Voelen jullie je baarmoedermond?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pitahaya, 3 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Hoi dames,

Beetje gekke vraag misschien en stel hem maar hier omdat hier de meesten lezen en hij eigenlijk onder geen één categorie valt.
    Maar goed..., Ik ben op dit moment zwanger en heb eigenlijk al sinds de bevalling van mijn zoontje dat ik met lichte incontinentieklachten rondloop. Het is niet heel erg hoor. Soms na het plassen dan druppel ik nog wat na en ik kan gewoon niet springen (op de grond en trampoline is helemaal erg). Dan gaat het gewoon mis. Verder heb ik er weinig last van. Maar goed. Ik moest van mijn verloskundige na die bevalling al naar een bekkenfysiotherapeut maar ben nooit gegaan. Nu ik weer zwanger ben werd ik streng aangesproken en moet ik dus toch naar een bekkenfysio toe. Dus vandaag had ik mijn eerste afspraak.
    Ze vermoed dat ik een lichte verzakking heb. Ze mocht mij niet inwendig voelen omdat ik zwanger ben maar dit vermoedde ze aan de hand van het gesprek. Ik vertelde ook wel dat als ik zelf naar binnen ga dat ik wel mijn baarmoedermond duidelijk voel. Zij zei dat dit niet normaal is. Die 'gang' hoort zeg maar ongeveer 10 cm te zijn en mijn vinger is korter dus ik zou hem niet moeten voelen. Dus dit was dan haar conclusie dat de boel wat lager 'hangt' zeg maar.
    Maar serieus, volgens mij had ik voor mijn bevalling ook al dat ik dat gewoon kon voelen. En er zijn hier toch ook dames die juist voelen om te kijken of ze in hun vruchtbare periode zitten zeg maar? Of kunnen jullie er niet bij? Beetje gek vraagje, maar ik vraag mij af of zij wel de waarheid verteld.

Groetjes Pita

2. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Niet dat ik er aan voel om te weten of ik vruchtbaar ben, maar je voelt het zeker wel. Soms kom je er niet bij en soms zit hij heel laag (tampon inbrengen doet dan ook zeer)

Edit: ik zal vragen of ze wat beter willen kijken en toch echt naar de fysio gaan!

Pitahaya vindt dit leuk.
  3. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.808
    1.628
    113
    Beetje vreemd verhaal van je verloskundige als ik eerlijk ben. Ik kan hem altijd voelen. De ene keer lastiger dan de andere keer, maar ik voel 'm altijd. Nu ik zwanger ben blijft hij op dezelfde plek en kan ik hem heel duidelijk voelen.

Dus of ik heb ook een verzakking of het klopt niet helemaal. Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat jij geen verzakking hebt maar het is volgens mij heel normaal dat je je baarmoedermond kan voelen.

4. Lavender123

Lavender123 Actief lid

25 jul 2017
    188
    69
    28
    Vrouw
    Nou ja.... ik voel 'm ook altijd. De ene keer makkelijker dan de andere. Vind het nogal slordig van je vk om meteen conclusies te trekken...

Citroentje93 vindt dit leuk.
  5. Pitahaya

Ik had vandaag dus mijn eerste afspraak bij de bekkenfysio. Dit zei de bekkenfysio.

6. Pitahaya

Dames, mijn bekkenfysiotherapeut gaf deze conclusie, niet mijn verloskundige!

7. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.808
    1.628
    113
    Ah, ik vond het al wat vreemd dat ze niet mocht voelen, maar dat verklaard het wel :D.

Citroentje93 vindt dit leuk.
  8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

En hoe voelt men volgens je bekkenfysio tijdens de zwangerschap dan of je ontsluiting hebt? (Bij sommigen gebeurt dit dus helaas al als ze bijvoorbeeld nog maar 28 weken zwanger zijn!) Dat voelt men toch echt door gebruik van....jawel....vingers en...jawel....de baarmoedermond....! Dan moet je er wel bij kunnen komen dunkt me. Of doen ze dat volgens haar met een liniaal ofzo...

9. Pitahaya

Ja, dat snap ik dus ook niet! Maar in principe ging het over baarmoeder voelen buiten de zwangerschap om. Misschien moet hij dan hoger liggen dan tijdens de zwangerschap?

10. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Ik voel hem altijd. Ook voordat ik ooit zwanger was geweest. Ook je urine verlies bij springen en tijdens zwangerschap ook met niezen herken ik!

Denk eerlijk gezegd dat die bekkentherapeut niet helemaal weet waar ze het over heeft of je bang maakt zodat je blijft komen. Oefeningen doen is goed, maar alleen voor wat verlies van urine hoef je daar echt niet voor naar een therapeut.

Ik zou nu in de zwangerschap oefeningen doen voor je bekkenbodem en een half jaar na de zwangerschap eens kijken hoe het staat met het urine verlies.

Succes!

11. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Tijdens mijn meest vruchtbare dag kon hem niet voelen. Ervoor en erna wel weer. En gezien de fertiliteitsonderzoeken begin dit jaar durf ik te zeggen dat er geen verzakking is. Tenminste, de gyn zei er niks over....

12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik kan hem ook voelen en voor zover ik weet is dat standaard. Een vruchtbare baarmoedermond hangt hoog (ik kan er moeilijker bij rond mijn eisprong) en een menstruerende baarmoedermond hangt laag. Als je vruchtbaar of ongesteld bent, staat ie een beetje open en daarbuiten is ie dicht (of bijna dicht als je al een kind hebt gehad).
    Het voelen van de baarmoedermond is onderdeel van verschillende natuurlijke (anti)conceptiemethoden, samen met temperaturen en/of beoordelen van slijm. Dan zouden al die vrouwen die gebruik maken van deze methoden een abnormaal lage baarmoedermond moeten hebben, wat uiteraard onzin is.

Natuurlijk kan het wel zijn dat een baarmoedermond te laag hangt, maar "voelbaar" is niet het zelfde als "te laag". Ik vraag me af of deze bekkenfysio haar eigen informatie nooit heeft uitgeprobeerd op zichzelf. Misschien inpertinent, maar ik vraag me af hoe het kan dat ze nooit op dit idee is gekomen.

13. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    Ben ik nou echt de enige die daar nooit voelt?? Zijn jullie niet bang iets te beschadigen of bacterie in te brengen daar beneden?

Verbaas me er eigenlijk over dat zovel vrouwen voelen en voor wat eigenlijk?

14. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Mijn ovulatie testen werden nooit positief. Dus mijn huisarts gaf aan dat de stand vd baarmoedermond ook een goede indicatie was van een naderende eisprong. Vandaar dat ik het deed.

En nee, bang voor een bacterie in te brengen was ik niet. De vagina heeft een eigen zuurgraad die de meeste bacteriën dood maakt. En daar komt bij dat ik van te voren even mijn handen deed wassen.... n.b. De penis van je vriend/man bevat ook heel veel bacteriën, ik neem aan dat je daar ook niet bang voor bent.

15. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    Dat laatste vind ik toch wel heel iets anders dan je eigen vingers. (Nagels beschadigingen aan bmmond en dergelijke)

Nooit geweten dat artsen dat adviseren. Maar goed ook niet nodig geweest hier.

Ik stelde mij de vraag overigens meer in het algemeen af. Ik heb het hier ook vaker gelezen.

16. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    @vrouwvan je nagels kun je gewoon kort knippen, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Bij mij werd t aangeraden omdat ik nooit een positieve ovulatie test kreeg. Gelukkig is het bij jou niet nodig.

17. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

2 sep 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    @vrouwvan je bent niet de enige! ;)

18. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.808
    1.628
    113
    Ik gebruikte het in combinatie met temperaturen om mijn vruchtbare dagen te bepalen. Mijn eigen cyclussen viel geen peil op te trekken namelijk. En nu moet ik drie keer per dag medicijnen inbrengen. Zal toch echt met m'n vingers moeten. Gewoon even goed wassen van te voren en dan is er niets aan de hand.

19. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

19 sep 2015
    3.027
    970
    113
    Vrouw
    brabant
    Ik voel hem juist goed als ik zwanger ben,laag en hard in begin..
    Nu niet meer gevoelt maar na me eerste zw/bevalling lijkt me baarmoeder toch lager te zitten want met sex stoot man er vaak tegenaan en onprettig en daarvoor was dat niet

20. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat is ook nonsens. Want net zoals degenen voor mij schrijven: je kunt ook je vruchtbare dagen bepalen door te voelen aan je baarmoedermond/de stand van je baarmoedermond te bepalen. Zou dan een beetje vreemd zijn als je je baarmoedermond nooit zou kunnen voelen! Ik heb daar ook nooit zelf aan gevoeld hoor (geen behoefte aan), maar het is doodnormaal dat je hem wel kunt voelen, zowel voor de zwangerschap als tijdens.

http://www.ovulatie-berekenen.com/baarmoedermond-voelen/
    Laat je bekkenfysio deze link anders maar eens lezen. Kan ze nog wat leren, LOL.

Deel Deze Pagina