Sollictatiebrief beginnen met een eigen ervaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zwijntje, 11 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwijntje

Zwijntje Lid

24 nov 2014
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo lieve mensen,

Ik wil een brief gaan sturen voor een vacature als kraamverzorgende. Ik heb geen ervaring op dit gebied, wel een diploma verpleegkunde en al jaren werkzaam in de verzorging bij ouderen. Ik zal er in mijn brief dus uit moeten springen. Bijscholing zou geen probleem zijn, maar ze zullen toch ervaren krachten eerder aannemen dan mij. Nu bedacht ik me om mijn brief te beginnen met een stukje eigen ervaring toen ik in het kraambed lag, wat ik toen fijn vond en juist niet (stukje empathie wil ik naar voren brengen) in schuin gedrukte letters. Of moet ik dit juist niet doen en zakelijk blijven? Heeft iemand anders nog goede tips of ideeën? Alvast bedankt!

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    nee zou ik zelf niet doen. zakelijk blijven

3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.880
    5.137
    113
    Ik zou ook zakelijk blijven

4. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Ik zou geen persoonlijke ervaringen o.i.d. erin zetten.

Misschien kun je beknopt aangeven dat jouw ervaring met de kraamzorg tot nog toe weliswaar aan de 'ontvangende' kant ligt, maar dat je daardoor bent geïnspireerd om, gewapend met jouw kennis en ervaring in de verzorging en verpleging, de kraamzorg in te stappen. Wellicht met wat voorbeelden van wat jij specifiek kunt toevoegen.

5. Zwijntje

Zwijntje Lid

24 nov 2014
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt dames, ik denk dat jullie gelijk hebben. Whysteria: dat vind ik een goede tip.

Heeft er iemand nog een tip om mijn brief op een andere originele manier er uit te laten springen?
    Ik durf best wat risico te nemen.
    Ik lees ook bij tips dat je creatief moet zijn en niet moet komen met een standaard, saaie brief, dus ideeën zijn welkom!

6. Zwijntje

Zwijntje Lid

24 nov 2014
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Oké ik ga los, dus hou me tegen.
    Wat als ik als achtergrond blauwe en roze muisjes toevoeg :D:)
    Of een ooievaar

7. muis26

muis26 Fanatiek lid

Dat zou ik echt niet doen. Ik zou het een klein beetje serieus houden. Persoonlijk zou ik daar op afknappen als ik zo'n sollicitatiebrief zou ontvangen.

8. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.880
    5.137
    113
    Ik zou dat niet echt serieus kunnen nemen als ik dat ontvang. Ik zou echt zakelijk blijven.

9. Zwijntje

Zwijntje Lid

24 nov 2014
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt,
    Dat is inderdaad een risico.
    Ik lees op verschillende sites dat je juist iets aparts moet doen om de aandacht te trekken. IK kan me juist voorstellen dat wanneer je 50 brieven krijgt, dit zeker de aandacht trekt. Ik zelf zou dat kunnen waarderen, maar ik begrijp dat dit niet bij iedereen zou zijn. Ik zou ook nooit in mijn bewoordingen grappig zijn, juist serieus.
    De achtergrond zou dan een knipoog zijn.
    Maar nu slaan mijn gedachten alle kanten uit, uiteindelijk zal het wel een "gewone" brief worden.
    Maar het lijkt me zo leuk om origineel te zijn.

10. louan

louan Niet meer actief

Ik zou zeggen, dat is ook een stukje persoonlijkheid wat je laat zien. Je moet ook wel een beetje jezelf kunnen zijn. Ik zou het wel waarderen, je kunt zakelijk blijven, maar volg ook je gevoel.

11. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Je kunt best persoonlijke ervaring vermelden en toch zakelijk blijven. Ik bedoel, ik neem aan dat je niet gaat typen 'toen ik kreunend met mijn knieën in mijn nek lag te persen' :D

Sowieso is het goed om de eerste zin en eerste alinea te gebruiken om de aandacht te trekken en de reden te geven waarom je juist op die functie solliciteert, dus daar kun je best persoonlijke ervaring bij gebruiken. Humor mag ook. Laat het wel eerst checken door je omgeving.
    (Ik werk in de taal/cultuur-sector en ik gebruik vaak een toepasselijk citaat van een schrijver oid als eerste zin. Niet heel spannend maar valt toch meer op dan 'Ik zag uw vacature voorbijkomen op intermediair.nl en was meteen enthousiast').

Met achtergrondjes e.d. zou ik wel opletten. Op zich trekt het wel de aandacht, maar het is wel handig als het ook relateert aan jouw vaardigheden. Bij een grafisch ontwerper zou een opvallende layout van een sollicitatiebrief dus misschien zinniger zijn dan bij een kraamverzorger ;)

12. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik zou het wel origineel vinden en gedurfd. En ik zou het zelf ook best aandurven om zo een brief te beginnen. Ik zou er alleen geen alinea van maken maar misschien 1 of 2 zinnen waarin je jouw positieve (of juist negatieve) ervaringen beschrijft om vervolgens in de brief wat verder uit te wijden hoe jij met jouw talenten, eigenschappen, ervaringen die positieve ervaring ook op anderen wilt overbrengen, of hoe je die negatieve ervaring zou gebruiken om het beter te doen. Of misschien een innovatief idee waardoor het beter zou kunnen.

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.102
    12.084
    113
    Mijn man is ook aan het solliciteren en hij werd gecomplimenteerd over zijn brief, aantal tips:
    - stel telefonisch op voorhand van het verzenden een vraag aan de contactpersoon, bijvoorbeeld eisen jullie ervaring binnen de kraamzorg? Dan kan je hiernaar refereren in je brief.
    - mijn man doet ook aan omscholing en heeft zelfs in zijn brief opgenomen geen hoge verwachtingen van het salaris te hebben, als hij maar ergens ervaring kan opdoen (vanwege zijn leeftijd kan het zijn dat dit een bedrijf weerhoudt om hem uit te nodigen).
    - goed de site doorlezen en bijvoorbeeld refereren naar de missie of doelstelling van het bedrijf en hoe jij daar jouw bijdrage aan wilt leveren.

Ik zou geen achtergrond doen. Wat betreft je eigen ervaring, kan je dit zakelijk omschrijven zoals Whysteria heeft voorgesteld.

Succes!

14. topper12

topper12 Niet meer actief

Als je je wil onderscheiden doe dit dan dmv je cv. Op pinterest staan een aantal hele mooie voorbeelden van zakelijke CV's die je er zowel visueel als inhoudelijk uit laten springen.

Succes!

15. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Geen tips, maar ik lees even mee en wens je veel geluk met je sollicitatie! Hou je ons op de hoogte? :)

16. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ik vind het niet eens zo'n gek idee. In schuingedrukte letters (dus het is een citaat) en dan niet vanuit de "ik-vorm" maar meer algemeen.

En daarna je zakelijke brief, refererend aan dat eerste stuk... DAT is waarom je het wilt....

Ik zou het zeker waarderen als ik zo'n brief zou krijgen, het springt er zeer zeker uit en daar gaat het om vind ik. Achtergrond zou ik dan weer niet doen.

17. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Een nette verzorgde pasfoto op je cv is ook een manier om visueel iets meer uit te springen. Volgens mij zijn de meningen er wel weer over verdeeld of het wel of n8et goed is om toe te voegen. Ik zelf heb er in het verleden een positieve reactie op gekregen.

18. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Als ik het zo lees en je verdere reacties ben jij gewoon "zo". Het past bij JOU om zo'n stukje te schrijven.

Ik vind het juist wel leuk als je authentisch durft te zijn. Een citaat vind ik (mits het bij je past) wel een goed idee. Persoonlijk, maar inderdaad niet overdreven. Daarna een stukje net als dat van Whysteria en misschien nog wat sterke punten opnoemen. Afsluiten en klaar. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om er nog plaatjes op te zetten.

Wat ik persoonlijk bij al mijn sollicitaties heb gedaan is de sollicitatiebrief met de hand schrijven. Gewoon op een wit papier, (streepjespapier eronder zodat het recht was). Of het nou daaraan lag weet ik natuurlijk niet, maar elke keer aangenomen. (CV dan wel gewoon met de computer).

Heel veel succes.

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Eigen ervaringen van eigen kraambed zijn ze niet heel gek op, iniedergeval niet bij de organisatie waar ik werk.

Er uit springen kan op meerdere manieren :)

Met alleen dit diploma kom je er helaas niet. Je zou kunnen kijken naar een versneld traject met baangarantie of in ieder geval een stage plek :)

20. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Ik begin mijn sollicitatie brieven met één schuingedrukte zin: 'mensen vertrouwen (terug) geven in hun toekomst, is mijn passie!' (Ik werk in de psychiatrie) en heb hier al vaak complimenten over gehad, zo ook bij mijn huidige baan. Misschien kun je er dus uitspringen met één zo'n zin, iets groter en schuin lettertype.

Beschuit met muisjes of een ooievaar als achtergrond zou ik niet doen. Ik vind dat je daarmee niet laat zien dat je serieus weet waar jouw toekomstige werk uit zal bestaan. Dit zullen veel beschuit met muisjes en roze wolken zijn. Maar ook donkere en verdrietige wolken. Kraam/geboorte zorg bestaat niet alleen uit tranen van geluk en ik denk dat het écht een misser is als je lijkt duidelijk te maken dat je denkt dat het alleen vrolijk en gezellig werk is.

Deel Deze Pagina