weekendtas opengemaakt tijdens vliegreis

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door nizzie86, 11 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Mijn vriend is net geland op Sicilië en appte me dat de douane zijn weekendtas heeft geforceerd: ze hebben het slotje en de kofferriem eraf geknipt en vervolgens weggegooid. Er zit geen verklarend briefje in zijn tas. Het was gewoon een chartervlucht en hij heeft naar zijn weten geen rare dingen vervoerd. Zouden het zijn multivitaminepillen zijn geweest? Dat zou ik raar vinden, we vliegen namelijk vrij vaak en ik neem altijd mijn voedingssupplementen mee, maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.

Anyway, wat moet hij doen, als hij überhaupt al iets moet doen? De reisorganisatie inlichten? De reisverzekering inschakelen? De weekendtas zelf is niet beschadigd, maar het slotje en de kofferriem zijn dus foetsie. Mag de douane dit om zo'n suffe reden zomaar doen? Binnen Europa ook nog eens? Dat ze je koffer forceren als je naar de Verenigde Staten vliegt, oké, maar ik vind dit zo overdreven.

2. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.030
    2.389
    113
    Al wel door de douane heen? Niet dat er stiekem iets in zijn tas is gedaan en dat hij nu kans maakt om gepakt te worden?

3. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    #3 nizzie86, 11 mei 2017
    Laatst bewerkt: 11 mei 2017
    Ja, hij was al op zijn hotelkamer. Maar ik zal hem even opdragen zijn tas goed te checken.

4. Deedee2

Deedee2 Lid

28 apr 2017
    65
    4
    8
    Vrouw
    Bij mij is pas ook het slotje van mn koffer geknipt.
    Was wellis waar een reis buiten europa, maar ik was wel verbaasd.
    Maar mn tas was verder niet beschadigd, ik miste niets uit mn tas en er zat niets extra's in.
    Dus ik heb me er verder niet druk om gemaakt.

Reisverzekering had bij mij in elk geval geen nut, want de eerste 50 euro zijn toch voor eigen kosten, dus dat slotje van een euro gaan ze echt niet vergoeden.

5. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Nee klopt, wij hebben zelfs een eigen risico van 100 euro. Maar het gaat me meer om het principe. Stop er dan een briefje bij met de reden waarom, dan kun je daar een volgende keer rekening mee houden. Edit: overigens was dit juist een speciaal TSA-slotje, maar blijkbaar waren ze daar te lui voor of zo.

6. Deedee2

Deedee2 Lid

28 apr 2017
    65
    4
    8
    Vrouw
    Ik heb nog nooit gehoord dat ze een briefje erin stoppen met een reden.
    Bij mij was het waarschijnlijk de batterij voor mn duiklamp, waarom ze extra gecontrolleerd hebben. Maar zeker weten doe ik het niet.

Ik dacht: beter dat ze alles goed controlleren dan dat een idioot een bom mee neemt.
    En aangezien ik geen bom meehad, heb ik er verder niet meer bij stilgestaan ;)

7. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    O, ik ken wel mensen die een briefje aantroffen op of in hun koffer, maar dat was altijd op intercontinentale vluchten. Je hebt op zich gelijk hoor, goed dat ze alles controleren, maar op zo'n laf vluchtje van Rotterdam naar Sicilië verbaast me dat gewoon. Mijn vriend is er ook nog maar voor drie dagen, dus meer dan een zwembroek, een schoon T-shirt, een tandenborstel en die multi's zat er niet in zijn tas. Misschien was het daarom verdacht ;). Dank voor je reactie in elk geval!

8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ow ik zou daar ook wel van schrikken en me af vragen wat er nou was.
    Zou je de luchtvaartmaatschappij of je verzekering niet kunnen bellen om te kijken wat je hier aan kunt doen, denk verder weinig maar ik zou ook graag willen weten waarom.

9. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nizzie, ik heb je even een bericht gestuurd!

10. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Ja dat mag zeker.
    En inderdaad heel fijn dat ze het zekere voor het onzekere nemen. Een bom of brandbare stof oid is op een korte vlucht net zo schadelijk hoor.

Daarvoor zijn er ook tsa sloten.dan hoeven ze niet te knippen

11. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
  12. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Mijn ouders zijn ook een keer naar Sicilië geweest en toen is hun camera uit de tas gejat.

Voor de vlucht erin gedaan, na de vlucht was die verdwenen (kwamen ze na het landen achter).
    Ze vlogen toen van Sicilië naar Nederland.
    Alle foto's kwijt.

Misschien hebben ze bij je man ook even gekeken of er wat te halen viel...

13. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Wat erg! Gelukkig zat er bij mijn vriend niets waardevols in de tas. Maar wel schandalig, zeg.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een camera vervoer je toch in je handbagage?

15. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Het verbaast me dat het je verbaast eerlijk gezegd. Sicilië is natuurlijk wel een iets andere bestemming dan, pak hem beet, Frankfurt o.i.d. Enig idee waar het begrip 'maffia' zijn oorsprong vindt?

Zara75 vindt dit leuk.
  16. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Nee, ze moesten toen hun handbagage in hun koffers doen. Vliegtuig zat te vol en dus moest de handbagage in het ruim.

17. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.145
    1.683
    113
    Ik weet waar jouw vriend werkt haha. Die vliegreis en bestemming klinkt zeer bekend. Vervelend dat zijn slot kapot gemaakt is.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Belachelijk dat ze dure dingen in het ruim moesten doen! Werd de schade wel vergoed?

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind het eerlijk gezegd erg vreemd dat de douane een tas open maakt zonder daar een verklaring voor te geven. Ik denk niet dat dit door de douane is gedaan hoor. Als ze iets verdachts denken te zien in jouw tas dan word je daar tussen uit gehaald en dan kijken ze samen in je tas. Ze maken hem echt niet open en gooien hem dan weer terug op de band.

Qua kosten verhalen zou ik de reis verzekering bellen. Ik zou ook nog even met de vliegtuig maatschappij contact opnemen.

Vreemd verhaal.

20. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    @Whysteria Wat denk jij dat er in de koffer van mijn vriend zat dat hij aan de maffia had kunnen verkopen? Hij had z'n zwembroek en een tandenborstel mee!

@Leolove Haha, ssst! ;)

@Debaky My thoughts exactly. We nemen maandag even contact op met de reisverzekering/vliegmaatschappij.

Deel Deze Pagina