Ik kreeg vandaag te horen dat ik hypermobiel ben! Maar dat verklaard een hoop zeg! Zijn er nog meer mensen die hypermobiel zijn? En hoe uitdaging zich bij jullie en waar hebben jullie last van?
een paar weken terug constateerde de revalidatiearts ook tegen het hypermobiele aan zit. Mijn heup, bekken en schouders zijn snel overbelast en ik heb veel bekkenklachten tijdens de zwangerschap gehad. je spieren moeten meer moeite doen om alles bij elkaar te houden. Verder heb ik als heel lang last van een knappende kaak. Heel veel op iets hards kauwen is lastig maar voor de rest valt dat wel mee Toen ik nog aan judo deed was het trouwens wel handig. Met mijn arm in de houdgreep hield ik erg lang vol!
Ik ben hyperflexibel, mijn knieschijf is al een paar keer er uit gevlogen. Ik moet dus uitkijken hoe ik die belast, geen onverwachte bewegingen of gewicht verkeerd verdelen (bijv. geen koffers de trap af tillen aan 1 arm). Na die knieschijf kon ik echt weken alleen maar strompelen en met krukken lopen. Heb er ook 2 x fysiotherapie voor gehad. Voordeel is dat ik superlenig ben, al zie ik er zo niet uit. Ik kon zelfs hoogzwanger me nog in posities wurmen wat de zwangerschapsgymjuf zelf niet eens lukte.
hier ook hypermobiel.... kan alles extreem ver ombuigen en uit verhouding buigen zeg maar! vind het niet echt bevoordelijk voor mijn lijf maar weet niet beter dan dat ik dat allemaal kan dus ja na 27 jaar kan ik dat nie zomaar veranderen allemaal.... weet het nu een paar maanden.... ging met rugklachten langs de dokter en na wat testjes en onderzoeken kwam dat eruit....
Ik ben ook heel erg lenig in mijn gewrichten. Met als gevolg BI tijdens de zwangerschap en een gekneusd stuitje tijdens de bevalling. Daar heb ik nu dus nog steeds last van. Ik ga binnenkort naar de revalidatiearts. Behalve dit heb ik er dus heel erg snel last van als er iets niet zo heel erg goed kan bewegen, dus een beetje vast zit. gewoonlijk hebben mensen er niet zo erg snel last van als er bijvoorbeeld een gewricht in je rug minder beweegt dan eerst. Ik heb er dus meteen last van. ik loop de deur plat bij de fysio. Ik merk wel dat ik minder klachten heb als ik aan kracht training doe. Ik doe dus aan radic power. zolang ik daar maar heen blijf gaan zijn mijn klachten minimaal. Alleen die rek oefeningen aan het eind he die doen dus niet zo veel Ik heb ook een tijdje body balance gedaan, yoga achtige oefeningen. Ik kwam verder dan degene die les gaf bij veel oefeningen. maar achteraf bleek dit mijn klachten juist te verergeren. Mijn advies: zoek een goede fysio/manueel therapeut en ga kracht training doen.
Ik kan alles extreem ver ombuigen, zodat er een hele kniek in mijn armen zit. Ik kan op hele vreemde manieren gaan zitten zeg maar. Dat ik mijn benen op een bepaalde manier heb die de meeste mensen niet kunnen. Ik kan op de zijkanten van mijn voeten lopen enz. Ooh ja, en ik heb heel snel iets uit de kom! En mijn dochtertje die heeft het dus ook. Bij de fysio ontdekte ze dat al, ze gaat op andere manieren kruipen en zitten dan de meeste kinderen, dit omdat ze dat gewoon kan, en dus geen last heeft dat het niet lukt. Ik vind het zelf niet vervelend om te hebben, maar moet er wel goed over nadenken, anders zet ik mijn voeten elke keer op de zijkanten neer. En ja, ik geloof niet dat het goed is voor je lijf, maar er is goed mee te leven
Mijn man is hypermobiel ( en hyperdebiel ) Hij is ontzettend flexibel, maar heeft vaak en veel last van zijn rug. Alles knakt en knoept. Momenteel heeft hij er geen last van, maar naarmate hij ouder wordt zal het zeker opspelen. Hij moet erg voorzichtig zijn dat hij de boel niet over belast. Oudste zoon is ook erg flexibel. Of hij hypermobiel is, weet ik niet.
Polsen, vingers, rug, bekken, knieen, enkels en nek. Afgelopen jaar 2 x handoperatie en een zware knieoperatie gehad. Sportschool en fysio zijn erg belangrijk. Goed je spieren trainen om alles op te kunnen vangen.
Ik ben ook hypermobiel. Ik merk het vooral tijdens mijn zwangerschappen dan heb ik veel lsat van mijn bekken. Verder knakt hier alles en lijkt het regelmatig of mijn heupen uit de kom zijn. Even flink bewegen en dan doen ze het weer .
Veel mensen zijn hypermobiel, in welke ernst je het hebt is een groot verschil Je kan last hebben van het HMS, hypermobiliteitssyndroom, of het syndroom van Ehlers- Danlos: Syndroom van Ehlers-Danlos - Wikipedia Ik ben 'gelukkig' maar een beetje hypermobiel, wat resulteert in rugwervels die vast gaan zitten en ik last van mn rug en schouders krijg, vooral de linker. Ik probeer met fitness mijn spieren sterk te houden en met wat andere oefeningen mijn rug te mobiliseren (=kraken), zelf dus, en dat gaat aardig goed Heb een tijd bij de fysio gelopen maar dat schoot niet op, die kraakte me dan 1x in de maand en dan ging het nét. Merk dat ik met sporten gewoon veel verder kom, ik moet gewoon zorgen dat mijn houding goed is en ik de klappen op kan vangen met mn spieren, ipv mijn al zwakke gewrichten Heb nu wel wat bandenpijn nu ik zwanger ben maar verder gaat het eigenlijk heel goed. Ben een tijdje terug wel goed ziek geweest waardoor ik niet kon sporten, dat merk ik dan wel gelijk helaas. Maar nu ik dat weer opgepakt heb gaat het al een stuk beter. Ik kwam er trouwens achter door een peesontsteking in mn schouder een paar jaar terug, en het verklaarde bij mij ook een boel rugpijn van het verleden wat me nooit duidelijk was waarom ik dat nou had dus ik ben er alleen maar wijzer van geworden.
Herkenbaar! Kon in de zwangerschap geen stap verzetten. Nu gaat het wel wat beter, maar lekker is anders! Had het eerder vooral met m'n knieën, kon echt niet stukken lopen ofzo. Jaren later bleek dat dat kwam omdat ik gewoon verkeerd liep, ik strekte m'n benen de verkeerde kant op zeg maar... Nu ik het weet kan ik er rekening mee houden en m'n benen niet overstrekken. Dat gaat een stuk beter! En krachttraining inderdaad, zodat je geen dingen met je gewrichten op gaat vangen...
ik ben ook hypermobiel ben er achter gekomen toen ik in de productie ging werken. had enorm veel last van mijn rug, schouders, polsen, vingers. die waren overbelast vanwege de hypemobiliteit. verklaart een hoop klachten die ik vroeger had. snel door de enkels gaan, niet aan de ringen kunnen zwaaien op school met gym, net zoals polsklachten op de brug met gym. geen kauwgom kunnen kauwen zonder kramp in mijn kaken, veel kraken en pijn. knie problemen tijdens het fietsen al mijn hele leven. tijdens zwangerschap kwamen er problemen met mijn heupen en dat is niet meer weggetrokken. is niet constant pijn maar bij de kleinste inspanning dan zak ik weer door mijn heup. ik werk nu nog maar 3 uurtjes op een dag en niet meer in de productie maar op een binnenvaartschip en aan het einde van de dag doet eigenlijk alles me wel zeer. gelukkig herstelt dat snachts altijd heel goed en snel en kan ik de volgende dag weer normaal functioneren. ben wel heel snel moe bij inspanning en slaap daardoor best veel. vandaag veel met de handen gewerkt en dit merk ik goed en best veel pijn in de vingers en alle vingertopjes steken abnormaal ver omhoog en vingers voelen doof aan. dus mij valt het helaas erg tegen en heb het dus in een behoorlijk erge vorm. soms voel ik gewrichten gewoon een stukje uit de kom komen maar eruit geschoten is het nog niet maar soms zit het er niet ver naast. heb een tijdje fysio fitness gedaan en toen zat er wel vooruitgang in maar met hele kleine stapjes doordat ik dan weer te snel overbelast raakte. helaas moeten stoppen ermee toen we gingen varen.
Ik ben ook hypermobiel, verklaarde inderdaad veel problemen van vroeger... Veel pijn aan polsen, door enkels knikken, niet normaal kunnen rennen, enz. Nu nog regelmatig last van rug, bekken en knieen maar verder goed te doen als ik er maar rekening mee houd. Dochter is ook hypermobiel en daar merk ik wel aan dat ze heel veel valt (struikelt over lucht...) ook niet normaal kan rennen en op dezelfde manier zit als ik vroeger. Het is ook bij haar niet zo erg dat we ervoor naar de fysio moeten maar kinderarts heeft wel de tip gegeven om met haar peuterjudo of peutergym of iets dergelijks te gaan doen zodat ze wat sterker wordt.
ik ben extreem hypermobiel, 2 van me 3 kids hebben er ook al last van. Bij mij is het nu zo erg dat ik dagelijks leef met pijn in me knieen, benen, bekken , rug , schouders, armen, en nek. En vind het soms best een lichamelijk last want voed ook 3 kinderen alleen op.
ik heb het ehlers danlos syndroom. elke dag gaan er wel een paar gewrichten uit de kom, ik ben hierdoor ook rolstoelgebonden. tijdens de zwangerschappen had ik enorm veel last van me bekken en tijdens de eerste bevalling is mijn heup uit de kom gegaan tijdens de uitdrijving. ditmaal heb ik een keizersnede gehad en de genezing gaat bovenverwachting goed.
Hier ook een hypermobilo. Ik moet zeggen dat ik er nu even niet heel veel last van heb, dwz al een poosje niks ontwricht of uit de kom gehad. Laatste keer was tijdens de zwangerschap, toen draaide ik mijn arm uit de kom toen ik iets wilde pakken. Je hebt vele gradaties voor hypermobiliteit. Zo heb ik bijvoorbeeld ruime gewrichten maar mijn bindweefsels van mijn pezen en vaten zijn bijvoorbeeld ook minder goed terwijl mijn huid wel weer goed is. Ik heb ontzettend snel blauwe plekken en die worden ook heel groot van een klein stootje. De huisarts heeft wel eens van schrik de spoedlijn van het ziekenhuis gebeld en mij ingestuurd omdat hij dacht dat er iets goed mis was met mijn bloed. (had een blauwe plek die van halverwege mijn bovenbeen, over mijn knie tot halverwege mijn kuit liep, maar geen idee hoe die daar kwam) Als kind had ik al een gescheurde achillespees. Gelukkig ben ik wel sportief en dat is ook heel belangrijk om de spieren wel in conditie te houden. Ik volleybal, heb ik op hoog niveau gedaan maar mijn lichaam wilde niet meer (goh) 3x-4x in de week volleyballen, elke keer weer klappen verwerken. Nu speel ik lager en kan ik het beter volhouden. Daarnaast fitness ik en dat is echt wel nodig! Ben nu door omstandigheden even niet geweest en merk dat wel, met name dat mijn rug vast gaat zitten. Mijn 4 oudste kinderen zijn ook allemaal hypermobiel, heb niet het idee dat de jongste dat ook is. Mijn oudste heeft daarnaast ook dcd (developmental coördination disorder) dus zijn motoriek is daarnaast ook slecht ontwikkeld. maar hoe ouder hij wordt hoe beter dit wordt, het duurt alleen veel langer bij hem dan bij andere kinderen. Hij is ook 1 grote blauwe plek Het lijkt erop dat mijn 3e het ook heeft maar dat is nog niet onderzocht verder. Wel dat ze hypermobiel is. Maar wij wachten even af hoe het straks zal gaan met schrijven.