (zoals nu met de rolgordijnen wel het geval is)

2. beebj

beebj Niet meer actief

Dan zou ik gaan voor rolluiken. Een screen laat echt nog wel licht door namelijk. Plus een rolluik zorgt in de winter ook voor isolatie; win - win situatie. Frisse lucht komt er nog wel doorheen, maar heel veel moet je er niet van verwachten natuurlijk. Je kan bv wel een paar “lijntjes” onderaan op gaatjes laten ( geenidee hoe ik dat beter kan uitleggen:roflmao:).

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Blijft lastig met die draai kiep ramen vind ik. In onze slaapkamer en die van zoon kunnen we gewoon normale gordijnen nemen maar bij dochter (dakkapel) op zolder is het of binnen rolgordijnen (maar dus licht inval als raam open is) of rolluik (= dus weining frisse lucht in de nacht)

4. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Een rolluik kun je ook een stukje open laten. Dus allemaal kieren waardoor voldoende frisse lucht.
    Ik heb screens en zou ze graag vervangen voor rolluiken. Rolluiken houden de warmte ook beter buiten in d zomer en binnen in de winter. Screens houden een beetje licht buiten maar ze verduisteren zeker niet.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt het rolluik nèt niet helemaal sluiten. Dan zitten er heel veel kleine kiertjes in. Die laten lucht door, maar ook licht. Dan is je kamer dus minder donker.

Een screen is nooit volledig verduisterend. En eerlijk gezegd vind ik dat je met een screen voor je raam ook duidelijk minder frisse lucht binnen voelt komen.

Als je overdag de warmte buiten wilt houden, werken rolluiken het best. Vanwege de lichtinval als je de rolluiken niet volledig sluit, zul je misschien aan de binnenzijde toch iets moeten.
    Ik denk trouwens dat je raambekleding zult missen, als je het volledig weg laat. Het oogt kaal zonder (rol-)gordijnen. Op den duur worden rolluiken aan de binnenkant toch vies. Je kunt er misschien niet bij alle ramen bij om dat schoon te maken. Of gaan alle ramen open?
    Voor de akoestiek in je huis heb je ook wel iets voor de ramen nodig. Anders blijf je toch gauw met een galm zitten. Heel storend en vermoeiend.

Nikki88 vindt dit leuk.
  6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Het zou alleen om zolder gaan, op de eerste etage komen zowieso ook overgordijnen. Op zo,lder kan ik helaas geen gordijnen hangen (dakkapel)
    Een rolluik EN rolgordijnen word wel een hele dure grap. De dakkapel is 5.50 breed en 1.60 hoog

7. beebj

beebj Niet meer actief

Wij hebben boven bij de rolluiken idd ook alsnog rolgordijnen hangen. Gebruik ze niet, maar anders is het idd wel kaal.

Beneden bij de rolluiken glasgordijnen en neppe overgordijnen, van die stroken die niet dicht kunnen zegmaar.

8. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik denk dat je even moet bedenken wat je belangrijk vindt. Rolluiken houden idd de warmte buiten, maar dan zit je de hele dag in t donker. Langs de andere kant houden ze in de zomer de warmte ook meer binnen als je je raam openzet. Je kan ze idd op kiertjes laten, maar dan komt er ook wel licht binnen.
    Ook vind ik gewone gordijnen wel gezelligheid geven in een kamer, en het dempt ook de geluiden in de kamer.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    De rolluiken zouden overdag dicht zijn voor de warmte. Dan zijn uiteraard de ramen ook dicht want anders komt de warmte alsnog binnen.
    "s nachts zouden ze dan dienen als verduistering en dan staan de ramen wel open voor frisse lucht.
    Overigens gaat het om zolder/slaapkamer dus donker overdag maakt niet uit. Zoals eerder gezegt gaat het om een grote dakkapel en zijn gewone gordijnen geen optie (vind ik echt geen gezicht in een dakkapel) Hooguit dus iets van luxaflex of rolgordijnen maar dan komt er 'snachts dus nog steeds licht binnen als het raam open staat

10. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ja tenzij je ze tegen of op het kozijn kan monteren, maar dat hangt een beetje van de dakkapel af

11. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik heb bij sommige ramen rolluiken en die zijn 100% verduisterd. Maar hoe dit werkt met draai/kiepramen weet ik niet.

Ik heb wel 100% verduisterende rolgordijnen bij mijn draai/kiepramen. Van velux. De kamer is dan écht pikkiedonker.

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Maar niet als je raam open staat en daar gaat het mij nou net om. Ik wil een open raam en geen licht ;)

13. Prj

Prj Niet meer actief

Wij hebben draai kiep ramen en rolgordijnen. De ramen kunnem gewoon open als het rolgordijn naar beneden is. We hebben het rolgordijn zo geplaatst dat dit mogelijk was.

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Dat is ook het probleem niet, dat hebben we nu ook. Alleen heb je dan licht inval omdat je gordijn op het raam gemonteerd is en dus doordat het raam openstaat licht naar binnen komt. En dat wil ik nu juist niet. ik wil een volledig donkere kamer terwijl het rraam open staat

15. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Ik zou zelf nooit een rolluik voor mijn slaapkamer ramen willen, ik vind dat er veel te weinig frisse lucht naar binnen komt. liever een lichtere frisse kamer dat een donkere ''bedompte'' kamer.

16. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Volgens mij kun je tegenwoordig rolluiken en rolgordijnen zo laten plaatsen dat ze in het kozijn vallen zodat het wel verduisterd maar dat je raam wel open kan.

17. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier ook draai kiep ramen en een rolluiken, ideaal.

18. Prj

Prj Niet meer actief

Wij hebben het rolgordijn niet op het raam maar het hangt zo'n 15 cm van het raam af. Dus als het raam open staat heb je nog steeds een verduisterde kamer.

We hebben een dikke buitenmuur (nieuwbouw) dus dat kan

19. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Wel hoor, als je hem in het kozijn plaatst.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier kiepen mijn ramen naar binnen; dus er is dan geen plek meer voor een rolgordijn in het kozijn. We hadden het eerst wel zo (1 groot rolgordijn voor alle ramen langs), maar met ramen op kiepstand zag dat er niet uit (die duwden het rolgordijn weg) en kwam er dus alsnog licht binnen langs de kieren aan de zijkanten. Daarnaast ook gewoon onhandig als je even 1 raam wil openzetten; hele rolgordijn omhoog doen zodat je bij die ene klink kan.

Nu hebben we per raam jaloezieën, dus ik kan eenvoudig 1 raam openen of sluiten en per raam afstellen. Én we hebben rolluiken. As we speak lig ik naast twee open ramen met rolluik dicht; pikdonker en toch fris. Ik laat onderin 2 kiertjes ‘open’ maar die zie je niet zitten, geven wel net wat extra frisse lucht.

Deel Deze Pagina