Rondkomen met schulden

Discussie in 'De lounge' gestart door Purified, 17 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Daar komt hij niet met 23 jaar. Dan is hij veel te duur.
    (Ik werd ook ontslagen bij de AH omdat ik 18 werd)

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Inderdaad, ze willen alleen maar 16 jarigen.

Ik denk dat dit het probleem is van de meeste studenten, een baan zoeken is goed idee of een goedkopere woning of misschien bij jou of andere familie inwonen?

3. mumija

mumija Niet meer actief

Tja het is natuurlijk heel zuur, maar mijn inzien is werken toch de enige optie.
    Jammer dat het seizoen afgelopen is, want in de zomer vragen ze zat horecamedewerkers. Waar hij dan evt had kunnen blijven.
    Mijn dochter gaat ook over 2 jaar studeren, maar wij zijn nu al bezig ook om allerlei dingen bezig zodat zij gewoon kan gaan studeren. Plus dat zij naar de TU Eindhoven zal gaan, zodat ze nog gewoon thuis kan blijven wonen om een heleboel kosten te dekken.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Lief trouwens dat je hem probeert te 'helpen', alleen help je hem hier niet echt mee maar maak je hem nóg afhankelijker en nóg meer onverantwoordelijk. Zachte heelmeesters en zo......

5. Islah

Islah Niet meer actief

Nou sorry hoor maar 800 euro EN toeslagen? Zo weinig is dat helemaal niet. Alleen die 800 euro is al veel meer dan een bijstandsuitkering voor alleenstaanden (waar velen het ook gewoon mee redden). Technisch gezien zou hij er wel van rond moeten kunnen komen. Gewoon geen onzinuitgaven meer als uit eten, abonnementen, dure merkkleding en kant en klaarmaaltijden.

6. mumija

mumija Niet meer actief

Wel lief van je dat je je zo om je broer bekommert, maar ik zou hem echt op het hart drukken dat ie een middag de stad in gaat om winkel na winkel, cafe naar restaurant afgaat om zichzelf aan te bieden als werkkracht.
    Werken is de enige sleutel naar meer inkomsten.

7. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Sorry hoor, maar er zijn echt meer dan genoeg banen te vinden voor een student. Er zijn zat uitzendbureau's speciaal voor studenten. Hier in Utrecht had je bijvoorbeeld T&E. Je kunt dan zelf aangeven wanneer je beschikbaar bent en je bepaalt dus zelf hoeveel je werkt.

Er zijn studenten die met veel minder dan 800 euro moeten rondkomen. Hoe duur is zijn kamer? Woont hij particulier in de stad of via een studenten woningbouwvereniging? Scheelt al gauw 200 euro per maand!

Gaat hij vaak stappen? Wat voor boodschappen doet hij? Ik ging samen met een huisgenoot altijd 1x in de week naar de Dirk vd Broek om daar gezamenlijke boodschappen te doen. Zo kookte niet iedereen een portie voor 1 persoon, maar door samen te eten konden we veel geld besparen!
    En ja, jammer dan dat je niet 2x in de week kan gaan stappen met je vrienden. Geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Boeken kun je ook lenen, of inderdaad kopiëren wat iemand hier ook al opperde.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat hij niet rond kan komen en al helemaal dat hij geen baan kan vinden. Als hij echt een beetje moeite doet kan hij zo morgen ergens aan de slag!

8. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Pff lijkt mijn zusje wel.
    Ook 23 dus lang en breed volwassen nu. Heb haar ook altijd proberen te ''helpen'' (op te voeden) niet mijn taak natuurlijk, maar als je je ouders niet meer hebt dan overheerst ineens het beschermende gevoel. Maar ik ben er klaar mee.

Ze werkt al geruime tijd niet. En studeerd ook. Maar nog te beroerd om werk te zoeken. Want zo zegt ze; ik ben toch overal te oud voor. Maar wel leuke dingen willen doen in het weekend en op vakantie gaan en dan klagen dat ze de huur niet kan betalen.
    En als ik zeg ga dan bij de post lopen o.i.d. nee daar voelt mevrouw zich te goed voor want ze wil wel liever iets op ''haar niveau'' of iets dat aansluit bij haar opleiding. Hopeloos.... Het is trouwens ook al haar 3e studie en de schulden stapelen zich op. Maar heb al van alles voorgesteld en gedaan. En al het advies dat ze krijgt neemt ze niet aan dus ja wat kan je verder? Ze wil geen hulp verder ook niks.

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    In de horeca is echt wel ergens werk.

Bijna elke student werkt naast de studie. Simpelweg omdat het geld nodig is.

Laat hem zelf de huurbaas bellen en de situatie uitleggen. Dan als een speer een baan zoeken en betalingsregeling treffen.

Uhm, hij is 23 ;)

10. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Hmm, daar zit idd wel wat in, dat 23 jaar te duur is voor de supermarkt. Je hebt ook een callcenter vlakbij het station in Almere waar ze altijd mensen zoeken.

11. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

#31 Mamabram, 17 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2014
    Volgens deze link krijgt hij wel uitwonend. Bedragen - DUO - Student_hbo_of_universiteit

Niet om vervelend te doen maar hoe kan je als student zijnde geen baan vinden?!

In Utrecht bijv zoeken ze bijna overal wel personeel. Hij kan ook post gaan sorteren of bezorgen. Kan niet is als student echt niet waar.

Waar woont hij, hoe groot en hoeveel betaald hij?

12. Astre

Astre Niet meer actief

Precies! Studenten zijn een van de meest gewilde werknemers. Flexibel, jong en goedkoop en vaak hoog opgeleid (of beter gezegd in opleiding). Er is echt wel wat te vinden.

13. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Lief dat jullie allemaal zo makkelijk zeggen zoek werk, maar daar is hij genoeg mee bezig, staat bij alle uitzendbureaus ingeschreven. Komt op gesprekken, maar dat gaat niet 1,2,3.

Hij komt gewoon niet rond, dus als je het nou veel vind of niet, dat is jullie mening. Ik had gehoopt op "advies" in plaats van zoek gewoon werk.. want daar zijn we helaas niks mee opgeschoten.

Cellcentre heb ik ook aan gedacht, evt avond uren werken.. maar daar moeten we nog in meekijken.

En uh, ik heb nooit onze wijk genoemd, stad ook niet. Hij is dan wel 23 ja, er zijn gewoon mensen met 40 jaar en schulden en problemen die er niet uitkomen? Moet je dan maar zomaar stoppen met helpen? Dacht het niet.

Edit: Volgens de link heeft hij ook recht op uitwonend en aanvullend maar door een rot fout bij de IB groep heeft hij dat niet, en nooit gehad tijdens zijn MBO studie.

Kleiner wonen gaat niet, hij woont in een kamer studio. Hier moet je een goede 5-10 jaar ingeschreven staan voor een huurwoning dus dat gaat hem ook niet worden.

14. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    The f*ck?
    Ben je inspector gadget ofzo?

15. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Waar woont hij? Misschien kan iemand helpen?

16. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Misschien een huisgenoot nemen, die de helft vd huur mee betaalt?
    Misschien wat overbodige spullen verkopen via MP.

Oeps lees net dat hij een studio kamer heeft..

17. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ben niet zo happig over het online neerzetten, als iemand het wilt weten kunnen ze wel een berichtje sturen. Dorp vlakbij Eindhoven

Huisgenoten in een studio wat een kamer is? Bed keuken en woonkamer is tegelijkertijd? Dat gaat helaas niet.

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Andere goedkopere woonruimte zoeken en daarnaast op zoek gaan naar een partime baan. In call center is genoeg werk te vinden.

19. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ongeveer uitgave en inkomsten

550 euro huur gas water licht
    100 zorg
    200 college geld
    tv en telefoon abbo, aansprakelijkheid, andere verzekeringen en kosten, 100

950
    -200 toeslagen
    750 euro per maand wat hij moet betalen

Dan heeft hij ook net ook een hoop moeten uitgeven aan studieboeken.

Hij heeft dus als ware 50 euro iedere maand voor eten.. Minder dan 25 euro per 2 weken.

20. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

22 mrt 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat de tip werkzoeken wel duidelijk is ... maar heb nog wel andere tips:

- Kijk naar de huur van de woning en of er wellicht in de buurt goedkoper kan.
    - Wellicht kan jij met je gezin iets meer koken en dat voor hem in een bakje doen wat hij in zijn vriezer stopt. Hij kan zelf ook hier mee beginnen door wat grotere maaltijden klaar te maken (wat goedkoper is dan 1persoons maaltijden) en dit invriezen.
    - Kijk inderdaad naar zijn inkomsten en uitgaven patroon a la dubbeltje op zijn kant, dan is het voor hem ook duidelijk wat er inkomt en wat er uit gaat.
    - Huisbaas inderdaad bellen om te kijken of er een regeling getroffen kan worden
    - HEel hard hopen dat DUO zo snel mogelijk geeft wat het behoort te geven en hopelijk met terug werkende kracht!
    - Kijk of hij studieboeken die hij niet meer nodig heeft kan verkopen en studieboeken die hij wel nodig heeft goedkoop kan kopen via bol.com (heb ik toen ook gedaan).

Succes!

Deel Deze Pagina