Hoi, Weet niet of er al een topic over was geplaatst, maar kon hem niet zo snel vinden. Onze dochter van net 15 maanden is sinds kort aan het bijten. Vaak legt ze haar hoofd op je schoot ofzo om even te knuffelen en sinds kort zet ze dus haar tanden in je been of arm. Vanmorgen dus in mijn arm, en heb gewoon een afdruk van die paar tandjes staan! Schrok er zelf van! Wat kan ik daar tegen doen? Heb weleens gehoord dat je dan moet terug bijten, maar dat lijkt me toch niet zo'n goed plan. Hebben jullie dit ook meegemaakt, en wat deden jullie ertegen? Wil ook niet dat ze straks op het kdv de andere kindjes bijt!
nee niet terugbijten dan denkt ze dat het normaal gedrag is wel duidelijk haar weghalen en even toespreken dat mag niet! blijft moeilijk hoor
nou ik heb wel "teruggebeten" bij mijn 3 kinderen,wel zachtjes en dan ook duidelijk erbij gezegd dat dit pijn doet en ze het niet meer moeten doen. bij mij heeft het geholpen hoor.
Duidelijk en consequent zijn! "Dat mag niet" en haar even wegzetten, daarna weer goed maken met een knuffel! Het is een fase waar ze doorheen gaat!! Vaak is het een manier van niet goed weten hoe te communiceren en het lichaam uitproberen dus ook de mond! Succes!!!
Esmée doet 't al vanaf 11 maanden, We hebben haar al die tijd gecorrigeerd. sinds kort bijt ze niet "zomaar " meer. maar Als we haar corrigeren, bijt ze in je vinger / arm of doet alsof ze een kusje wilt geven en bijt in je wang. Als ze nu bijt, zeggen we dat het pijn doet, en zetten haar eventjes apart. ze gaat dan natuurlijk krijsen en na 1 minuutje halen we haar weer terug. Dit begint ze al een beetje te snappen want als ze na de gang moet roept ze al nee mama nee mama solly.. ( of papa natuurlijk mama is niet altijd de boosdoener ) dus ze begint 't wel te snappen.. eindelijk!
Bedankt voor jullie reactie's terugbijten leek ons ook niet zo'n fijn idee, dat gaan we denk ook niet doen. vandaag probeerde ze het een keer bij mij, en heb haar gelijk streng toegesproken dat dat niet mag! ze keek me aan, en wilde gaan lachen, maar deed het toch maar niet we wachten af of het een lange fase is, en iedere keer als ze het probeert, dan direct zeggen dat dat pijn doet. Groetjes
Hier deed ze het ook...hebben het altijd consequent aangegeven dat dat niet mag en het strafhoekje gebruikt....ze doet het nu niet meer bij ons..maar merk dat nu last krijg van haar kiezen en wil bijten uit boosheid/frustratie/pijn dan de kussentjes van de bank of haar bijtring pakt..ons aankijkt en er op bijt!@
Mijn dochter van 11 maanden begon het vorige week ook te doen. Nu is het niet echt een knuffelaar daar houdt ze niet echt van. Ze deed het echter alleen bij mij. Mijn moeder vertelde dat ik het ook wel eens deed, zij noemde het apenliefde, een manier van baby's om te uiten dat ze lief vinden. Vanaf dat moment ben ik het gaan zien als iets liefs, het deed wel pijn dus dat zei ik ook maar ga daarna ook even lekker knuffelen... Die van mij krijgt ook nu pas tandjes wel allemaal tegelijk, ze bijt zichzelf ook regelmatig in haar eigen vinger en hard... ze heeft het geloof ik nog niet helemaal in de gaten dat ze tanden heeft ... maar ik koester het dus wel een beetje
Op die leeftijd bijten ze vaak om hun liefde te uiten. Dus straffen is inderdaad geen goed idee, dan straf je haar om haar liefde te uiten. Laat haar duidelijk weten dat dat niet mag omdat het pijn doet (zonder boos te worden) en geef haar dan een dikke knuffel of kus zo laat je haar weten hoe ze haar liefde wel kan uiten. Periode gaat vanzelf over is inderdaad gewoon het onvermogen om te communiceren.
Jep, hier ook gehad. Heeft echt een tijd geduurd. Heeft nu plaats gemaak voor niet al te zachtzinning in je gezicht voelen (neus, ogen, mond), vaak eindigend in in je gezicht meppen. Ook leuk. Zucht. Vandaag weer heel boos geworden dat ie dat deed. Hij moest er helemaal van huilen, zo zielig... Maar mag gewoon niet, klaar.
@hier ging ze toch echt bijten als ze boos was en het was zeker geen knuffelgedrag of uiten van liefde...ze deed het duidelijk uit boosheid/ frustratie. en helaas niet alleen bij papa en mama maar ook een kindje op het KDV heeft het een keertje bijna moeten verduren omdat het meisje mijn sleutels afpakte van mijn kind om aan mij terug te geven!
Ik merk bij onze zoon duidelijk verschil tussen bijten uit enthousiasme / liefde of bijten uit boosheid. Ik reageer daar ook verschillend op. Als het een "blije" hap is, zeg ik op eerustige manier nee en zorg ik er even voor dat hij niet meer kan bijten. Ik zorg dat het spelletje dat we op dat moment doen even wat rustiger wordt. Want juist bij druk stoeien en pak-spelletjes gebeurt het wel eens dat hij het doet omdat ie zich van plezier even geen raad weet met zichzelf. Als hij bijt uit boosheid, zeg ik op een heel andere toon nee. Echt fel en boos, een klein beetje harder dan normaal. Ik zet hem dan ook resoluut op de grond. Dat wordt trouwens altijd een drama, maar dat hoort erbij. Als hij weer rustig is, knuffelen we even.
Die van ons bijt me heel soms. Tegelijkertijd met een enoooooorme stevige knuffel en zijn hele lijfje tegen me aangedrukt. Hij weet dan van gekkigheid even niet hoe hij moet laten zien dat hij van me houdt, de lieve drol. Als het echt hard is en pijn doet maak ik zijn beet los en zeg zachtjes dat het pijn doet maar meestal knuffel ik hem net zo hard terug <3.
Haha paar dagen terug een berichtje geplaatst dat mijn dochter bijt uit liefde... bij mij doet ze dat nog steeds maar als papa zegt dat ze iets niet mag doen bijt ze in zn hand... dussss
merk trouwens ook dat als iets haar niet lukt, of ze wordt een beetje boos dat ze dan ook haar tanden ergens in zet, de bank, of een handdoek, of speeltje! zal dan wel een soort van frustratie zijn. als ze het bij ons weer doet, zullen we op een strenge toon zeggen dat het niet mag, maar gister en vandaag is het ook niet meer voorgekomen gelukkig!