verandert de baarmoedermond/hals tijdens de zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vallie87, 5 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vallie87

Vallie87 Bekend lid

10 okt 2011
    865
    4
    18
    Momenteel ben ik een beetje onzeker door wat er nu allemaal gebeurt, heb nu 2 echo's gehad..laatste afgelopen dinsdag er was toen een kloppend hartje te zien..super fijn natuurlijk! we kregen deze echo omdat ik elke keer hele kleine beetjes bruin en lichtroze verlies had.
    dat ging daarna gelijk weer over, maar sinds gisteren weer begonnen...het is niet veel maar elke keer bij het afvegen. Nu voelde ik net aan de binnenkant, en ik vond mn baarmoedermond heel zacht en vol (klinkt heel gek dit) en het leek alsof de baarmoederhals ineens superkort was:rolleyes:
    Nu schrok ik daar eigenlijk wel van omdat dit heel anders voelt dan vorige week...is dit een slecht teken?
    Me symptomen nemen iedergeval niet af maar eerder toe..

2. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Ik heb dit ook. Op het ene moment is mijn vagina dieper dan het andere moment (en voel ik dus soms wel mijn baarmoedermond en soms niet). Heb geen flauw idee waar dat aan ligt trouwens. Ik heb geen last van bloedverlies gehad en verder loopt mijn zwangerschap prima volgens het boekje.

3. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Mijn baarmoederhals puilde ongeveer uit mijn vagina tijdens mijn zwangerschap die uiteindelijk is geëindigd in een miskraam. Geen idee of het een met het ander te maken had, maar ik vond het wel zorgwekkend. Ik zou het even neerleggen bij de verloskundige/gynaecoloog.

4. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ter geruststelling: Jouw baarmoederhals klinkt supernormaal voor iemand die zwanger is. Zie beneden.

Je kunt niet zomaar voelen hoe kort je baarmoederhals is, daar is een echo voor nodig. De positie (hoog/laag) van je baarmoederhals is niet het zelfde als de lengte van je baarmoederhals. Alleen de buitenkant/onderkant van de baarmoederhals (cervix) kun je voelen door met een vinger de vagina in te gaan, dus lengte kun je er niet uit opmaken. In het bovenste gedeelte van de vagina vind je een soort bult (je cervix), en daar zit een gaatje in. Het voelt zeg maar als een soort kleine donut. Het gaatje is de uitgang van de baarmoederhals. De cervix is eigenlijk altijd in beweging; de ene keer hangt ie vrij laag (tijdens de menstruatie is dat vrijwel altijd het geval) en de andere keer vrij hoog (meestal rond de eisprong). De baarmoederhals kan vrij hard voelen, zoals het puntje van je neus, of zacht, zoals je lippen. Ook is het gaatje niet altijd even groot; de ene keer staat de cervix verder open (menstruatie of eisprong; er moet immers iets doorheen kunnen) en soms is ie dicht (na de eisprong). Bij vrouwen die al eens bevallen zijn, kan het zijn dat ze het idee krijgen dat ie altijd een beetje open staat, maar dat is alleen aan de buitenkant zo; het is niet zo dat de hele baarmoederhals altijd open staat hoor!

Vrouwen die hun cyclus in de gaten houden door te letten op hun cervix en hun slijm, letten dus op wat hun baarmoederhals doet tijdens hun cyclus. Als je dat een paar cycli goed bijhoudt (biijv in een app), krijg je een goed beeld van wat er allemaal gebeurt en waar je je in de cyclus bevindt op basis van deze symptomen.

Bij vrouwen die net zwanger zijn, gaat de baarmoedermond meestal dicht en gaat wat omhoog. Dit gebeurt bij sommige vrouwen meteen en bij anderen wat later. Bij mij was het al vroeg het geval. Mijn cervix (die nooit echt dicht voelde aan de buitenkant, waarschijnlijk omdat ik al eens bevallen ben) ging stijf dicht en omhoog, en door de toegenomen bloedtoevoer werd het ook zachter en "voller" van binnen. Een hoog zittende baarmoederhals is dus een teken van zwangerschap, niet een teken van een korte baarmoederhals! Ook tijdens de zwangerschap kan de positie van de baarmeoderhals variëren. Dat is op zichzelf geen reden tot bezorgdheid.

Ten overvloede: Was je handen goed voordat je met je vingers in je vagina gaat, en misschien is het beter om er niet te veel aan te zitten met je vingers als je zwanger bent.

5. Vallie87

Vallie87 Bekend lid

10 okt 2011
    865
    4
    18
    dank jullie voor de berichten.
    Ik geloof inderdaad wel dat het steeds veranderd... het is alleen in combinatie met het bruine/rood verlies waardoor ik me zorgen maak...:(
    Het leek vanmiddag aardig rustig en over te zijn maar net na het toiletbezoek veegde ik weer behoorlijk wat weg..
    Gelukkig hebben we morgen weer een echo maar ik zou ook niet gek staan te kijken als ze zeggen het is niet goed

6. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Hier kwam het bloedverlies door gevoelige darmen en gevoelige bmm .laatste keer was rond de 28 weken
    Hooelijk bij jou ook!

7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Veranderd constant. Dus geen zorgen.
    Zelf iig niet aan je bmm gaan zitten. Dit kan Nl weeen opwekken. Een gyn of vk toucheert ook niet tijdens zwschap tenzij noodzakelijk

8. Vallie87

Vallie87 Bekend lid

10 okt 2011
    865
    4
    18
    Ik ga er maar niet meer aanzitten nee:) wordt er alleen maar ongerust van!
    Vanochtend wel een goede echo gehad :) Mooi kloppend hartje en goed gegroeid dus wij zijn blij! hopelijk blijft het rustig..:rolleyes:

Deel Deze Pagina