Hi medemama's! Zouden jullie met me mee willen denken, of jullie ervaringen kunnen delen... Zoals enkele van jullie weten ben ik zwanger van ons 2e kindje (maar ons zoontje Elias is overleden). Op zijn geboortekaartje had ik een website aangegeven met een verlanglijstje v.w.b. kraamcadeau's, dit omdat wij absoluut niet van speelgoed houden met superveel kleurtjes, lampjes en geluidjes, (die kleintjes krijgen al genoeg prikkels binnen en we zijn antroposofisch geinspireerd) al ontzettend veel babykleding hebben, niet van knuffels en Disney-dingetjes houden. Aardig wat mensen hebben ons lijstje bezocht, en dus cadeau's gegeven die op ons lijstje stonden. Sommigen hebben er niet naar gekeken en veel van die mensen kwamen aan zetten met Disneykleding, knuffels, foute fotoalbums, en speelgoed met enorm veel toeters en bellen. Het ligt allemaal nog ongebruikt in de kast. Wat denken jullie, weer zo'n lijstje maken? En nog zo'n moeilijke... wat kan ik er deze keer opzetten? Ik heb al zo'n complete uitzet. Medio januari start ik als gastouder en daarvoor heb ik al een heleboel in huis maar zou ik daar dan nog wat extra kleine dingetjes voor op mijn lijstje kunnen zetten? Of gewoon een enveloppe-symbool aangeven op de kaart omdat ik van het geld dan een extra Tripp Trapp stoel kan kopen of het richting mijn bakfiets kan laten gaan? Graag jullie tips & adviezen!
Als ik op kraamvisite ga geef ik iets voor de baby en niet echt voor jou.. Dus ik zou nooit geld geven of iets voor wat je nodig hebt voor je gastouderopvang..
Ik zit ook te dubben of ik mijn lijstje webpagina op het kaartje zet of evt er een los briefje bij in stop... (laatste wordt het waarschijnlijk)... ik heb overigen cadeaukaarten op mijn lijstje gezet, die niet weggestreept kunnen worden.... Vind het trouwens niet gek dat je van geld of cadeaukaart een extra triptrapp oid zou aanschaffen
Ik zou het wel doen...in belgie is het al heel normaal om aan te geven welke spullen je precies wil en waar ze dat kunnen halen.. (ik woon niet in Belgie maar mijn schoonouders wel). Ik zou wel inplaats van geld cadeaukaarten vragen..misschien zelfs van een bepaalde winkel ? Ik zit ook te dubben om een lijstje of iets bij de geboortekaart te doen..ook wij houden niet van hele felle kleuren, toeters en bellen etc.. maar ik denk dat ik om cadeaukaarten ga vragen. .. Want anders ligt er straks speelgoed heel lang in de kast!
Ik vind het persoonlijk niet kunnen om bij een geboortekaartje een verlanglijstje te stoppen. Ik zie een geboortekaartje als een geboorte-aankondiging, meer niet, en volgens mij is de gangbare Nederlandse etiquette dat je een geboortekaartje beantwoord met een fliitatiekaartje (dit leren ze ook op inburgeringscursussen). Ik hou ook niet van envelopjes op kaartjes...alsof je verplicht bent iets te geven. Een zinnetje op het kaartje waarin je aangeeft al veel spullen te hebben, en dat je misschien andere wensen hebt, knik wel op prijs tellen.
dit, ik vind t not done om op welke kaart/ uitnodiging ook maar iets van een wens/ kadotip te vermelden. als mensen je vragen wat je graag zou willen, kun je dit zeggen. en voor de rest heb ik geleerd blij en dankbaar te zijn voor elk kadootje. 'kindjes die vragen....' maar goed....das mijn mening
Ik zou t ook niet doen... Maar dan vooral omdat ik van veel mensen onverwacht de meest geweldige cadeaus kreeg! Ik vind t ook niet leuk om dat van te voren allemaal vast te leggen. Als mensen me vroegen, vroeg ik boekjes! Die heb ik dus ook in alle soorten en maten gekregen en hebben we nog steeds veel aan. Vooral omdat mensen die boeken gaven die ze bij ons vonden passen of waarvan ze weten dat kinderen ze geweldig vinden... Dus ik zou pas als mensen erom vragen doorgeven wat je graag wilt krijgen voor de kleine... Alles wat we niet leuk vonden staat op zolder in een mand en gaat een keer naar andere kindjes of naar de kringloop.
Wij zijn kleinbehuisd en wilden geen onbruikbare cadeaus. Daarom stond klein, bij de tekst over 'langskomen op kraambezoek' heel kort 'cadeausuggestie? Zie www....'. Veel mensen vonden het handig en men was toch ook vrij om toch zelf wat te bedenken. Niet alle cadeaus waren heel specifiek. Wij vonden het ideaal. Cadeaus waar je niet zo blij mee bent en die in de kast belanden of worden doorgegeven, dat vonden wij zonde. Maarde vraag van huggy had meer te maken met dat ze al veel heeft, want ze is op zich voorstander van een lijstje. Tja, lastig hoor! Ik vind cadeaukaarten handig. En voor je kindje is het later ook wel leuk denk ik dat sommige dingen echt voor hem gekocht zijn, niet voor zijn oudere broer. Bij je bakfiets wil je misschien nog accessoirese hebben, die kun je vragen. Ook leuk ( maar duur) is misschien een professionele fotosessie bij je thuis. En als je kindje in een ander seizoen wordt geboren dan je eerste zoon, zijn wat nieuwe kleertjes vast ook wel leuk.
Ik zou cadeaubonnen vragen dan Kun je zelf wat kopen wat je wil Een verlanglijstje vind ik persoonlijk raar op een geboortekaartje, eigenlijk een cadeaubon/envelop ook Wij zetten er niks op, ook al is het mijn smaak niet wat ik zou krijgen, het is met liefde gegeven denk ik maar
Mee eens Vind het erg vreemd op een geboortekaartje om specifieke cadeaus te vragen of überhaupt iets te vragen Wie het kleine niet eert... Ook al is het je smaak niet, het is toch hartstikke lief en goed bedoeld wat ze kopen? Een geboortekaartje is om de geboorte aan te kondigen, niet voor cadeautips etc.
Ik vind het ook not done! Alleen als mensen een afspraak maken voor een bezoekje en zelf vragen om een tip, vind ik dat je iets kunt vragen. Anders wacht je gewoon af. Het gaat bij het kaartje toch om de blijde aankondiging van de geboorte. En bij een bezoek om het bekijken van het babytje en feliciteren van de trotse ouders. Een eventueel cadeautje dat mensen meebrengen hoort een bijzaak te zijn... Inderdaad kun je dan verwachten dat je niet alles leuk vindt wat je krijgt... maar wat geeft dat... Het is waarschijnlijk door de gever met liefde uitgezocht, en als jij het niet wilt gebruiken, dan wacht je even en geef je het op den duur weg aan de kringloop / leger des heils etc. Als ik zo'n kaartje met wensenlijst zou krijgen ga ik zeer waarschijnlijk niet op bezoek omdat ik het zo'n hebberige en genante actie vind. Stuur dan wel gewoon een kaartje. En áls je het dan toch niet kunt laten, doe het dan op een los briefje erbij... dan hoeft je kind het niet zijn leven lang op zijn geboortekaartje terug te zien... want hij/zij vindt dat later misschien ook wel genant.
Ja, ik dacht dat dus ook. Ik zou me best schamen als mijn zoon of dochter later dat kaartje las met een hele website vermelding aan cadeautips of een envelopje erachter
Ik zou het ook niet op het kaartje schrijven. Maar een lijstje maken en die doorgeven aan de mensen die vragen wat je graag zou willen hebben of nog nodig hebt. Mensen die zelf iets verzinnen vind ik alleen maar leuk!
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij de verschillende meningen te horen... De reden waarom ik om jullie mening heb gevraagd is omdat ik de vorige keer ook een linkje in het geboortekaartje heb gezet en mensen mij nu hebben gevraagd of ik dit weer ga doen, ze vonden het zo handig! Ik twijfel omdat ik inderdaad maar weinig mensen ken die het ook doen terwijl het in een hoop landen niet anders dan normaal is. Natuurlijk is een geboortekaartje niet meer dan een aankondiging van het arriveren van je kleintje en hoeven mensen niets mee te nemen, ze komen immers om je baby te bewonderen. Wanneer ze dan wel wat meenemen vindt ik het superlief, maar zo zonde van hun geld en moeite om het ongebruikt in de kast te leggen. Uiteindelijk geef ik die kleding, het speelgoed speelgoed, de knuffels en dat soort dingen mee voor een weeshuis in Polen, dus het komt goed terecht, maar dat is natuurlijk nooit de intentie geweest van de gulle gevers, en dat vindt ik ook weer zo lullig, want ik weet dat niet iedereen het even breed heeft.
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet kunnen. Onze dochter is nu bijna 4 weken en we krijgen nog flink wat kraambezoek over de vloer en de mensen vragen zelf wat we leuk vinden om te krijgen. Nu hebben wij ook bergen kleding en speelgoed omdat zij ons derde kind is dus wij hebben ook niet heel veel meer te wensen. Maar ik kan toch altijd nog wel iets verzinnen maar mensen ga ik niet verplichten om iets te kopen. Nu kreeg ik pas van mijn collega's een besteksetje met haar naam erin gegraveerd.Ik was hier geeneens opgekomen maar ik vond het zo'n leuk idee. Ik zou dus een beetje gek staan te kijken als er een envelopje zou staan op een geboortekaartje. Gr.
Ik denk dat sommige van jullie een verkeerd beeld hebben van zo'n lijstje. Je cadeaus op een kaart opsommen zou ook ik heel vreemd vinden... maar je zet niet letterlijk op de kaart welke cadeaus je wilt, maar een link naar een persoonlijke website bv lijstje.nl. Soms kan je er ook foto's enzo op zetten. Op de lijst vermeld je cadeaus en als je wilt de prijsklasse en waar het gekocht kan worden. Zo kan iedereen kijken wat hij leuk vindt om te geven, bij een winkel die bevalt of in de buurt is en het daarna afstrepen. Je kan er dus heel specifieke dingen op zetten (die trui maat x met rode bloem van merk x) of juist iets breeds (een boxmobiel). En zelf verzinnen kan natuurlijk ook! Zo kregen we ook zelfgemaakte ballen omdat we om een zachte bal vroegen, maar ook cadeaus die helemaal niet gevraagd waren, zoals een bedelarmbandje . Sommige mensen verzinnen graag zelf, anderen willen graag iets heel concreets horen. Wij kregen veel positieve reacties (ook van zakenrelaties die niet bellen maar toch iets wilden opsturen) en een etiquette voor geboortekaartjes vind ik niet zo interessant. Ik vind het echt zonde als mensen dingen kopen die we al hebben. zonde van het geld, van het milieu, van de moeite en van de ruimte die ik niet heb . Het toppunt van 'zonde' vond ik dat we drie gegrafeerde bestekjes kregen (en nog twee zonder gravering). Dat zijn dure cadeaus... Misschien waren het er nog meer geworden zonder online verlanglijst. Maar... We hoeven elkaar in dit topic niet te overtuigen toch, want dat was huggy's vraag niet
Dat denk ik ook In belgie hebben ze een systeem waarbij er bij de winkel een heel schap met spullen staat die jij graag wilt en mensen kunnen zelf bepalen wat ze kopen. Maar om terug te komen op je vraag, ik zou om cadeaukaarten vragen of weer zo'n lijstje doen als dat zo goed bevallen is..en dan spullen vragen die je nodig hebt...op het lijstje zou ik zetten wat je nodig hebt en als ze daar niks vinden een cadeaukaart ? Het zou mij niet zo uitmaken of het voor een extra trip trap is of niet... mij gaat het erom dat ik jullie als gezin een plezier kan doen..
Ook ik vind het onbeleefd overkomen! Maar wat was ik blij met de prenatal-cadeau kaarten die we van de gehele kant van mijn man hebben gekregen! We hebben hier niet om gevraagd, maar we hebben hele leuke dingen kunnen kopen voor Nine.