foliumzuur

Discussion in 'Zwanger worden' started by richmomo, May 3, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. richmomo

richmomo Actief lid

Jul 22, 2006
    125
    0
    0
    ik zie heel veel meiden schrijven dat ze een maand voor het echie et foliumzuur beginnen. ik heb het de eerste maanden ook wel gedaan maar nu ik al een jaar bezig ben niet meer.
    hoe doen de andere dames dat die al een tijd bezig zijn?

2. Miss Daantje

Miss Daantje Bekend lid

Apr 3, 2007
    868
    0
    0
    Mother of twins en een lief klein bubbelmeisje!!
    Leiderdorp (ZH)
    Ik slik het sinds ik gestopt ben met de pil (maart 2006) en ik ben inmiddels zwanger geweest (mei 2006) en heb een miskraam gehad (juni 2006), daarna weer begonnen en ga net zo lang door als nodig. ;)
    Heb er geen problemen mee om het te slikken, ik slik het gewoon elke ochtend en avond naast mijn andere vitamines...

3. love31

love31 Actief lid

Nov 20, 2006
    281
    0
    0
    huisvrouw
    hoi
    ik heb in het begin dat ik gestopt ben met de pil ook foliumzuur geslikt,
    maar nu doe ik dat ook niet meer..heb het misschien 2 maandjes geslikt.
    en ik zou niet weten of je het gewoon door moet slikken.

liefs love31

4. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    ik slik ondanks dat de kans nihil is om op de "gewone" manier zwanger te worden evengoed, want hoewel de kans "nihil" is, is er altijd een kans dat het wel eens een keertje lukt, tis altijd een wonder als je zwanger mag worden dus tja...daar blijven we dan maar op hopen he, en in de tussentijd gewoon foliumzuur slikken....tis niet schadelijk niks dus waarom zou je het laten , ja ik wil het nog wel eens vergeten maar nooit meer dan een paar dagen achter elkaar en dan ga ik weer steevast verder...

succes
    liefs smoekie

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hoi hoi,
    Ook ik ben een tijdje gestopt hoor. Op een gegeven moment barste ik bijna in huilen uit als ik weer zo'n ding nam en nog steeds niet in de buurt van zwanger was.
    Het was mij even te confronterend toen.
    Het blijft uiteraard wel van belang het te nemen!
    Zodra ik een nieuwe IVF begon, ging ik ook weer keurig slikken.

6. richmomo

richmomo Actief lid

Jul 22, 2006
    125
    0
    0
    is het dan de bedoeling dat je het een keer of twee ker per dag neemt ik las net tweee keer ik deed altijd een keer.

7. Yfke

Yfke Lid

Apr 19, 2007
    34
    0
    0
    Ha wat grappig, ik zat net te denken om een topic hierover te plaatsen.
    Ik slik dus geen foliumzuur meer, ik kreeg er steeds hoofdpijn van (of was dat toch het ontpillen?).
    Nu heb ik zoiets als ik zwanger ben dan begin ik wel met slikken...
    Ik weet dat je het beste voor de tijd kunt beginnen maar ik eet verder wel gevarieerd en gezond en slik ook vitamines.
    Dus mocht ik zwanger raken dan slik ik het dan alsnog. Je kunt het tot de 8e week nemen volgens mij.

Groetjes Yfke

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

1x per dag

Heel soms bij tweelingzwangerschappen schrijven ze meer Foliumzuur voor maar meestal moet je deze dan bij de apotheek ophalen.

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Toen ik zwanger wilde worden van Sterre heb ik het bijna een jaar geslikt. Gewoon doen bij het ontbijt en niet te veel over nadenken.
    Nu slik ik het ook al weer 3 weken, in de vorm van een multivitamine voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden.
    Mocht je ondanks het foliumzuur een kindje krijgen met een afwijking (zoals wij) dan weet je in ieder geval dat je jezelf niets hoeft te verwijten! Gewoon even doen dus, is mijn mening.
    En oh ja: doorgaan totdat je 10 weken zwanger bent (8 weken na de bevruchting = tiende week van de zwangerschap)

10. Jinky

Jinky Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    2,500
    20
    38
    Female
    Ik slik het ook vanaf het begin.
    Ik slik zelf multivitamine(zwanger worden)
    Ik vind dat je gewoon door moet slikken tot je zwanger bent en nog even in je zwangerschap.
    Het is een kleine moeite, maar zo belangrijk.
    Je kunt wel gezond eten, maar het gaat om extra foliumzuur.

Groetjes Jinky

11. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Volgens mij kun je van foliumzuur slikken geen hoofdpijn krijgen. Ik heb 2 jaar geleden een foliumzuur tekort gehad, en dat werd niet in verband gebracht met hoofdpijn. Het is wel belangrijk om te blijven slikken. Als je het echt al heel lang gebruikt kun je denk ik wel over op halve dosis omdat je het toch op slaat in je bloed!

12. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Mijn man en ik hebben het hier laatst over gehad. Wij hebben zoiets van: we willen tegenwoordig alles onder controle houden, dus moet je foliumzuur gaan slikken zodat de kans kleiner is op een gehandicapt kindje. Wij vertrouwen erop dat God ons een mooi kindje geeft als de tijd daarvoor gekomen is.
    Voor mij dus geen foliumzuur. Ik heb er nog twee redenen voor: de eerste is dat ik mijn hele leven al medicijnen slik en daar zó zat van ben dat ik blij ben als ik even een poosje niets hoef te slikken (en dan zul je zien, als ik zwanger ben is er wel weer wat waar ik wat voor moet slikken :cry: ).
    De tweede reden: ik stop in augustus met de pil. Maar we gaan zeker de eerste paar jaar niet uitrekenen hoe mijn cyclus in elkaar zit om maar op de goede dagen gemeenschap te hebben. We gaan niet 'bezig om zwanger te worden', maar wachten af wanneer God ons een kindje geeft. Kinderen kun je niet plannen. Ik stop met de pil en dan is de mogelijkheid er dat ik zwanger wordt, maar wij vinden er geen lol meer aan als je helemaal uit moet gaan rekenen wanneer je moet gaan vrijen om zwanger te worden (hoewel we ons het voor kunnen stellen dat je dat wel doet als het al een aantal jaren niet lukt of er sprake is van verminderde vruchtbaarheid). En dan zeggen sommigen ook nog: 'het is ons gelukt zwanger te worden'. Daar wordt ik verdrietig van...: er wordt je een kindje gegeven, je maakt het niet zelf.

Sorry als ik wat gefrustreerd overkom. Ik snap best dat mensen er anders over denken, zeker als ze niet in God geloven, maar ik vind dat vervelende opmerkingen.

13. lucky

lucky Actief lid

Jun 22, 2006
    494
    0
    0
    Ik ben het eigenlijk gaan slikken nadat wij de wens hadden voor een baby. Het was voor mij geen moeite en het is altijd goed. Gisteren bij de verloskundige geweest en zij zei dat het de eerste tien weken van de zwangerschap aan te raden is. Je kunt het ook blijven doorslikken tijdens je zwangerschap. Vooral als je niet altijd gezond eet, dan is het goed om dat te blijven doen. :thumup:

14. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    freewilly, ik denk niet dat je foliumzuur moet gaan zien als medicijn, het is alleen maar een vitamine, je krijgt er niks van als je het wel slikt. Ik vind dat je er alles aan moet doen om de kansen op een kindje met een open ruggetje te verkleinen. Het slikken van een tabletje foliumzuur per dag lijkt me een kleine moeite...

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Helemaal mee eens.
    Het helpt echt bij de aanleg van het zenuwstelsel.
    Je krijgt zelf ook foliumzuur binnen via voeding maar dat is gewoon te weinig. Het is allemaal gebaseerd op "natuurlijke" bestanddelen.
    Denk er nog maar eens goed overna...
    Wie heeft de "slimme mens" uitgevonden...dan mag je er toch zeker ook gebruik van maken ;)

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hallo FreeWilly,

Ik geloof zeker in God, maar ik vind dit soort opvattingen vaak lastig.

Als ik zie dat het regent, dan trek ik een regenpak aan als ik ga fietsen. Doe ik dat niet, dan word ik misschien wel ziek. Misschien is het de wil van God dat ik ziek wordt... Mag ik nou wel of geen regenpak aan?

In de winter trek ik een trui aan en een jas om niet ziek te worden. Is dat de wil van God voorkomen?

Ik zal mijn kinderen - als ik er nog meer krijg - leren om uit te kijken voor ze oversteken, zodat ze minder kans hebben om onder een auto te komen. Is dat ook de wil van God voorkomen?

Ik eet zo gezond mogelijk en probeer regelmatig te bewegen. Zo hoop ik mijn lichaam gezond te houden. Mijn lichaam dat gegeven is en in stand gehouden wordt door de Adem van God... Wat foliumzuur slikken om ook ons toekomstige kleintje een zo goed mogeijke start te geven, gaat wat mij betreft maar ietsje verder. God heeft ons ook de wetenschap gegeven die dit soort zaken heeft ontdekt. De kans op een open ruggetje - die overigens niet zo groot is (1 op 700 geboorten geloof ik) - neemt er met 65% door af! Overigens wordt de kans er niet nul door. Een kindje met een open ruggetje blijft mogelijk. Ik vind dat we de plicht hebben om zo goed mogelijk voor onze (ongeboren) kinderen te zorgen en daar hoort een gezonde levensstijl bij: niet roken, geen alcohol drinken, voldoende rust nemen, gezond eten, foliumzuur slikken, etc. etc.

En de pil slikken, gaat dat niet in tegen jouw religie? Misschien wil God je nu al een kindje geven, maar dat voorkom jij door de pil. Hoe rijm je dat met je voornemen om geen foliumzuur te slikken?

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat je de eerste tijd de gemeenschap niet gaat plannen om een kindje te krijgen. Dat hoeft ook helemaal niet, vooral niet als je jong bent en pas getrouwd zoals jullie.

Hartelijke groeten,

17. alice

alice Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    4,014
    0
    36
    Overijssel

Heel goed verwoord, precies hoe ik er ook over denk.

18. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ook helemaal mee eens....

19. Katootje

Katootje Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    1,909
    0
    0
    Gelderland
    Dus als het kindje gehandicapt is dan is het Gods wil? :-k

20. richmomo

richmomo Actief lid

Jul 22, 2006
    125
    0
    0
    ik heb mn antwoord dus sluit dit topic maar voor dat er boze gezichten zijn hier

Share This Page