Ik was net bij mijn moeder. Komt mijn zus thuis van school, ziet ze mijn zoon zegt ze "Ha, daar is mijn dikke neef weer" Het schoot een beetje verkeerd want de laatste drie keer dat ik haar zag zat ze steeds mijn zoon af te kraken. "Wat een rare tenen heeft ie." en "Lelijkerd, met al die snot op zijn gezicht."(Zoon was verkouden) Dus net gooi ik eruit, "Je bent zelf dik!" Zegt ze "Ja jij ook." Ik zei "Daar heb je gelijk in, maar je moet niet steeds mijn zoon af kraken." Dus ik haal die andere dingen erbij. Zegt ze "Jeetje he, het was maar een geintje. Jij kan ook niet tegen een grapje. Leuk thuiskomen weer als jij er bent" Nu is ze boos op me, niet dat het me interesseerd. ze is trouwens 19. Mijn broers deden ook altijd zo tegen mij, me afkraken onder het mom van een geintje en ik dat vond ik echt niet leuk. Ze deden het wel onder het mom van een geintje maar ze meenden het wel degelijk wat ze zeiden. Ik heb me voorgenomen om mijn zoon te beschermen tegen dat soort dingen of reageer ik nu te overgevoelig?
Ik vind niet dat je overgevoelig hebt gereageerd, ik vind wel dat je een beetje overdreven gehapt hebt op haar opmerking.
Tuurlijk is het niet leuk om dat soort dingen over je zoon te horen maar denk niet dat ze het serieus zo bedoelde. Het kan natuurlijk wel wat subtieler dat wel. Hier hoor ik ook elke keer bolle, bolle toet, dikke pootjes.. tis gewoon een gezonde baby, bij mij gaat het het ene oor in andere oor weer uit.
Ik begrijp je reactie volkomen en vind niet dat je overdrijft. mijn moeder maakte ook altijd dat soort "geintjes". het ligt oa aan de toon en de woordkeuze of een geintje echt grappig is of niet. de tafel vasthouden want ik stond op,achter me staan want dan stond ze uit de wind en op mijn 15e vragen of ik zwanger was want ik had een buikje (63 kg) Dit soort grapjes kunnen enorme littekens achterlaten..als het zich zo blijft herhalen...ik vind het goed dat je je punt nu duidelijk gemaakt hebt en hopelijk komt het over.
Ik vind die opmerkingen van haar nou niet echt als geintje overkomen, eerlijk gezegd. Een tante van mijn vriend heeft altijd de neiging om mij op mijn kleine lengte aan te vallen (onder het mom van "grappig zijn"). Mijn vriend zei toen dat ze het waarschijnlijk doet om de aandacht van zichzelf af te leiden. Die tante heeft namelijk een negatief zelfbeeld, omdat ze nogal gezet is. Ik heb dus ook een keer bits naar haar terug gereageerd, want ik was het spuugzat. Sindsdien doet ze het niet meer. Misschien dat jouw zusje ook een negatief zelfbeeld heeft? En dat ze daarom andere mensen zo graag af mag kraken? Dat zij dat als lolletje ziet, terwijl dat dus niet zo is. @ mams: ik vind helemaal niet dat TS overdreven gehapt heeft. Ze heeft niet 1x zo'n opmerking gemaakt, maar doet dat dus ELKE keer. En dat is hoogst vervelend (weet ik dus uit eigen ervaring).
Ik zou het geloof ik ook niet leuk vinden, al hangt het er wel vanaf welke toon werd gebruikt en misschien ook wel hoe oud je zoontje is. Bij een baby vind ik dikkertje minder erg als later. De opmerkingen van die keer daarvoor vind ik storender. MAar je reageert helemaal niet overdreven denk ik. Als jij het als niet ok ervaart heb jij het recht daar wat van te zeggen!
Mijn SZ heeft anorexia omdat ze meerder keren voor dikkerd uitgemaakt is vroeger, wij proberen zulke dingen bewust dus niet te zeggen tegen onze dochter (en anderen.) Kan inderdaad veel kapot maken.
Dat ze een keer iets zegt maakt mij ook niet uit. Ik zeg ook dat mijn zoon spekkies heeft of dat ie een zware is. Het is inderdaad de toon waarop ze het zegt. Misschien ook mijn eigen pijn omdat ik gepest ben daar waar je je het veiligst zou moeten voelen en niemand die het voor me opnam. Kijk een keertje pesten of een opmerking maken is ook niet erg daar kan ik ook echt wel tegen, alleen steeds?? kom op zeg. Ja ik denk ook dat ze onzeker is omdat ze zichzelf te dik vind. haar vriend zegt ook dat ie het mooier zou vinden als ze 10 kilo af zou vallen. Nou allwoman, jij hebt dus ook een leuke thuissituatie gehad Be happy, wat zei je dan tegen die tante dat ze gestopt is met opmerkingen maken?
ik vind ook niet dat je overgevoelig gereageerd hebt. Ik kan helemaal niet tegen dat soort 'grapjes'. Zulke opmerkingen kunnen namelijk heel veel schade aanbrengen bij degen die ht te horen krijgt en als moeder zijn mag je dat best wel tegenhouden. Zo weet ie tenminste dat zijn moeder voor hem opkomt.
Sorry TS deze dikke geeft ff de andere dikke een knuffel terug TS: volg altijd je gevoel,als jij je niet fijn voelt over hoe je moeder zich opstelt naar jou of je kind toe ,zeg er wat van. goed bedoeld of niet ,dan kent ze in ieder geval je grenzen en die heeft ze te respecteren...
Nee, ik vind niet dat je overgevoelig gereageerd hebt. Als iemand elke keer zulke dingen roept onder het mom van "een geintje", is dat gewoon niet meer leuk. Als jij elke keer "hey bolle" of whatever, als je haar zou zien, zou zeggen zou ze het na 5x vast ook niet meer leuk vinden. Ook niet als je zegt dat het maar een geintje is. Gewoon omdat zulke uitspraken, wat mij betreft, toch een negatieve lading met zich meedragen. En het gaat natuurlijk wel over je kind hè! Ik werd het al zat toen ik mijn dochter een keer meenam naar kantoor en ongeveer 10 mensen zeiden "zozo, hollands welvaren!". JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, nu weet ik het wel :x!!! dacht ik toen ook echt...
Ze bedoelt het vast niet rot, maar ik zou toch eens rustig een gesprekje met haar beginnen. Ze is oud en wijs genoeg om na te denken voordat ze er iets uitflapt tegen haar neefje. Maak het niet zwaarder (sorry, niet grappig bedoeld) dan het is, maar zorg wel dat ze je serieus neemt. Altijd maar negatieve opmerkingen, ik kan ze gewoon niet grappig vinden, al zijn ze nog zo 'aardig' bedoeld.
hey Jsvlinder! Je reageert niet overgevoelig geloof me! Aan mijn vaderskant zijn ze ook kleinerend. Een van mijn ooms zegt elke keer als hij me ziet dat ik dik geworden ben, dat is niet fijn om te horen en laatst heeft mijn man het voor me opgenomen en er wat van gezegd.. nou dat is dus geeindigd in een drama, maar ik vind het wel fijn dat mijn oom eindelijk weet dat ik het niet fijn vind dat hij dat zegt. + ik ben eigenlijk helemaal niet dik, maar ben iets voller dan dat ik vroeger was, (van 50 kilo naar 58 kilo, dus waar heb je het over?) daarintegen is mijn oom wel veel te zwaar, maar zodra ik daar een opmerking over terug maak heb ik het gedaan hoor! sjonge jonge,.. Al met al, goed dat je er wat van hebt gezegd, je hoeft niet alles te pikken alleen omdat het je zusje is.
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ben blij dat ik niet overgevoelig reageer volgens het merendeel. Twijfelde toch wel een beetje aan mezelf. Mijn zoon zelf heeft het niet door, die is nog maar 10 maanden. Maar van mijn moppie moeten ze afblijven!!!