Rondkomen met schulden

Discussie in 'De lounge' gestart door Purified, 17 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Nee hoor, kon me alleen een soortgelijk topic herinneren. Die persoon woonde bij mij in de buurt vandaar dat het is blijven hangen. Lees net de reactie van ts en zie dat ik 2 topics door elkaar haalde..

2. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Wat een hoge huur zeg!! Ik zou eens rondkijken voor wat anders..

Hij is 23 jaar oud, kom zeg dan ben je best in staat om je eigen boontjes te doppen!
    Ik snap dat je bezorgt bent maar ik weet niet of je het hem hiermee helpt zeg maar.

3. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Huur is wel GWL in een, en ja je kan zeggen ga verhuizen, maar hoe moet hij dat betalen, opnieuw laminaat leggen, gordijnen? verhuisbus?

Helaas werkt dat niet altijd zo, een leeftijd zegt niks over je volwassenheid. Hij heeft lang genoeg alles verzwegen omdat hij niks durfde te zeggen, nu komt hij eindelijk open en neemt hij ons in vertrouwen.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Kom op, hij is je broer van 23 jaar oud niet je puber zoon! :$ Je houdt hem wel héél erg de hand boven het hoofd. Als je alleen maar z'n handje vasthoud en over z'n bol aait zal hij nooit enige ruggegraat kweken om verder te komen. En ja, er is zeker werk voor studenten te vinden. Alleen bij alle uitzendbureau's ingeschreven staat is erg passief, hij moet gewoon een aantal uren per dag uittrekken om overal persoonlijk langs te gaan of in elk geval te bellen met verschillende bedrijven en organisaties. Elke dag net zolang hij werk heeft. Ik ken geen enkele student die geen bijbaan heeft, echt niet! En ik lees overal 'we', vervang dat alsjeblieft door 'hij'.

Nogmaals je bedoelt het vast goed, maar jouw broer moet alsnog heel snel volwassen worden. Het werd wel tijd vind je niet? :)

5. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    :$ 550 aan huur?!!

Ik snap dat je bij een woningbouwvereniging lang ingeschreven moet staan. Dat was hier in Utrecht niet anders. Maar ik huurde via een studentenwoningbouwvereniging. Daarvoor hoef je zeker niet zo lang ingeschreven te staan en kun je binnen een paar maanden ergens terecht (misschien afhankelijk van regio kun je wel gelijk terecht?). Ik betaalde ongeveer 300 euro inclusief alles voor een kamer van 18 m2 met een gezamenlijke woonkamer, 2 badkamers en 3 wc's.

Verder ga ik toch even door op die baan. Ik ben van mening dat het echt geen probleem moet zijn. Ik heb tijdens mijn studie's wel 5 verschillende baantjes gehad. Voor de regio Eindhoven: bijbanen, studentenbanen en studentenwerk
    Op deze site heb ik al wel 20 vacatures gezien waarbij je zo aan de slag kan. Je hoeft je alleen maar in te schrijven…
    Denk verder ook aan bijbaantjes in ziekenhuis, thuiszorg, verpleeghuizen. Daar zoeken ze vaak voedingsassistenten, schoonmaak etc.

6. cathymoon

cathymoon Actief lid

7 apr 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn persoonlijke mening....
    Zijn inkomen ligt op bijstandsniveau dus hij zal moeten besparen op vaste lasten.
    Schuldregeling komt ie niet voor in aanmerking omdat stufi geen inkomen is.
    misschien kan hij switchen naar een avondstudie en overdag gaan werken. Daarnaast geef je aan dat hij al mbo heeft dus misschien eerst werken om te sparen en de opleiding tijdelijk stoppen???
    Ik zou alleen eerst wel afwachten wat er bij de duo uitkomt qua aanvulling.

7. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    En verhuizen hoeft echt niet duur te zijn.
    Er is altijd wel iemand in de omgeving die een kar heeft. Even rondvragen kan geen kwaad. En anders kun je een boedelbak huren voor nog geen 40 euro per 3 uur. Als je dan als zus graag wil helpen, kun je dat misschien voor hem betalen?

Laminaat, gordijnen etc blijft vaak gewoon liggen in een kamer, dus hoef je lang niet altijd opnieuw aan te schaffen. En anders neemt hij het laminaat mee uit zijn studio?

8. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ja t is niet makkelijk maar ook niet onmogelijk. Waarom krijgt hij maar zo weinig toeslagen? Stufi telt niet als inkomsten voor de belastingdienst. Wat is kale huur en wat is GWE?
    Mijn huis is 460 (Kale huur) en krijg bijna 200 en ook nog eens 70 voor de zorgverzekering.

Heeft hij die het collegecrediet aanstaan dat is ongeveer 135 pm bovenop die 820 die hij nu krijgt.

Staat hij ingeschreven bij studentenwerk / young capital?
    Ik weet dat ze voor Eindhoven altijd opzoek zijn naar mensen die bij SNT kunnen werken. Daar zit KPN met z'n callcentre en die betalen behoorlijk goed. Maar goed ligt er een beetje aan hoe hij commercieel is.

Als ik het zo lees zijn z'n uitgaven niet schrikbarend hoog.
    Aanmelden bij schuldhulpverlening kan maar ze kunnen niks voor hem doen. Heb een vriendin die ook studeert en schulden heeft maar een bijbaan erbij en die konden ze ook niet helpen omdat haar loon naast de stufi niet hoger was dan die kostenvrijevoet. Enige wat ze kunnen is helpen met budgetteren en betaalafspraken maken.
    Zorg ervoor dat hij als de sodemieter iets met z'n huurachterstand doet. Want bij veel organisaties is het na 3 maanden achterstand klaar en mogen ze je huis ontruimen.

9. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Misschien kan hij huren via de leegstandswet? Wij hebben gehuurd via adhoc en betaalde voor een flat met 2 slaapkamers 315 euro.
    Verder kan hij kijken of er een lidl in de buurt zit. Bij onze vestiging zijn ze op zoek naar mensen, en vanaf 23 jr worden er nog steeds mensen aangenomen. Solliciteren gaat online.

Verder zou je misschien wat meer kunnen koken of eten wat je overhoud aan hem kunnen geven?

10. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Oh trouwens nu hij 23 is gaan z'n toeslagen voor de huur omhoog. Laat dit even controleren bij de belastingdienst. Misschien krijgt hij nu te weinig.
    Gewoon even bellen dan kunnen ze hem gelijk helpen. Moet hij wel zelf doen of samen met jou ;)

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik zou toch rond kijken naar een goedkopere woning. De huur is al meer dan de helft van zijn inkomen en toeslagen. Dat is te hoog. Op deze manier zullen de problemen zich blijven opstapelen.
    Je zegt wel laminaat. Als het laminaat wat nu in zijn studio ligt van hem is, dan kan hij dat toch mee nemen? Goedkope vloerbedekking bij de kwantum kost ook geen drol. Wij hebben boven de goedkoopste vloerbedekking liggen 32m4 voor nog geen 60,-.
    Op marktplaats en weggeefhoeken op fb zijn ook genoeg gratis spullen

Laat Bijbaan.nl heeft genoeg vacatures. Laat hem daar eens kijken.

De overige dingen kan hij daar nog op besparen? Telefoon abo verlagen of sim only nemen.
    Natuurlijk is het lief dat je hem helpt, maar uiteindelijk is hij wel de gene die zijn verantwoording moet nemen. Je kunt hem best "sturen" maar last hem zelf de boel regelen. Als jij het regelt zal hij nooit inzicht krijgen. En als hij moeite heeft met dingen tijdig te betalen dan lijkt me budgetbeheer een prima oplossing.

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik weet niet wat zijn huur is maar ik heb in de vastgoed gewerkt waar ze huisjes verhuurden juist aan studenten voor 100 a 200 euro.
    een huisgenoot vind ik ook een goed idee en natuurlijk het vinden van een baan.

13. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

Tja wat voor tips wilde je dan? Er bestaan, gelukkig, geen potjes voor studenten die op zich zelf wonen en geen baan hebben. Hij moet zelf aan de slag.

Ik heb in mn studententijd bij Telfort gewerkt. Niet het meest leuke baan, maar verdiende zo'n 800 euro per maand voor 24 uur werk per week.

Ook heb ik lang lopen poetsen bij bejaarden via de thuiszorg.

Ik denk dat een baan echt wel te vinden is voor studenten, zeker bij call centers.

14. Spoiled

Spoiled Niet meer actief

En kijk trouwens kritisch naar zn mobiele en tv abonnemen.

Misschien overstappen op een prepaid kaart. Ik vind kabel en telefoon abonnement luxe als je maar 25 euro per twee weken voor eten hebt.

15. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ben ik het wel mee eens, bij uitzendbureaus ingeschreven staan zegt 0.0.
    Stond ik ook namelijk, nou als ik 1x per half jaar werd gebeld dan is het veel :)
    Je moet zelf pro-actief achter vacatures aan anders gebeurt er niks. Want de vacatures komen online en dan reageren er 100+ mensen. De tijd dat uitzendbureaus contact met een werkzoekende opneemt is gewoon voorbij..

16. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Als eerste en zo spoedig mogelijk contact met de verhuurder een proberen een betalingsregeling te treffen zodat hij er niet volgende maand uitgezet wordt.

Vervolgens actief een baan gaan zoeken, alleen bij een uitzendbureau ingeschreven staan is onvoldoende. Eventuele waardevolle spullen of diensten via marktplaats aanbieden.

Wel op zoek gaan naar goedkopere woonruimte, dit is niet 1,2,3 geregeld maar misschien wel goed voor de toekomst. Verhuizen hoeft geen drol te kosten dus maak daar geen issue van.

Een goedkoper alternatief voor de mobiele telefoon en verzekeringen zoeken.

50 euro voor een maand voor een persoon is niet veel maar zeker te doen. Verzorgingsartikelen bij de action of lidl. Groenten en fruit uit het seizoen, aanbiedingen van diverse supermarkten nakijken. Niks weggooien en alles opgebruiken. Restjes goed gebruiken. Eventueel zelf wat groenten en kruiden kweken. Geen a merken maar huismerk of het goedkoopste wat er te krijgen is. Vaker vega eten en niet elke dag vlees. Water, thee (en sporadisch koffie) of een fles limo als drinken. Niet meer buiten de deur eten of drinken. Voor meer als een dag koken en eventueel invriezen.

Studieboeken tweedehands of kopiëren en alleen die boeken die je daadwerkelijk gebruikt aanschaffen. Boeken die niet meer worden gebruikt weer verkopen.

Een goede, duidelijke administratie opzetten. Post wel openmaken en eventuele schuldeisers gelijk contacteren en regelingen mee treffen.

Duo blijven stalken tot jullie antwoord/duidelijkheid hebben.

Geen onnodige aankopen meer doen en eventueel bekijken of hij dingen zelf kan maken.

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nou dan weet ik niet waar jij woont maar hier is 800 euro echt niet veel meer voor alleenstaanden hoor...

Het is hier gewoon 800 euro

18. Astre

Astre Niet meer actief

Kan hij niet gewoon zoals bijna elke student een studentenkamer gaan huren? Studio hartstikke leuk, maar als je dat niet kan betalen, dan maar op een kamer zitten en alles delen met nog 10 huisgenoten. Hij kan zich ook inschrijven voor antikraak. Ook goedkoop wonen.

Daarnaast neem ik aan dat hij in een studentenstad woont? Dan kan je ook vast wel inschrijven voor studentenhuisvesting bij de sociale woningbouw. Voor een kleine prutskamer zijn vaak niet zulke lange wachtlijsten.

En werk niet kunnen vinden? Dat gaat er bij mij niet in. Alleen inschrijven bij uitzendbureaus werkt natuurlijk niet. Je moet er zelf op uit trekken, overal vragen of ze iemand zoeken en je gegevens achterlaten. Vooral ook callcentre en schoonmaakbedrijven bellen. Horeca langslopen etc. Werk komt niet aanwaaien.

19. Astre

Astre Niet meer actief

En vloerbedekking had ik in mijn studententijd gewoon gratis van marktplaats geplukt. Er zaten wel wat vlekjes in, maar ach daar ben je student voor ;).

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Door fouten van ib horen ze trouwens met terug werkende kracht te geven.

zou ik ook krijgen van al mn jaren dat ik studeerde. Echter hebben ze mijn brieven om mijn vader buiten beschouwing te laten afgekeurd. Anders zouden ze 4 jaar elke maand 180 eu terug moeten storten en soms zelfs 290. Baal echt ervan! Het is een hoop geld.

Deel Deze Pagina