Mijn dochter is 2,5 jaar oud en zit in een Römer King. Die zijn bedoeld van 9 tot 18 kg. Ze is nogal groot en stevig, en dus komt die 18 kg stilaan in zicht. Móet ze dan over naar een Groep 2-stoel? Of mag ik haar gewoon nog in haar oude stoel houden? Want die lijkt me nog steeds veiliger voor haar.
Kinderen onder de 4, liever nog 4,5 jaar, zitten nog niet veilig in een groep 2/3 stoel (oftewel verhoger). Dit komt omdat de heupbotten nog niet ontwikkeld genoeg zijn om een klap met de heupgordel op te kunnen vangen. Wanneer je een aanrijding zou krijgen, komt de heupgordel omhoog, over de onderbuik en kan ernstige schade aan organen of ruggenmerg toebrengen. Mijn dochter is ook groter en zwaarder dan gemiddeld en paste ook maar tot 3 jaar in een stoel tot 18 kg. Gelukkig heb ik voor haar een stoel geschikt tot 25 kg. of ca. 1.20 m. waar ze nog jaren veilig in kan zitten. Dit is een achterwaarts gerichte stoel. De meeste stoelen met harnas tot 25 kg. zijn achterwaarts gericht, er zijn ook 2 stoelen die je voorwaarts met het harnas tot 25 kg. mag gebruiken: Britax Romer Two Way Elite en Advansafix. Dit is de enige veilige optie, in een harnas tot 4 jaar. Als je dochter de 18 kg. bereikt (met kleren en schoenen aan, net zoals ze in de auto zit), mag ze helaas niet meer in haar huidige stoel. Hopelijk gaan fabrikanten eindelijk eens stoelen maken die langer met harnas te gebruiken zijn. De kinderen van tegenwoordig worden steeds groter. Nu zitten helaas heel veel kinderen al veel te jong op een verhoger, wat dus echt gevaarlijk is.
Ok. Dus ze moet eigenlijk wel over naar een andere stoel zodra ze aan die 18kg zit? Daar voel ik me inderdaad niet echt prettig bij, ik vind zo'n groep 2-stoel veel te 'los'. Verdorie zeg.
Ja het is een lastig probleem in dit opzicht met kinderen groter dan gemiddeld. Daarbij zijn ze nu ook nog te jong om netjes rechtop en stil te blijven zitten, wat noodzakelijk is als ze in de gewone gordel zitten. De gordel moet op de juiste manier over het lichaam lopen en wanneer ze bewegen of in slaap vallen, is dit niet meer het geval.