Onze uk is nogal onrustig en slaapt niet zo erg makkelijk. Momenteel gaat het al een stuk beter en mag ik al niet meer klagen. Alleen kost het best veel moeite om hem in slaap te krijgen, en langer dan 3 kwartier te laten slapen. Medisch is alles al uitgesloten, maar het is en blijft een heel gespannen kindje. Zelfs zo gespannen dat het zeer deed wanneer ik zijn armpjes teveel bewoog (bijvoorbeeld met aankleden), maar dit is na wat oefeningen ook al weer over, alleen het gespannen zijn blijft. Volgens het ziekenhuis en de babyconsulente doe ik alles "goed". Ik volg het boekje van Stephanie Lampé, dus inbakeren en rust en regelmaat zonder te laten huilen, soms max 5 min. en zonder dat hier nu een vast slaapritme door is ontstaan, wat volgens het boekje wel ongeveer zou moeten ontstaan. Het enige wat ik dus nog zou kunnen proberen is een vast slaapritme, dus echt slapen op gezette tijden. Want dan wordt het biologische ritme van je kindje hierop aangepast, of deze volg je dan precies. Dit lijkt mij een vrij onmogelijke opgave, want ik heb niet in de hand hoe lang de uk slaapt en hoe lang het in slaap vallen duurt. Is een vast slaapritme echt beter? En hoe krijg je die?
Hier een meisje dat in het begin ook erg onrustig is geweest. Ze huilde erg veel en slapen deed ze nauwelijks. We probeerden haar overdag te laten slapen, maar waren echt heel lang bezig om haar in slaap te krijgen en dan sliep ze hooguit 45 minuten ofzo. Het enige 'slaapje' dat goed ging was vanaf 23u tot een uur of 7. We hebben echt dagen en avonden met haar rondgewandeld, gewiegd, op ons laten liggen om te laten slapen, maar echt veel werkte het allemaal niet. Op een gegeven moment was ze zo uitgeput van al het huilen en niet slapen dat de nachten wel goed gingen.. Momenteel is ze 5 maanden en toch heeft ze zelf nu een aardig slaapritme ontwikkeld. Ze slaapt nu van half 9 tot half 11, van half 1 tot half 3 en van 4 tot 5. Soms slaapt ze 's ochtends maar een uurtje, maar dan maakt ze automatisch haar 2e slaapje van half 12 tot half 3 "s avonds gaat ze na de fles van 19u naar bed en maken we haar om 23u nog wakker voor de laatste fles. De nachten gaan redelijk; we moeten er nog wel af en toe uit voor een speentje.. Dit schema hebben we vanaf dat ze ongeveer 3 a 3,5 maand was. Toen kon ik ook eindelijk goed haar moeheidssignalen zien en zodra ik die zag ben ik haar op bed gaan leggen. In het begin kostte het nog wel wat moeite, maar het ging al beter dan eerst. En zodoende hebben we nu dit slaapschema. Het eerste slaapje en laatste middagslaapje gaan nu nog wel wat onrustig, maar ze blijft wel in bed liggen. Ze word alleen wel vaak wakker voor haar speentje. Maar niet zodanig erg dat ze uit bed moet. Ik zou het als ik jou was op vaste tijden gaan proberen. Mocht het niet lukken haal je hem er gewoon weer uit en probeer je het de volgende dag weer op die tijd. Zo heb ik het gedaan en uiteindelijk heeft ze een aardig ritme ontwikkeld.
Bij de oudste van begin af aan een strak slaap en eetritne gevolgd met een half uurtje als speling. Zij was dus ook echt moe op die tijden omdat ze dat zo gewend is. Bij de jongste probeer ik het zo veel mogelijk maar is het iets lastiger omdat zijn zus naar school gaat maar ook gebracht en gehaald moet worden naar speelafspraakjes, clubjes en kinderfeestjes.
Ja, ik kan het natuurlijk eens proberen, ik heb nog 2 weken verlof. Volgens het ziekenhuis en de babyconsulent kunnen onrustige baby's heel veel baad hebben bij echt een strak ritme. Maar goed dat zou dus wel betekenen dat ik hem op bed moet laten liggen wanneer hij wakker is, en wakker moet maken wanneer hij langer slaapt. Dat vind ik toch wel moeilijk hoor. Maar zo heel erg ritmeloos is het hier ook niet hoor, flesjes zijn wel vaak op dezelfde tijden. En in de nacht slaapt hij van 20.00/20.30 tot 2.30/3.15 en dan weer tot 8.15/8.45 dus dat is al redelijk vast. Maar de rest van de dag is redelijk onvoorspelbaar vooral wat slapen betreft, waardoor ik ook wel schuif met flestijden.
Ow, en wat doe ik dan wanneer hij ineens zijn ritme omgooit? Want dan is hij ook niet meer moe op gezette tijden. Bouw je dan een ander ritme? En wat als we de dag eerder beginnen, dus bijvoorbeeld wanneer hij ineens niet meer voor een nachtvoeding komt? Ik neem aan dat hij dan niet meer tot 8.15/8.45 slaapt...
Wij hebben tegenwoordig een aardig vast ritme, omdat ik merk dat dl niet wil slapen als het niet 'tijd' is. Wanneer ik me precies aan de tijden hou, gaat ze meestal zonder kik slapen (soms na nog een paar minuten brabbelen, maar eigenlijk bijna altijd zonder huilen). Als ik probeer om de dag een half uurtje later te laten beginnen, is het heel de dag huilen ... of ik moet haar dan constant bezig houden, omdat ze niet in haar ritme zit en dus de slaap niet kan vatten. Wat ik dus wil zeggen is je kunt het altijd eens een tijdje proberen
Overdag heb ik geen vast slaapritme. Dat is ook niet haalbaar omdat wij ook vaak weggaan en omdat semih sowieso al niet zoveel wilt slapen overdag. De ene dag slaapt hij een paar uurtjes en de andere dag heeft hij alleen hazenslaapjes. Alleen 'savonds hebben we wel ritme. Rond 8 uur krijgt hij een voeding en daarna gaat hij slapen en dan krijgt hij om 11uur nog een fles en dan slaapt hij de nacht door.
Hier een redelijk vast slaapritme (1/2 uur speling). De voorspelbaarheid is wel heerlijk, ook voor het kind. Naarmate ze ouder worden kunnen ze langer opblijven en wordt het slaapje dus korter. In de routines die ik gebruik verandert wat betreft slapen en eten altijd zeer weinig gedurende de 18 maanden dat ik ze gebruik.
Ik denk dat een behoorlijk vast ritme wel werkt voor de kleine, maar het is een vorm van een leerproces, omdat het bioritme zich erop in gaat stellen. Hier werd de kleine van een slechte slapen een heel goede slaper. Toen we ermee gingen starten zijn we wel eerst naar de osteopaat geweest... ik denk dat dit wel veel heeft gedaan. Zeker als jouw kind zo gespannen is, moet dat toch ergens aan liggen. Daarom zou ik jou ook de osteopaat aanraden. Ze doen helemaal niets geks hoor... het was heel subtiel allemaal.