Gister heb ik bloed laten prikken omdat ik al enkele weken superveel dorst heb 'snachts. Nu werd ik zojuist gebeld door de gyn die mijn waarde "wel oke" vond. Ik heb bloed laten prikken ongeveer 3 uur naar mijn middageten, wat 2 broodjes waren, tussendoor verder niks gegeten of gedronken. Mijn waarde was 7,5. Ik schrok daar toch wel van. Volgens mij is dit best hoog niet? Wat waren jullie NIET-nuchtere waardes? En wat houdt dan precies niet-nuchter in. Ik had een broodje op 3 uur daarvoor, maar geen suikerdrankjes oid. Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven.
ik had 3 weken geleden uur na 2 sneetjes brood 7.7. volgende ochtens moest ik nuchter komen toen was die gewoon 5.1.als het goed is moet die na het eten niet hoger zijn dan 7.8 ofzo.
Ik had nuchter 4,6 na paar glazen melk en beschuitjes met hagelslag. Ik heb echt vreselijke dorst en drink belachelijk veel. Moet zeggen dat ik ook belachelijk veel vocht vasthoud. Misschien heb je hier wat aan NHG-Standaarden
Ik heb zwangerschapsdiabetes en mijn suikerwaarde moet anderhalf uur na het eten onder de 7 zijn.... Broodjes jagen je bloedwaardes trouwens wel meer omhoog dan 'normaal' brood...
Dank je wel voor jullie reactie. De gyn vond de waarde dus wel oke, en ging hier verder niks mee doen ofzo. Maar als ik lees dat bij zwangerschapsdiabetes de suikerwaarde na 1,5 uur onder de 7 moet zijn vind ik dat toch wel een raar besluit. Toch? Of zie ik het te zwaar? Zou best kunnen met die hormonen van mij haha....
Tegen mij is gezegd dat tussen de 4 en de 8 normaal is. Als de gynaecoloog het goed vindt, is het ook wel goed.
Onder de 8 is ok. Maar kan me voorstellen dat ze, zoals bij een van de voorgangers, al diabetes is vastgesteld, dat ze dan graag lagere waardes willen zien. Niet-nuchter is trouwens in principe 2 uur nadat je gegeten hebt. Ongeacht wat.
Ik moet nuchter onder de 6 zitten en anderhalf uur na eten moet ik onder de 7...... Ik spuit al insuline omdat mijn waarden niet altijd laag waren. Moet wel zeggen per ziekenhuis verschilt het nogal hoe ze reageren. Heb een kennis en die had na eten wel eens boven de 10 en heeft nooit hoeven spuiten, terwijl ik zo af en toe net boven de 8 heb.......... Als je het niet helemaal vertrouwd zou ik gewoon de gyn nog eens vragen en anders zo'n suikerdranktest doen, dan heb je denk ik ook wat meer duidelijkheid. En wat ik van mijn gyn begrijp, tuurlijk weet hij wel iets van diabetes af, maar voor de suikers sta ik onder begeleiding van een diabetesverpleegkundige....
Ik zat bij een GTT op ruim 12, bij 12 weken zwangerschap. Vrij vroeg dus., dat is dus nog wel wat meer dan 7,5... Ik zou me er geen zorgen over maken. Als er iets aan de hand is met suiker reageren ze vrij strikt. Blijkbaar is het zo als je 'normale'. Diabetes hebt je zelfs wat higer zou kogen uitkomen.
Over het algemeen gelden voor mensen die onder controle staan, iets scherpere grenzen. Dat is met diabetes vaak zo (en verschilt ook per arts), maar ook bijvoorbeeld met mensen met een te hoge bloeddruk of te hoog cholesterol. Jouw waarde is niet echt verontrustend hoor en ook niet echt afwijkend. Brood bestaat voor een groot gedeelte uit koolhydraten en dat zijn langzame suikers. Dus jouw glucose heeft daar lang "profijt" van. Mijn nuchtere waarde is meestal ergens rond de 2-3 en niet nuchter ergens rond de 3-4, maar dat is weer heel erg laag.