Dinsdag komen ze bij ons om op te meten en een offerte te maken voor rolluiken. Nu zitten we te twijfelen of we handbediend of elektrisch moeten nemen, het prijsverschil op de totaal prijs is ongeveer 300 euro. Als we elektrisch nemen, moet er ook ergens stroom vandaan komen toch? En moeten er sleuven gemaakt worden voor de bedrading denk ik? Wat hebben jullie en wat raad je aan?
Wij hebben handbediend (benedenverdieping) bevalt prima! Er zit hier een soort 'geleider' in verwerkt waardoor het niet heel zwaar gaat. Het is een behoorlijk prijsverschil ja. En die stroom is zeker nodig, geen idee hoe dat werkt eigenlijk...
Wij hebben boven 2 rolluiken op de 1e etage. Deze waren toen in de aanbieding dat electrisch gratis erbij was....dus daar maar voor gekozen. Maar idd, ze boren door de muur en komen dan ergens eruit waar ze een knop maken waarmee je je luiken kunt bedienen (we konden ook kiezen voor een afstandsbediening, maar dat vond ik zo een niet nodige luxe hahaha) Dan zouden er geen knoppen zitten maar ontvangers vermoed ik. Maar ja nu dus 2 knoppen halverwege de muur, en die moeten idd stroom hebben. Vanuit die knoppen lopen er 2 draden naar 2 stopcontacten die wij toch al op die plekken hadden gelukkig. Wij hebben er voor gekozen om niet te sleuven, maar dat kan wel..het zijn nu gewoon 2 van die witte plastic gootjes op de muur..valt bijna niet op!
Wij hebben Elektrisch voor de grote ramen voor, achter en boven en handmatige bij de deur en de kleine ramen. Ik weet niet of je ook een rolluik voor de deur wilt doen, maar neem dan nooit een elektrische. Mocht er brand uitbreken en de stroom valt uit dan zit je vast.
Het ligt aan de grootte van je rolluik. Wij hebben zowel handmatig als elektrisch bedienbare rolluiken gehad. Bij grote rolluiken is elektrisch wel fijn, bij kleine rolluiken heb je ze handmatig sneller en makkelijk omhoog getrokken. Nu hebben we elektrisch, is nogal een groot raam.
Wij hebben overal handmatig, behalve aan het grote schuifraam in de woonkamer. Die hebben we elektrisch omdat die te zwaar ging zijn om handmatig op te trekken.
Geen van beide gehad. Persoonlijk na het zien van het gezinsdrama in Cuijk, niet snel kiezen voor elektrische. Als je kortsluiting krijgt en brand .. bah moet er niet aan denken.
Hier zijn alle rolluiken handmatig alleen die voor de voordeur was elektrisch maar deze gebruiken we niet. Ik vind het helemaal niet zwaar. En idd voor de voordeur nooit elektrisch nemen
wij hebben ze handmatig zaten bij het huis. vind het een kleine moeite ff die dingen omhoog te doen. de kis doen het zelfs. bij elektrisch moet je dus idd wel stroom op die plekken zien te krijgen. dat hoeft geen probleem te zijn maar kan wel. dus als je alleen dat wilt doen zou ik handmatig doen. als je toch hele ruimte wil enoveren dan wel elektrisch want dan heb je toch aleen bende en idd nooit allemaal op stroom want je zit opgesloten in huis.
Beneden bij de grote ramen elektrisch...ben altijd wel vrij ongeduldig en gaat me niet snel genoeg. Boven handbediening en gaat prima..maar zijn dus wel smallere ramen. Als het te doen is met handbediening zou ik daar voor gaan.
Wij hebben handmatig mijn ouders elektrisch bij hun was het stroom uitgevallen en konden ze de rolluiken niet openen (voordeur heeft geen rolluik) wij hebben een raam van 5 meter en een beetje die is op de hand en de kinderen kunnen hem zelf open en dicht doen. Die van ons zijn sneller open en dicht. Enig nadeel van die van ons is dat het koord voor hem te openen en sluiten vies word en de elektrische heeft dat niet.
Was een verschrikkelijk drama, bij mij haast om de hoek :.(. Maar ook bij hand/bandbediening heb je het probleem dat het band doorbrand en je ze ook niet meer open krijgt. Dan zou je moeten kiezen voor een bediening dmv een draaistang. Maar inderdaad als het een groot oppervlakte is zou ik ze elektrisch nemen, zelf hebben we allemaal met rts bediening (is draadloos met afstandsbediening)
De rolluiken tegenwoordig maakt het qua veiligheid niet meer uit als je er tegenaan schopt gaan ze uit de rails. En het klopt ik stootte tegen het grote rolluik boven en hij zat meteen los.
Mijn schoonzus heeft grote handmatige rolluiken en mijn zoontje van 1,5 kreeg ze open! Zo zwaar is het dus niet meer. Zou dus voor de handmatige variant gaan. Het is veiliger en goedkoper.
geloof dat er iets in de rolluiken zit als de stroom uitvalt dat je ze toch kunt opduwen of open duwen...maar weet niet zeker meer. Wij hebben ze boven bij onze ramen waar maar een mini raamstukje zit wat open kan...zelfs mijn dochter van 6 kan daar niet door is 25 cm breed.... Dus dat is geen ontsnappingsroute zowiezo niet.... Voor hebben wij ze niet, voor gekozen omdat daar en geen zon op staat bijna niet....en dat is de ontsnappingsroute van boven. (balkondeuren) Mochten we het toch willen daar zou ik daar voor lint luiken kiezen. (ook omdat er geen stroom in de buurt zit )
Ons is destijds verteld dat je de rolluiken van binnen uit gewoon open kunt trappen, in geval van nood. Is dat dus niet zo? Nou ja, gelukkig hebben we nog een andere vluchtroute. Wij hebben elektrisch. Het kost ons in die kamer twee stopcontacten (een per raam). En handmatig is sneller, merk ik wel als de achterbuuf en ik tegelijk onze rolluiken openen of sluiten. Wij hebben erg grote ramen, vandaar dat ons elektrisch geadviseerd werd. Maar bij kleinere ramen zou ik handmatig doen. Hoewel ik me wel afvraag of die op den duur niet steeds zwaarder te bedienen zijn.
Ik zou voor handmatig gaan. Als er brand is heb je vaak geen stroom meer en anders sluit je je vluchtwegen af.
Wij hebben op de slaapkamer een elektrische, dit was ook noodzakelijk omdat we een zware kwaliteit hebben en omdat het luik te groot is om handmatig open te doen. Dit zou dan een hele zware dobber worden om iedere keer het luik open te doen. Er wordt inderdaad een gat geboord in de muur of in het kozijn om de draad van de eletra erdoor te krijgen. Daarna wordt er een draaiknop bevestigd om het luik te openen en te dichten. Bij ons zitten er breuklijnen in het luik, mocht het ooit nodig zijn om deze open te breken vanwege een brand ofzo. Dat was onze vereiste dat we er altijd uit zouden kunnen.