Traagwerkende schildklier en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mamavanjoshua, 3 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavanjoshua

Mamavanjoshua Actief lid

3 mrt 2009
    211
    0
    0
    Hallo,

Sinds mijn laatste zwangerschap (2005) heb ik een traagwerkende schildklier (eigenlijk werkt hij helemaal niet meer).

Nu ben ik weer zwanger en vroeg ik me af of er vrouwen zijn die ervaring hebben met een schildklierafwijking en dan zwanger zijn?

Groetjes joyce

2. mvKyano07

mvKyano07 Lid

12 jan 2009
    54
    0
    0
    ik heb er ervaring mee...helaas.
    heb het ook aan mn vorige zwangerschap overgehouden.
    Slik er medicijnen voor en ben nu goed ingesteld. Ik neem aan jij ook?
    Zoja dan is er verder niks aan de hand. Als je tpo antistoffen hebt (als je het niet weet moet je je daar ff op laten prikken) heb je een iets verhoogde kans op een miskraam.
    Je moet nu sowieso een afspraak maken met je internist en zeggen dat je zwanger bent en daarna iedere 4 weken bloed prikken om je waardes in de gaten te houden en ophogen indien nodig.
    In het begin wordt sowieso al aangeraden meteen op te hogen en dat is omdat je kindje in de eerste 12 weken schildklier hormoon van de moeder nodig heeft totdat ie een eigen schildklier heeft ontwikkeld.
    Maar dat zal de internist nog wel allemaal uitleggen.
    Als je verder iets wil weten stuur me maar een pb'tje :D

3. Smallville

Smallville VIP lid

1 jul 2006
    10.358
    0
    0
    Hier ook.
    Toen ik posi testte heb ik meteen afspraak gemaakt met ha en die stuurde me meteen door naar internist.
    Nu moet ik elke 6 weken bloedprikken.

verder geen extra klachten.

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hier nog 1, mijn schildklier is de hele zwangerschap nog niet stabiel geweest, ben van 75 naar 225 mcg thyrax gegaan en nog niet goed, hierdoor heb ik wel extra controle maar als je schildklier snel weer goed ingesteld is dan heb je een normale zwangerschap ;)

5. Mamavanjoshua

Mamavanjoshua Actief lid

3 mrt 2009
    211
    0
    0
    O dat is goed te lezen.

Ik heb vandaag al bloed geprikt en krijg daar morgen de uitslag van.

Ik vond het allemaal erg spannend want ik dacht in eerste instantie dat ik vanwege de schildklier niet snel zwanger kon raken (dat had ik gelukkig mis).

Maar ik ben ook bang dat het sneller mis kan gaan, en dat ik nu dus sneller kans heb op miskraam. Ik ben wel goed afgesteld, iets te scherp zelfs.

Ik ben blij als ik zeker weet dat alles goed is!

Mama van Joshua

6. adi

adi Niet meer actief

hier nog een met een te trage schildklier!

Ik heb ook meteen met de internist gebeld toen ik achter kwam dat ik zwanger was (ik was al onder behandeling bij een internist). Meteen bloed laten prikken en de dosis Thyrax opgehoogd.
    Nu ook welke 4 weken op controle.

Volgens mijn internist heb je, als je goed bent afgesteld met medicijnen, geen verhoogde kans op miskraam. Dit is alleen als je niks doet aan de te trage schildklier. En in het begin is het zelfs beter om iets te scherp te zijn afgesteld.
    Mijn waarde was bijv. 2,2 (heel netjes normaal), maar omdat ik zwanger ben wil de internist die verlagen naar 1. Daardoor zit ik nu op 125-150mg.

7. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Hoi hoi,
    Gefeliciteerd trouwens!
    Ook ik heb een te traag werkende schildklier, maar dat hoeft als je goed gecontroleerd wordt geen probleem te zijn!
    Bij een te laag ingestelde of niet behandelde schildklier heb je een iets hogere kans op een miskraam, maar bij TPO antistoffen ook. Dan heb je Hashimoto's.
    Ik zou je maar niet te druk maken hoor! Ik heb ook Hashimoto's en ben al een aardig eindje op weg zonder problemen.
    Als het goed is doet je internist of gyn een test op antistoffen. Mocht je Tg antistoffen aanmaken dan wordt je door een gyn gecontroleerd en moet je in het ziekenhuis bevallen.
    In alle andere gevallen heb een zwangerschap als iedereen met alleen extra controles bij de internist.

Geniet ervan!

MissSporty

8. adi

adi Niet meer actief

even een vraagje: wat zijn Tg antistoffen? En houdt dat verband met de schildklier?
    Want ik ben in behandeling bij zowel internist als gynecoloog en heb ze nooit over horen praten..

9. Mamavanjoshua

Mamavanjoshua Actief lid

3 mrt 2009
    211
    0
    0
    Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat die antistoffen zijn!

10. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Tg antistoffen zijn antistoffen die over het algemeen alleen bij Graves (te snel werkende schildklier) voorkomen. Veel mensen worden als ze als behandeling van deze ziekte hun schildklier 'uitschakelen' ook hypo. Bij een aantal mensen die geen Graves hebben (gehad) komen deze anti-stoffen toch voor. Deze antistoffen kunnen een gevaar zijn voor je kindje en vandaar de begeleiding door een gyn en verplicht bevallen in het ziekenhuis. Ik geloof dat je kindje dan na de bevalling ook een aantal x op de schildklier gecontroleerd wordt.
    Op de website Hypomaarniethappy.nl kun je hierover uitgebreide info vinden (op het forum ook van ervaringsdeskundigen). Ik wist het dus omdat ik het daar gelezen had en mijn gyn bevestigde dit. Zij verzekerde me ook dat als ik die anti-stoffen niet heb ik een gewone zwangerschap kan hebben en zelfs kan kiezen dat ik naar de verloskundige wil ipv de gyn.

Greetz,

11. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik heb Hashimoto dit betekend dat ik anti TPO heb.
    Mijn lichaam reageerd op mn schildkier als of het een ziekte is. Dit veroorzaakt dat mijn schildklier met de tijd stopt met werken.
    Ik ben goed ingesteld en ik heb nu nog niet het idee dat ik meer thyrax nodig heb.....maar ik ga toch ook even contact zoeken met mn internist.

Wat ik wel weet is dat ik na de bevalling nog 3 tot 5 dgn in het ziekenhuis moet blijven omdat de schilklier heel erg vervelend kan gaan doen!

12. Shirl1987

Shirl1987 Actief lid

22 feb 2009
    235
    0
    0
    Verkoopster
    ik heb geen bloedgeprikt en moet gewoon aan de medicaite blijven zonder controle maar datkomt wel als ik morgen blijk zwanger te zijn echt zwanger niet een vage antwoord.

13. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Ik heb Hashimoto. Mijn schildklier maakt al een aantal jaar geen anti stoffen meer aan. Mijn vorige zwangerschap weinig last gehad, wel een keer Thyrax opgehoogd.
    Deze zwangerschap zijn mijn medicijnen al een keer opgehoogd en ik krijg morgen de uitslag van de laatste bloedtest. Ben wel heel veel moe deze keer. Dus misschien weer ophogen.
    Het gekke is dat de verloskundige en de huisarts niks zeggen over dat ik naar de internist moet. :rolleyes:

Na de bevalling moesten we toen mijn zoontje 3 dagen oud was naar het ziekenhuis om bloed af te nemen om te kijken of zijn schildklier goed was. Met 10 dagen moest het nog een keer.
    Gelukkig was alles goed maar het is niet leuk, bloed afnemen bij zo'n kleintje!

14. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Ik heb ook Hashimoto, overgehouden aan mijn eerste zwangerschap. Mij heeft de internist altijd verteld dat als je goed bent ingesteld, je net zoveel kans hebt op een miskraam als een 'gezonde' vrouw.

Toen ik wist dat ik zwanger was moest ik meteen de dosis Thyrax ophogen. Daarna is dat n.a.v. het bloed prikken, dat ik elke 6 weken moet, nog 2 keer opgehoogd. De laatste keer is het iets naar beneden bijgesteld.

Mijn internist zegt dat het tijdens je zwangerschap het beste is een TSH onder de 1 te hebben.

Voor mijn zwangerschap slikte ik 112,5 mg thyrax en nu 162,5.

Ik ben ook wel vermoeider dan anders, maar dat kan ook gewoon door de zwangerschap komen.

De antistoffen worden veroorzaakt doordat je lichaam je schildklier als iets lichaamsvreemds is gaan zien. De antistoffen vallen je schildklier aan en maken hem langzaamaan kapot.

Deel Deze Pagina