Hey ladies, Ik heb even advies nodig. Ons dochtertje van bijna 16 maanden is heel erg geinteresseerd in de wc. Als ze in badje zit is het wel eens voorgekomen dat ik of mijn man naar de wc moesten, dus na een aantal keer lijkt ze te snappen waar die voor dient. Dan zegt ze plassen of baahh. Ook overdag loopt ze me na en luistert en kijkt geinteresseerd. Als ze nu in badje zit en ik moet naar de wc dan gaat zij ook staan en plast ze in badje en zegt c (haar woordje voor de wc ) Als ze buiten loopt zonder luier met dit warme weer, heeft ze ook geen ongelukjes en wacht netjes totdat haar luier weer aan is. Mijn moeder heeft haar 1x op de wc gezet omdat ze aangaf dat ze moest plassen door c te roepen toen ze in badje zat. Daarop heeft ze toen paar druppeltjes geplast. Echter vond ze die grote wc ook weer eng, waardoor ze er nu niet meer opdurft, dan begint ze te huilen. Nu is mijn vraag, wanneer is het tijd voor zindelijkheidstraining en wanneer is het te vroeg? Ik heb nl ook gelezen als je te vroeg begint ermee, het averechts kan werken. Bijna 16 maanden vind ik qua leeftijd ook erg vroeg, en het is geen moetje, problemen met luiers verschonen heb ik niet vandaar mijn vraag. Hoe was het bij jullie en hoe hebben jullie het aangepakt? Wat voor advies zouden jullie me geven? En hoe pak ik het t beste aan?
Er zijn ouders die vanaf de geboorte beginnen! Dus 16 maanden kan prima zeker omdat je dochter er zo mee bezig is. Ik zou ze dan wel op het potje zetten omdat een wc inderdaad vaak als eng en groot gezien wordt.
Pak gewoon een potje en zet deze in het zicht. Met zulk lekker weer (ideaal) laat je haar zonder luier buiten lopen met het potje in het zicht. Kijk wat er gebeurd. Juist buiten is het voor jezelf niet zo vervelend als het mis gaat en zij ziet wat er gebeurd. Ze kunnen zo oorzaak en gevolg zien. Ook kun je bepaalde momenten het potje 'aanbieden'. Als je bijvoorbeeld weet wanneer ze wat doet. Niet dwingen, dat kan problemen veroorzaken. Simpel aanbieden en kijken wat er volgt.
potje erbij pakken en kijken hoe ze daarop reageert Mijn dochtertje wilde met 14maanden geen luier meer om maar ook neit op de wc (niet gek met zo'n kippekontje, ga zelf maar eens op een wc zitten die in verhouding hetzelfde is als bij je kind) maar potje ging wel goed.
Lekker potje erbij pakken en kijk maar wat ze doet Niet pushen komt vanzelf is het dan nu niet volgend jaar vast wel
Ik lees genoeg om te denken: pak dat potje erbij en probeer het gewoon Zou zomaar kunnen dat ze het echt oppakt. Wil/kan ze het niet, dan merk je dat snel genoeg