Inderdaad, een kind kan niet leren lezen zonder beide a's te kennen, in de leesboeken wordt immers altijd blokschrift geschreven. Verder verschillen alle letters qua blokschrift tov schrijfletters. Hier leren ze in groep 2 de blokschrift en in groep 3 de schrijfletters.
Oké dan laat ik haar er gewoon me oefenen. Ze vindt het erg leuk en ze leert dan op school wel hoe het zit!
Ik heb het er met juf ook weleens over gehad. Die vond het juist Goed dat dat kinderen vroeg leren dat er verschillende tekens zijn voor dezelfde letter. Hoofdletter/blokletter/schrijfletter etc. Ik moest ze vooral door elkaar gebruiken..
Hier hadden ze al snel door welke letters allemaal de a zijn. Bij de oudste nooit een issue geweest maar die leerde lezen in groep 3, onze jongste zit in groep 2 en leest al een paar maanden en zij moest er wel even aan wennen net als de g trouwens, je hebt hem zo maar ook met nog een rondje eronder zeg maar.
In het spelletjesboek van maan roos vis (ook de schrijfmethode) staat ook de 'foute' a. Ze schrijft hem gewoon zoals ze geleerd heeft op school.
Bij ons leren ze ook die a die is aangegeven in het plaatje. Maar ze keten op school dat in veel boekjes en andere a gebruikt word en kunnen ze hem gewoon lezen. Ze schrijven hem alleen niet.