hallo ik ben esmeralda en bijna 29 weken zwanger. doordat ik miskramen heb gehad sta ik onder goede controle bij de gynacoloog ik krijg veel echo's ik heb er nu 9 gehad en krijg er nog meer ik vind het fijn om echo's te krijgen alleen krijg ik ook comentaar van buitenaf zoals:waarom zoveel echo's als de zwangerschap verder goed verloopt? en:echo's zijn schadelijk en vooral in de hoeveelheid dat ik ze krijg,mijn gynacoloog zegt dat het niet schadelijk is maar ik krijg er toch de kriebels van,want er word zeker bij iedere controle een minuut of 15 a20 gekeken met de echo naar de kleine nou las ik een stukje van u dat ze niet weten wat het effect heeft op langere termijn van echo's ik sta dus op het punt geen echo's meer te laten maken wat is uwn mening hierover?? en ik heb de bellytalk in huis vanaf 9weken en gebruikte hem tot week 20 elke dag en moest soms wel even zoeken nu gebruk ik hem heel af en toe een keer als ik de kleine wat minder voel,ook hier zijn de meningen over verdeelt wat vind u van een dopetone is het schadelijk?? mijn laaste vraag aan u is is het normaal rond deze termijn dat je weer last kunt krijgen van misselijkheid?? liefs esmeralda en hummy
hoi Esmeralda, als je onder controle bent bij de gynaecoloog wordt er vaak een echo gemaakt. Of dat nodig is kan ik niet bepalen, dat moet de arts doen. Je kunt wel aangeven dat jij het niet prettig vindt dat er elke keer gekeken wordt en vragen of het minder vaak kan. Maar uiteindelijk moet de arts maar beslissen en zou ik me daar bij neer leggen. Die doptone kun je best af en toe gebruiken, als je het maar niet te vaak en te lang doet. Vanaf deze tijd kun je trouwens ook je partner vragen of hij met het blote oor of met een wc-rolletje wil luisteren. Zo kun je het nu ook horen. Het is normaal als je weer wat misselijk wordt. Je kunt ook last krijgen van maagzuur, doordat de baarmoeder tegen de maag aanduwt, dat kan ook een misselijk gevoel geven. Probeer wat vaker kleine beetjes te eten, niet te vet en niet te gekruid. Verder mag je rennies gebruiken. Mirjam
hallo mirjam, bedankt voor je reactie,ik heb al aan mijn gyn gemeld dat ik die echo's niet echt prettig vind,maar hij vind het noodzakelijk ik heb gehoort dat het krijgen van veel echo's de baby er iets van kan gaan achterblijven in de groei? en dat baby's sneller linkshandig worden dit heb ik mijn gyn ook gevraagt maar hij zegt dat dat onzin is wat zijn de eventuele risico's voor het ongeboren kindje van het krijgen van vele echo's?? ik gebruik de dopetone idd niet te vaak en niet te lang maar in het begin deed ik dit wel(onzekerheid of alles wel goed zit) vooral in week 9 tot 13 weken luisterder ik wel elke dag een paar minuten en soms wel 2a3 keer per dag nu 1 keer in de week een minuut omdat ik nu precies weet hoe de kleine ligt is dat erg geweest dat ik eerder veel vaker en lang luisterde? de baby doet het overigens perfect. liefs
hoi Esmeralda, er zijn nog geen wetenschappelijke onderzoeken bekend waaruit blijkt dat het krijgen van veel echo's of het vaak luisteren met een doptone kwaad kan. Over de linkshandigheid en de groei-achterstand heb ik zelf nog nooit gehoord. Ik zou me er maar niet te druk om maken. We weten niet zeker of het gevolgen heeft en daarom zijn we voorzichtig. Maar aan de andere kant worden er ook al jaren echo's gemaakt zonder ernstige gevolgen, dus heel erg kan het nooit zijn! Mirjam