Tramadol en zwanger worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door lautje1979, 26 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lautje1979

lautje1979 Fanatiek lid

30 dec 2007
    2.799
    0
    0
    Utrecht
    Heeft er iemand ervaring met het gebruik ban tramadol tijdens de zwangerschap en/of zwanger willen worden. Volgens mijn arts mag ik het gewoon gebruiken maar na internet denk ik er anders over.

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Mijn man had Tramadol tegen de pijn van zijn hydratenitis en na zijn operaties daarvoor. Het valt volgens mij onder de morfine-achtige pijnstillers. Ik zou er erg huiverig voor zijn, het zijn stevige medicijnen die ook verslavend kunnen zijn.

Grtz
    Suzanne

3. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Er is niet veel bekend over dit middel bij de zwangerschap. Maar je mag het niet gebruiken na de 8ste maand ivm het rijpen van de longetjes bij de baby. Het is een hele zware pijnstiller en als je het nodig hebt, en de arts zegt dat het goed is, zou ik het wel gebruiken. Ibuprofen is veel slechter, dat vergroot de kans op een miskraam aanzienlijk (net als naproxen-aleve-diclofenac) als je het regelmatig slikt.

4. Miss Mommy

Miss Mommy Niet meer actief

Ik slik normaal gesproken ook Tramadol voor de pijn, maar ben op advies van mijn arts toch gestopt, op het moment dat ik zwanger wilde worden.
    Het is inderdaad een medicijn dat opium bevat, dus erg goed zal het niet zijn tijdens een zwangerschap.
    Toen ik ermee stopte had ik zelfs afkickverschijnselen...

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ook ik gebruikte dagelijks tramadol.
    Toen ik zwanger was ben ik op aanraden van de dokter ermee gestopt omdat er te weinig over bekend is wat het met de baby doet.

6. lautje1979

lautje1979 Fanatiek lid

30 dec 2007
    2.799
    0
    0
    Utrecht
    Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik kan niet zonder pijnstillers dus zomaar stoppen zal niet gaan. Mijn arts heeft het uit laten zoeken bij een instituut en volgens hem kan het zonder gevaar (wel verslaving bij baby) maar ik weet het niet, ben er niet gerust op. Maar andere pijnstillers die wel veilig zijn zijn er volgens mij niet. Dat het morfine achtigen zijn die sterk verslavend zijn weet ik. Ik gebruik ze al 7 jaar.

7. lautje1979

lautje1979 Fanatiek lid

30 dec 2007
    2.799
    0
    0
    Utrecht
    miracles en mamzie hebben jullie iets vervangends gekregen of gebruiken jullie nu niets meer?

8. Miss Mommy

Ik kan in principe ook niet zonder zware pijnstillers, maar ben nu toch met alle medicatie die ik slikte gestopt.
    Het is niet makkelijk en heb toch weer een heel stukje in moeten leveren, maar heb het er graag voor over...

9. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Dit stond in het farmaceutisch kompas:

Zwangerschap/Lactatie
    Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Er zijn geen aanwijzingen voor schadelijkheid bij dierproeven. Tramadol passeert de placenta. Indien pijnbehandeling met opioïden tijdens de zwangerschap wenselijk is, het gebruik van tramadol beperken tot enkelvoudige doses. Toepassing van hoge doseringen (zelfs kortdurend) aan het eind van de zwangerschap kan ademhalingsdepressie bij de pasgeborenen veroorzaken.

Tramadol gaat in geringe hoeveelheden over in de moedermelk.

10. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    je kunt het ook bij de apotheek vragen.

11. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    nog wat gevonden:

Zwanger worden en gebruik Tramadol.
    Ik gebruik al een jaar Tramadol 50 mg caps
    (1 a 2 per dag) , omdat ik nu graag zwanger wil worden (en dat niet lukt) wil ik graag weten of deze medicijnen enige invloed kunnen hebben op het wel of niet zwanger worden. Ook of het gebruik van tramadol nu evt. invloed kan hebben op het ongeboren kind als ik wel zwanger zou raken.De uitleg in de bijsluiter vind ik niet echt duidelijk hierover

Antwoord apotheker
    Er is geen enkele aanwijzing dat tramal invloed zou hebben op het wel of niet zwanger kunnen raken. De invloed op het ongeboren kind laat ons zien dat ook daar tot nu toe geen aanwijzingen zijn voor een verhoogd risico op aangeboren afwijkingen bij het kind, hoewel er te weinig ervaring is opgedaan om dit middel als veilig te beschouwen. Gebruik tijdens zwangerschap dient kortdurend te zijn, en mag niet gebruikt worden vlak voor de bevalling in verband met het mogelijk optreden van ademhalingsdepressies bij het kind. (HK)

12. lautje1979

lautje1979 Fanatiek lid

30 dec 2007
    2.799
    0
    0
    Utrecht
    Ik vind het knap miracles, maar in mijn geval betekend geen pijnstillers niet kunnen zitten en lopen, dan kan ik niets meer. Ben wel gestopt met diclofenac en amitriptyline en lyrica dus ben een heel eind maar het word onverantwoordelijk als ik niets meer krijg... Vind het wel heel lastig maar mocht ik zwanger raken krijg ik regelmatig controles.
    Bedankt voor je antwoord en ik hoop dat het bij jou heel goed blijft gaan!

13. lautje1979

lautje1979 Fanatiek lid

30 dec 2007
    2.799
    0
    0
    Utrecht
    Dank je sniffy, dit stelt me wel een beetje gerust! De gynecoloog heeft het helemaal uit laten zoeken maar zei inderdaad al dat er weinig gegevens/ervaring mee is.

14. Miss Mommy

Goed van je dat je die andere medicijnen wel af hebt kunnen bouwen!
    Voor mij houdt t ook in dat ik slechter kan lopen en meer dan normaal naar de pijnkliniek moet voor behandelingen... vergt toch veel van je lichaam, ben ook erg moe, sinds ik gestopt ben met de medicatie, de pijn trekt alle energie weg.
    Kun je geen vervangende medicatie krijgen, of extra behandelingen voor de ziekte die je hebt. Dat heb ik namelijk wel af kunnen spreken met mijn arts, dat zolang ik mijn medicatie niet in kan nemen, ik extra behandelingen krijg als ik het niet meer trek...

15. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik gebruikte 300 mg tramadol per dag
    Ik ben wel gelijk gestopt ermee. toen ik wist dat ik zwanger was.
    Geen vervangende medicijnen gekregen. Moest het doen met paracetamol.
    Dat was best wel moeilijk maar had alles als het maar goed is voor de kleine ;)

Nu slik ik nog steeds geen medicijnen. alleen paracetamol
    Ik geef nog steeds borstvoeding dus kan niks anders slikken.
    Ook dit is behoorlijk zwaar. Maar ja, alles voor de kleine he ;)

Weet wel als we over een paar jaar voor de tweede gaan dat ik dan geen borstvoeding ga geven. Dan kan ik na de zwangerschap tenminste weer aan de tramadol.

Nu voelt het vaak echt aan als doorbijten en proberen zo goed en kwaad als het kan te bewegen zonder dat het te veel pijn doet.

16. lautje1979

lautje1979 Fanatiek lid

30 dec 2007
    2.799
    0
    0
    Utrecht
    er zijn geen andere pijnstillers die je wel veilig kunt gebruiken, volgens mij. Pijnbestrijding is niet mogelijk omdat het onder rontgendoorlichting moet dus dat zal ook niet gaan. Ik heb een plaat en7 pinnen en 4 schroeven in mijn rug dus ze kunnen niet prikken zonder te kijken waar ze moeten zijn. Ik denk dat ik het maar zo min mogelijk gebruik. Ik gebruik dus nu maar 50 gram op een dag, kijken of ik het daarmee blijf redden. Mag je paracetamol wel 8 op een dag onbeperkt gebruiken?

17. lautje1979

lautje1979 Fanatiek lid

30 dec 2007
    2.799
    0
    0
    Utrecht
    mg bedoel ik natuurlijk... gram is wel heel veel hahaha. Borstvoeding ga ik sowieso niet geven omdat ik na de bevalling (geplande keizersnede) krijg ik gelijk antibiotica en morfinepomp.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    he Lautje
    Ja, paracetamol mag je wel 8 per dag gebruiken. Heb dat aan de dokter gevraagd en dat kon gewoon. Natuurlijk het liefst minder ;)

hihihi ja dat zou wat zijn he 50 GRAM per dag :p

19. Miss Mommy

Als je aan je rug geholpen moet worden is het inderdaad onder rontgenbelichting, dat kan niet nee. Ik word normaal gesproken ook in mijn ruggemerg aangeprikt voor de zenuwen in mijn been/voet en arm te behandelen, maar als ik echt zwanger zal zijn, is er wel nog altijd de mogelijkheid, om me in die 9 maanden lokaal te behandelen in mijn been/voet en arm. Dus wat dat betreft heb ik dan nog wel "geluk".
    Dus je krijgt dan zowiezo een geplande keizersnede, kun je niet natuurlijk bevallen door de platen in je rug?
    Ik moet tzt bevallen met pijnbestrijding, omdat ik dystrofie heb, mag ik geen pijn voelen tijdens de bevalling en een keizersnede is voor mij juist ook een heel groot risico...
    Het is niet gemakkelijk als je met pijn te maken hebt, en dan niet de juiste medicatie of behandelingen kan krijgen tijdens je zwangerschap!

20. lautje1979

lautje1979 Fanatiek lid

30 dec 2007
    2.799
    0
    0
    Utrecht
    Nee het is niet makkelijk we moeten er heel wat voor over hebben maar dat doen we met veel liefde toch!
    Ja ik krijg een keizersnee omdat het kindje niet in kan dalen en niet door het bekken past, bovendien is het risico dat ik rugweeen krijg te groot om te gokken. Bovendien heb ik wat zenuwen beschadigd en zal daar door ook niet genoeg kracht hebben zeg maar. Ik vind het niet zo heel erg een keizersnee hoop alleen dat het met een ruggeprik kan.

Dystrofie is ook niet prettig zonder pijnstillers....

Allebei heel veel succes!

Deel Deze Pagina