Hoi, Ik lees regelmatig dat baby's van 8/ 9 maanden liga en rijstewafels krijgen. Wat ik me af vroeg is hoe ze dit eten. Geef je ze gewoon in de hand en happen ze zelf, of geef je steeds kleine hapjes. Als ik hier een boterham geef, ben ik rustig 45 minuten bezig. Om dan 's middags als tussendoortje een rijstewafel te geven, zie ik dus helemaal niet zitten! Haha Laatst heb ik hem ook een stukje banaan gegeven en daar ging hij een beetje van eten, maar ik heb het snel weg gehaald, want ik was bang dat hij zou stikken. Ben ik nu te terughoudend en moet ik hem wat meer laten gaan, of is dat nog te vroeg? Alvast bedankt voor jullie ideeen!
Onze dochter krijgt soepstengels en crackers (finse ronde)Vooral die laatste is goed hard en is ze dus lang druk mee. Ik breek er meestal een stuk af, ongeveer een derde van de cracker en daar sabbelt ze lekker op. Zo voorkom je dat ze hem in een keer in de mond stopt. Ze speelt er lekker zelf mee. Laatst gaf ik haar een liga maar dat vind ik echt smeerdingen!! Die plakken van alle kanten en alles zit onder. Dat heb je dus met soepstengels en crackers niet. Heeft die van jou al tanden dan, want dan kan ie rustig kauwen.
Rijstewafel is hier veel sabbelen en veel rommel maken. Meestal geef ik dat onderweg in haar wagentje ofzo. Liga is nog erger dus dat geef ik alleen door de fruithap.
Onze dochter eet fruit en groente heel goed, maar brood wil er nog niet zo in. Ik geef haar wel eens een stuk brood in de hand en daar is ze dan wel een tijdje zoet mee. Dat wordt wel een knoeiboel, maar dat vind ik dan niet erg. Hetzelfde eigenlijk met liga en soepstengel, hoewel ze die nog niet zo vaak gehad heeft. Vindt ze wel lekker, maar ze is er ook nog best snel flauw van. Maar het gaat prima uit de hand. Fysio in ZKH zei dat het ook goed was voor de ontwikkeling van de fijne motoriek om haar iets uit de hand te laten eten.
Het ene kind is sneller en makkelijker met het eten van stukjes maar ze leren het allemaal. Vaak is het mama's angst die meer een rol speelt, probeer te ontspannen; kindjes kunnen veel meer dan je soms denkt! Mijn zoontje eet een boterham (stukjes) in een kwartier en rijstewafels, soepstengels, babybiscuit eet hij ook gemakkelijk. Banaan hapt hij af van de soepstengel. Hij is nu 11 maanden maar met 8 maanden deed hij dit ook al. Het gaf trouwens wel een puinhoop
Mijn zoontje van 7,5 maanden is een echte hongerlap,en lust eigenlijk alles wel.(bhalve rijstebloem) hij krijgt als tussendoortje: soepstengel, dit geef ik in 3 stukken, kleine rijstwafeltjes van bambix?geloof ik. rozijntjes, die leg ik 1 voor 1 op het blad van de kinderstoel en dan is ie er erg druk mee, cracotte, in een paar stukken. broodkorst. Niet allemaal tegelijk hoor ze stikken niet zo gauw hoor, meestal als het te groot is, kokhalst hij eens, maar verder gebeurt er weinig, ik blijf er wel bij, zodat ik zie wat er gebeurt en hij zit in de kinderstoel, mooi rechtop.
Je kunt een gedeelte eerst in kleine stukjes breken en dat geven, is goed voor de spraakontwikkeling, dan kauwen ze namelijk beter dan wanneer je het zelf geeft (wordt voornamelijk sabbelen aan die dingen). Ik geef meestal de helft ofzo in stukjes en de helft in het handje.
Kyano is nu 9,5 maand maar eet eigenlijk al vanaf 7 maanden stukjes boterham. Eerst ging het wat lastig maar na een paar keer oefenen had hij de boterham zo op. Hij eet nu 's ochtends een halve boterham bij de fles en meestal doe ik hem die stukjes dan in zijn mond. (aangezien we op tijd wegmoeten naar de oppas ) Rond 11.30 drinkt hij een flesje en om ongeveer 13 uur krijgt hij een boterham met wat thee erbij. Deze boterham mag hij meestal zelf eten. Dus zelf stukjes in de mond doen. Dat gaat nu ook steeds beter. In het begin natuurlijk veel knoeien. Fruithapje geef ik meestal met een lepeltje maar hij krijgt soms ook wel eens stukjes fruit. Aangezien Kyano 7 tanden heeft, vind ik dat hij zeker stukjes kan eten en mag leren kauwen. Avondeten pureer ik wel nog maar ik laat er steeds meer stukjes inzitten.
mevrouw hier duwt altijd grote stukjes in de mond en wilt ze afslikken, hoe kan ik dan in goedsnaam een soepstengel ofzoiets geven???
Dat moet ze dus leren. Als je alleen kleine dingen geeft dan zal ze dus niet leren dat ze moeten happen of kauwen. Kindjes kunnen dit prima maar ze moeten wel de kans krijgen en de één snapt het sneller dan de andere. Dit is de reden waarom je ALTIJD bij je etende kind moet blijven.
ja tuurlijk ik blij er altijd bij, maar ze pakt altijd zo`n grote stukken en wilt die dan meteen afslikken..... ahhhhh maar gewoon blijven proberen he