We hebben ze net 2 weken terug laten plaatsen, alleen aan de zuidkant van het huis. 3 ramen (88x 150, 88x239 en 67x143, elektrisch bedienbaar met somfy motoren) voor 2300,- inclusief montage. Ik ben opgegroeid in een huis met overal rolluiken en het scheelt enorm, mits je consequent bent in het dichtdoen voordat de zon het raam raakt. En 's nachts kun je lekker alles open zetten met de rolluiken op spleetjes.
Vóórdat we rolluiken hadden, leek het me helemaal niks. Als we bij anderen waren en die deden hun rolluiken dicht, vond ik het echt zo'n donkere grot. In het huis dat we nu hebben zaten al rolluiken toen we het kochten. We hebben hier een paar flinke ramen op het zuiden. En het scheelt echt behoorlijk als je de rolluiken dicht kunt doen. Wel blijft het belangrijk om 's nachts als het koeler is, goed te ventileren. En dan voordat de zon erop staat, je rolluiken omlaag. We hebben nu nog handbediening en boven blijft dat ook zo. Maar beneden wil ik uiteindelijk wel over op elektrisch. Die ramen kunnen toch niet open, dus voor de veiligheid hoeven we het niet te laten. Ik vind het wel fijn als de rolluiken ook omhoog en omlaag gaan als we niet thuis zijn. Want dat vind ik nu eigenlijk wel een nadeel als we op vakantie zijn. Als je dan een paar grauwe dagen hebt en de rolluiken zijn toch omlaag, is dat wel heel duidelijk "hallllooooo wij zijn niet thuis"
Qua warmte in huis werkt het zeker wel, rolluiken werken isolerend, dus ook in de winter om de kou buiten te houden. Wij willen in de toekomst ook rolluiken laten plaatsen. Dan wel boven én beneden, dat werkt het beste. Bij mijn ouders hebben ze zowel boven als beneden rolluiken en op hete zomerdagen scheelt dat best veel. Goed met 30+ dagen, wordt het vanzelf overal warm, maar echt wel een verschil met een huis zonder rolluiken.
Wij hebben screens sinds kort (want wij vinden persoonlijk rolluiken niet mooi) en tot nu toe werkt het heel goed, alleen hebben we nog geen hittegolf meegemaakt. Maar ik hoop dat het dan in ieder geval niet meer 30 graden binnen wordt.
Mijn ouders hebben ook screens beneden met tuin op het zuiden. Met warme dagen vlucht ik echt naar hun toe dan kun je bijna een Vestje aan zo koud. Bij hun ging de temperatuur vorig zomer in huis niet hoger dan 23 graden en hier werd het beneden echt 29. Dus hopelijk dit jaar hier ook beneden screens en 23 graden
Wij hebben rolluiken bij de slaapkamers. ‘s Zomers gooien we ‘s ochtends vroeg alles open om lekker door te luchten, en daarna gaat alles dicht - het houdt de warmte zeker wel beter buiten. Beneden hebben we geen rolluiken, maar wel plissé met isolatie (helpt ook enorm! - ‘s ochtends flink luchten, dan plissé omlaag en het blijft aangenaam). Beneden vind ik rolluiken niet prettig, en bv op de badkamer hebben we het dus ook niet.
Tuurlijk wel Hahaha Het paneel heeft overdag gewoon licht gekregen en laad zich op en bij dan Dus deze werkt gewoon hoor .. Hij gaat gewoon met de afstandsbediening omhoog
Wauw wat veel reacties, bedankt Wij vinden rolluiken ook niet mooi haha, maar het gaat echt om de warmte (en kou lees ik nu). Ze gaan er zeker komen. Voor airconditioning hebben we geen ruimte, dan moet het zo'n ding op het dak worden en eerlijk gezegd zie ik dat totaal niet zitten.
Hier vorige jaar laten plaatsen bij de kinderen want daar werd het echt warm. Het scheelt zeker wel. Dat het donker is op hun kamer vind ik juist wel prima anders zijn ze in de zomer zo vroeg wakker door het licht dat dan tussen de kieren van de gordijnen heen komt
Wij hadden ze bij ons oude huis maar ik gebruikte ze alleen om de slaapkamers van de kinderen goed donker te maken. Warmte zal wel helpen als je alles heel consequent dicht doet. Wij hebben hele grote bomen voor ons huidige huis staan, dat werkt echt perfect om het huis koeler te maken Daarnaast gaan we een airco plaatsen en bij de slaapkamers wil ik ooit nog iets van screens plaatsen die ook verduisterend zijn. De reden dat ik niet opnieuw voor rolluiken wil gaan is dat het bij brand een hinder kan zijn. Daarnaast vind ik ze ook echt niet passen bij ons huis.
Deze rolluik op zonne energie werkt dankzij een zonnepaneel aan de voorzijde .. De energie wordt omgezet in elektrische energie waardoor de accu van het rolluik oplaadt. Er komt geen kabel aan te pas Ja misschien in het rolluik zelf maar niet via een stopcontact in huis.. Dat was voor mij een vereiste vanwege onze vluchtroute als er brand beneden is
Ah zo, ik snap hem! Wat handig. Denk dat als de stroom eraf ligt, de omvormer het ook niet doet trouwens, dus dan gaan panelen zonder accu ook niet omhoog.
Kan ook aan de buitenmuur geplaatst worden. Tegenwoordig zijn ze veel kleiner dan vroeger. Ik heb door het hele huis airco en wil echt nooit meer iets anders. Overdag gaan ze automatisch aan om 11:00 tot 17:00 voor de honden zodat zij heerlijk in 21 graden liggen terwijl ik op m'n werk zit met 33+ graden En ze gaan boven bij de kinderen automatisch om 1900 uur aan tot 2200 uur en in onze slaapkamer om 2200 uur tot 0300 uur. Beneden en boven is het dan altijd zo rond de 21 graden. Als het buiten 40+ is zet ik de airco niet lager dan 24 of 25 omdat de klap naar binnen anders te hard is.
Wij hadden in ons vorige huis beneden rolluiken erg fijn tegen de warmte maar zo donker in huis. Voor de kou hebben we ze nooit gebruikt ze gingen in de winter pas dicht als we naar bed gingen. Nu in ons nieuwe huis hebben we boven rolluiken (zaten er al) beneden hebben we aan de voorkant houten luiken en aan de achterkant komen ze binnen nu en 6 weken screens plaatsen voor 3 ramen en een voor de tuindeuren (tuin op het zuiden) Nu bewust voor screens gekozen omdat het dan niet super donker in huis wordt maar wel koel blijft.