Hoi, Op het raam van de slaapkamer van onze dochter willen we graag statische plakfolie plakken. Maar nu las ik op de site dat je bij HR++ glas uit moet kijken met statische plakfolie omdat dit tot thermische breuken kan leiden. Ik denk dan, dat zal toch wel meevallen ? Iemand hier ervaring mee?
Een strookje moet geen kwaad kunnen denk ik, maar mijn buren hebben het volgeplakt - en die hebben inderdaad barsten in het glas!
Het is ons hier bij de oplevering van het huis inderdaad afgeraden ivm thermische breuken maar ik zie het verschillende buren inmiddels wel doen en heb nog bij niemand breuken gezien.Het zijn wel allemaal stroken, niet een heel raam.
Bij ons werd het afgeraden, ook om voorwerpen vlak voor het raam te zetten, omdat het daardoor al kon barsten. De buren hebben sinds kort wel plakfolie op het raam, nog geen barst gezien, maar ja, ze hebben het ook aan de kant waar de zon alleen begin van de ochtend op staat.
Hier ook geen breuken, maar het zou kunnen doordat wij boven alle ramen een ventilatieroosters hebben en daardoor warme lucht kan worden afgevoerd waardoor de temperatuursverschillen binnen en buiten niet zo hoog oplopen. thermische breuk krijg je door een temperatuurverschil van 30 graden bij normaal hr++ glas. Ik begrijp dan het stuk op sites als een soort warmtespouw creëren door gebruik van een rolgordijn, maar begrijp dan niet zo goed hoe dat temperatuurverschil kan ontstaan door gebruik van statische folie.
Veelgestelde vragen - raamfoliestatisch hier stat dan weer dat het vooral geld voor donker gekleurde folies, wat ik dan wel weer logisch zou vinden.
De kans op een thermische breuk wordt inderdaad groter bij het plasten van een folie. Mocht je het perse nodig vinden kijk dan uit met donkere folie, met lichtere folie is de kans op een breuk weer ietsjes kleiner. Heeft het raam volop zon in de zomer dan zou ik het zelf zeker niet doen zo is de kans namelijk nóg groter. Wil je geen rolgordijn of iets in doe richting? Een thermische breuk valt ook niet onder de verzekering van leverancier/glaszetter. En mocht er eventueel een kleine breuk ontstaan die eigenlijk niets te maken heeft met een thermische breuk zal de leverancier dit wel gaan "gooien" op een thermische breuk. Het vervangen van zo een raam is een dure grap. Ik moet je eerlijk zeggen dat een thermische breuk tegenwoordig met het nieuwere glas vrij vaak voorkomt ik zou het dus persoonlijk niet doen.
Bedankt Onje. Op de babykamer hebben we 2,5 jaar geleden ook plakfolie voor het raam geplakt, en er is nog niets te zien. Maar dat raam is wel een stuk kleiner. Het raam van onze dochter ligt op het oosten, dus alleen 's ochtends staat de zon erop. En daarbij hebben we het rolluik vaak dicht (gaatjesstand). Maar als er iets gebeurt, is het natuurlijk wel zuur als het niet verzekerd is. Nog maar eens goed over nadenken...
Wij hebben er wel een breuk van gehad en hadden niet eens plasticfolie op het raam. Bij ons stond er een vaas in de erker van de slaapkamer en precies waar de vaas stond een breuk. Het was geen kleine barst maar een grote. Ik dacht ook altijd dat het wel kon, maar kennelijk dus niet.
Hier stond de zwarte (nepleren) bank voor het raam... Diegene die het raam kwam vervangen, gaf ook aan dat het aan de bank kon liggen. Maar alles is gewoon vervangen zonder rekening. Boven hebben wij op de helft van ons kantelraam (1.00 bij 1.20 meter) ook plakfolie - dit zat er voordat we het wisten. Het zit er inmiddels 4 jaar zonder problemen. Zomers wordt het raam wel warm, maar verder dus niets aan de hand. Misschien geluk?
Mijn schoonvader is glaszetter en aangezien wij ook hr++ glas hebben, hebben we het even nagevraagd. Je moet inderdaad goed uit kijken dat de zon niet teveel op dat raam staat is dit wel het geval kan het raam barsten als je het heb afgeplakt
Wij hebben een nieuwbouwwoning met ook HR++ glas, ons is het afgeraden en we durven het niet aan. Een collega van mijn man heeft speciale folie voor die ramen.