3 x ruggenprik, met alsnog veel pijn

Discussie in 'De bevalling' gestart door Maantje80, 17 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik ben zwanger van ons 5e kindje.

De eerste bevalling was een helbevalling. In 5 uur tijd heb ik onze dochter op de wereld gezet. Ik heb ontzettend veel pijn gehad. Ik wilde graag pijnstilling maar was helaas te laat in het ziekenhuis om dit nog te krijgen.

Bij de volgende 3 bevallingen (welke ook allemaal ongeveer 5 uur geduurd hebben) heb ik een ruggenprik gekregen.
    Helaas was het bij alle 3 de keren zo dat ik nog heel veel pijn heb ervaren tijdens de weeën en vooral in het laatste uur van de ontsluiting. Regelmatig vroeg ik zelfs of de ruggenprik nog wel werkte, wat wel zo was volgens de dienstdoende vk.

Nu ben ik zwanger van ons 5e kindje en vorige week hoorde ik tijdens een kraamvisite dat de moeder die pas bevallen was ook een ruggenprik had gekregen en vanaf dat moment geen wee en zelfs geen perswee heeft gevoeld.

Hoe kan dit nou, is mijn lichaam zo overgevoelig, is tot 3x toe de ruggenprik niet goed gezet, heb ik te weinig vloeistof gekregen?

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn 5e bevalling pijnlozer zal zijn?
    Mijn verloskundige denkt dat het komt door dat ik snel beval, maar met een ruggenprik moet het toch zelfs mogelijk zijn helemaal niets meer te voelen? (denk aan knieoperaties e.d.)

Wie heeft advies?

2. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Het is overigens niet zo dat ik absoluut niets meer wil voelen, maar het toch enorm veel pijn ervaren ondanks de ruggenprik lijkt me ook niet logisch, toch?

3. Momo82

Momo82 Actief lid

13 jun 2012
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat voor weeen heb je?
    Bij mij sloeg de ruggenprik vorige keer ook niet aan. Ik had erg veel been en rugweeen, en blijkbaar zijn die beenweeen sowieso lastig te verbloemen met een ruggeprik.

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Bij mij werkte de ruggenprik maar van één kant van mijn lichaam. Hier had de anesthesiste geen verklaring voor. Bij sommigen werkt de ruggenprik nou eenmaal niet zoals het moet.

5. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Bij mij werkte de ruggenprik wel. Althans, mijn benen kon ik niet meer bewegen. Maar de pijn hield het totaal niet tegen. 1 uurtje was ik verlost van de pijn van de weeenstorm en toen kwam het er volledig doorheen. Dus helaas kan ik je niet helpen!

6. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Wat gek dat het zo vaak niet goed gaat.
    Als je een geplande keizersnede krijgt moet je er ook niet aan denken dat je de helft nog voelt e.d.?

Ik had alle keren echte buikweeën, gelukkig niet zo erg als bij de eerste bevalling, maar wel pittig genoeg dat ik ze niet weg gepuft kreeg en behoorlijk uitgeput was na de bevalling, vooral het laatste uur was bij alle 3 de keren zo pijnlijk dat ik me afvroeg of de ruggenprik überhaupt werkte. ;)

7. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Tsja moet er wel bij vermelden dat ik 2x een ruggenprik voor een operatie gehad heb en toen echt geen pijn gevoelt heb. Maar was het niet zo dat de sterkte van de ruggenprik wel anders is als deze tijdens een bevalling gegeven wordt? Maar dat weet ik niet zeker.

8. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
  9. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Vandaar :D

10. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Ik voelde ook iedere wee (buik en rug) nog steeds, en moest ze ook wegpuffen maar het was 1000 maal fijner dan zonder. Vooral de persweeën en het persen was vrij pijnlijk (sterrenkijker, vacuümverlossing). En dan nog het hechten.. pff. Pijnvrij is het zeker niet nee. Succes in ieder geval ;)

11. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik voelde bijna niets meer na mijn ruggenprik, terwijl ik nog wel enigszins controle had over mijn benen.. Hier is het dus supergoed bevallen (letterlijk en figuurlijk :p)..

Ik ging van weeën die nauwelijks vol te houden waren naar een klein krampje links onderin.. Heerlijk :)

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik had ook nog (veel) pijn ondanks de ruggenprik. Ik vond de 2e bevalling (met prik) minstens zo erg zo niet erger dan de eerste. Ik wil het ook echt nooit meer meemaken. Geeft op zich niks, ons huis is ook vol. Maar als ik toch ooit onverwacht zwanger zou raken, zou het kindje zeker welkom zijn maar ik zou echt 9 mnd doodsbang zijn voor de bevalling. :(
    Ik heb het afgelopen jaar wel regelmatig het e.e.a. gelezen over de ruggenprik. Bij ongeveer 5% werkt hij niet of niet goed genoeg. Volgems mij is nooit echt onderzocht of dit vaker voorkomt bij vrouwen bij wie de prik de vorige keer ook niet werkt. Of het dus aan je lijf ligt en je daardoor een vergrote kans hebt dat hij niet werkt. Daar zijn voor zo ver ik heb kunnen vinden, geen cijfers van. Meestal wordt als verklaring gegeven dat hij dan niet helemaal goed zit.
    Toch heb ik al veel verhalen gelezen van vrouwen bij wie hij meerdere keren niet goed werkte. Ik denk dat het dus niet alleen aan de juiste plaats van de prik ligt, maar ook aan je eigen lijf.

Overigens vond bij mij de anesthesist dat hij bij mij goed werkte, want hij spoot met koelvloeistof over mijn huid en dat voelde ik niet meer. Helaas is bevallen niet helemaal hetzelfde als koelspray ;) De weeën voelde ik namelijk van binnen nog wel degelijk en echt heel sterk. Ik moest bijna een uur persweeën weg puffen en dat vond ik echt niet houdbaar. Ik hoop het echt nooit meer mee te maken om zoveel pijn te hebben, zo machteloos te voelen en zo in de steek gelaten te worden.

13. allanieew

allanieew Actief lid

5 jan 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    Bij mij werkte het in het begin prima, maar uiteindelijk kwamen de weeën toch op volle sterkte terug, nu hoorde ik laatst op een voorlichtingsavond dat er ook ziekenhuizen zijn die werken met een pompje dat je zelf kunt regelen hoeveel verdoving je krijgt, ook bij een ruggeprik. Zou dat nog enig verschil maken?

14. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Dank voor jullie reacties, dat met het pompje ga ik zeker navragen.
    Ik zie ook enorm op tegen de bevalling.

Ik ga dit nog met de verloskundige bespreken en ook om een gesprek vragen met een anasthesist. Wie weet kan dat me wat helpen.

Reacties blijven welkom.

15. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    bij een operatie wordt inderdaad een spinaal gebruikt, bij een bevalling een epiduraal.
    Ik heb heel duidelijk het verschil in effect ervaren omdat ik 7 wkn na mijn bevallen met een spinaal een curettage agv achtergebleven placentaresten heb gehad. Bij een spinaal voel je dus niets meer, ook niet meer het gevoel dat je onderlichaam 'bestaat', dat vond ik een gek en onprettig gevoel. Bij een epiduraal voel je wel dat je benen er nog zijn en kun je ze soms nog een beetje bewegen. Het klopt dat de epiduraal bij maar 95% van de mensen goed werkt en voor zover ik weet is dat vooral afhankelijk van hoe die gezet wordt.
    Vervelend dat je niet zo'n goede ervaringen hebt met de ruggenprik. Je kunt natuurlijk nog andere vormen van pijnstilling overwegen (alhoewel ik persoonlijk daar minder fan van ben). Volgens mij zou je ook kunnen vragen of de anesthesist terugkomt als ie niet goed werkt en opnieuw probeert, volgens mij is dat wel gebruikelijk. Ik zou het iig goed doorspreken van tevoren en misschien zelfs een gesprek met een anesthesist al aanvragen vantevoren. Itt tot de vk is de essentie van deze mensen hun werk het doen verdwijnen van pijn en dus zullen ze denk ik graag met je meedenken om dit te bereiken.
    veel succes en sterkte!

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het feit dat ik bij mijn oudste met ruggenprik nog verschrikkelijk veel pijn had was voor mij reden om bij de volgende geen prik meer te nemen. Was een erg snelle bevalling, deed erg pijn, maar was veel beter vol te houden dan de bevalling met ruggenprik (die uiteindelijk een sectio werd).

Waarom wil jij eigenlijk na 3 slechte ervaringen toch weer een ruggenprik? Waarom probeer je niet iets anders zoals bijvoorbeeld hypnobirthing?

17. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Wat mij naar leek aan de andere vormen van pijnstilling (pompje remifentanil of prik pethidine) is dat je er veel over leest dat vrouwen daar compleet high van worden en dus de helft vd bevalling niet meekrijgen..

18. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    De reden waarom ik niet durf zonder ruggenprik, is omdat ik een keer zonder prik ben bevallen en ik vond dat hels.. alsof ik werd overreden door een trein.. Dat wil ik nooit meer meemaken!!
    Andere vormen van pijnstilling met medicatie zie ik niet zitten.

Misschien dat ik hypnobirthing kan overwegen, ik zal me er eens in verdiepen, maar ik ben zoo verschrikkelijk bang dat het niet werkt en ik dan alsnog door die hel heen moet.. :(

Ik ben al eens bevallen met doula en dat gaf in elk geval ook geen pijnvermindering.

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Kijk eens naar een hypnobirthing cursus :)

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Pijn gaat het toch doen. Dus dan kun je je beter concentreren op het omgaan met de pijn. Bij mijn tweede deed het zonder verdoving ook enorm pijn, maar ik dacht steeds "doet pijn, maar de vorige keer was het toch nog erger" en zo kwam ik er door :)

Deel Deze Pagina