Ik weet niet, maar ik haal eruit dat ie 200 euro pm overhoudt. Of wat zie ik over het hoofd? Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de rest. Let wel op dat je niet alles voor hem gaat regelen. Ik weet niet welke studie hij doet, maar daar wordt toch ook verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van hem verwacht. Ga jij dat ook voor hem doen?
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar wellicht kun je op de site van bereken je recht kijken of er nog toeslagen of tegemoedkomingen zijn waar hij recht op heeft. En voor de rest zou zijn zeggen, houd een kasboek bij met al je inkomsten en uitgaven. Probeer dingen via marktplaats of vraag en aanbodsites (facebook) aan te achaffen, als ze niet perse nieuwe nodig zijn. Veel succes hiermee
Mijn zus studeert krijgt ook 800 en werkt bij de mac krijg iets van 900 erbij en ze heeft twee kids en een huis en ze doet t prima!! Bij de mac donalds nemen ze iedereen aan joh. Lekker bijverdienen!!
Misschien heeft je moeder wel gelijk. Al zal hij maar een kleine baan zoeken om in elk geval te kunnen eten. Menig alleenstaande moet het met het zelfde doen. Die hebben dan alleen geen studiekosten maar de rest is het zelfde. Al zal hij alleen op de zaterdag werken of twee avonden in de week ergens? Misschien is dat dan net voldoende. Je mag hem wel helpen je mag hem laten zien hoe het op te lossen maar doe het samen maak samen zijn post open. En zeg er bij post niet open maken is het stomste wat je kunt doen. Instanties bellen en schulden regelen zijn huur betalen! Straks heeft hij geen basis meer ( woning) Hij heeft al een studie kunnen afmaken daar mag hij trots op zijn. Nu dan het vervolg en je kunt beter werken tijdens je studie dan het niet te doen minder lenen denk ik voor je school enzo.? Nu hij nog studeert heeft hij ook voordelen bijvoorbeeld gratis ov.
Mag ik vragen waarom je moeder zo denkt? Heeft ze daar een reden voor? Want ik snap dat jij je nu verantwoordelijk voelt...maar hee: hij is 23 jaar! Dan begrijp je toch wel wat het leven inhoud zou je zeggen.. Hij heeft me nogal niet een leventje ook zeg: studeren, een studio en verder niet werken. Ik neem aan dat dat geldgebrek echt niet 1,2,3, gekomen is? Dan vind ik het eigenlijk nogal kwalijk dat je denkt in subsidies, potjes en toeslagen en voedselbank voor hem. Ik lees namelijk nergens dat hij wat mankeert aan zijn handen, en als hij al zo lang student is en niet werkt dan ligt het toch ook wel aan hemzelf.. Ik zou zeggen: je kan 2 keer per week hier mee-eten, en geef hem evt een prakkie mee. Laat hem onderhandelen met zijn huurbaas en daar mee afspraken maken. En als de sodemieter aan het werk (ja ja alweer). Je bent toch niet verantwoordelijk voor het leventje van een 23 jarige student? Ik zou mijn broer ook nooit laten vallen hoor dus zo moet je het niet zien, maar denken in "waar heeft hij recht op" zou ik niet doen. Ik denk aan een schup onder zijn hol.
Laat hem naar de gemeente toe gaan waar hij woont, zij kunnen genoeg advies geven en hem helpen met evt subsidie potjes die er zijn waar hij mogelijk recht op heeft, natuurlijk hoort hij gewoon aan het werk te gaan, al is het maar 1 dag in de week het is zo als ik begrijp alleen maar om van te hoeven eten. maar ik snap ook dat het op het moment erg moeilijk is om aan het werk te komen helemaal omdat hij 23 is en dus voor de meeste bedrijven te duur Maar wie weet loopt hij zomaar ergens tegen aan
Tjee, waarom geen bijbaan, zoals 95% van de studenten het doet? Ik vind het nogal wat om gebruik te willen maken van schuldhulp. Hij mag al van geluk spreken dat hij huurtoeslag heeft, de meeste studenten op kamers delen voordeuren en betalen daarom veel meer huur Dit lijkt me een uitstekend moment om eigen verantwoordelijkheid te leren voor hem. Het leven gaat immers niet anders zijn hierna.
Kijk ook eens naar studentenverzekeringen. Volgens mij kan hij dan op zorg al 30,00 per maand besparen.
Hij krijgt 800 pm binnen volgens ts. Volgens duo leent hij dius nu de aanvullende beurs erbij? Hij komt dan dus uit op 830,- pm. Heeft hij huurtoeslag aangevraagd? En collegegeld krediet?
TS geeft aan dat die 550 incl GWE is. Hij kan alleen huurtoeslag aanvragen over de kale huur. Dit zal zo'n 400 zijn, denk ik.
op kamers gaan ipv op jezelf ? Net als de meeste studenten ???? Kan je vaak voor 300 al kamer vinden incl. Scheelt weer 250 euro
Zowiezo als je zeker weet dat hij recht had op een aanvullende beurs,maar deze niet kreeg,zou ik hier werk van maken. Je gaat er toch niet mee akkoord om nu met een hoop schulden te zitten ,terwijl een groot deel daarvan er niet zou zijn geweest als ze die aanvullende beurs hadden verstrekt? Ik zou eerst maar eens beginnen met een bezwaar sturen met daarbij het verzoek de aanvullende beurs die hij een paar jaar had moeten krijgen, te verrekenen met de huidige schulden. Met daarbij de melding dat zijn zussen het wel kregen en hij niet. Ook zou ik duidelijk vermelden dat dit niet zomaar een bezwaar is, maar het verzoek tot het corrigeren van een grote fout. Normaal gesproken kun je bezwaren tot 6 weken indienen,maar in dit soort gevallen horen zij het te corrigeren. Als er nog correspondentie aanwezig is, dat je hen eerder hebt gewezen op deze fout, deze ook meesturen. Verder inderdaad kijken waarop bezuinigd kan worden en misschien kan hij bij de gemeente een aanvulling krijgen. Een ib ''inkomen'' wordt normaal gesproken niet gezien als inkomen, dus het kan zijn dat hij meer dan een aanvulling zou kunnen krijgen maar dat weet ik niet zeker. Verder moet je volgens mij ook willen werken of leren voor je uitkering, maar leren doet hij al ( en voor werk kunnen ze dan kijken) dus zou eens een afspraak maken.
Mijn situatie.. Kreeg 45 pm studif 60 zorg toeslag Pm dus 105 inkomsten Hier moest af. Schoolgeld/school boeken totaal 1400 pj +- 110pm Zorgverzekering. 113 pm Kostgeld 135 pm Ik deed 2 studies tegelijk 6dagen in de week. 3 avonden in de week. Ik leende niets bij. Dus ja ik moest ook werken op zondag en de overige 2 avonden.. Leuk is anders maar wat moet moet.. Vind het eerlijk gezegd wel lekker makkelijk 'of er nog een potje' voor hem is.. Bezuinigen en zorgen voor werk.
Ik denk dat je je broer eerst moet aansporen om zijn post te openen. Daarna in kaart brengen wat hij aan inkomen krijgt, en wat hij aan vaste lasten moet betalen. Onnodige abonnementen opzeggen, kwijtschelding gemeentelijke belasting en waterschap aanvragen (indien van toepassing). Gemeentes hebben voor zover ik weet geen potjes voor studenten die al studiefinanciering ontvangen. Hij zal een bijbaantje moeten zoeken. Schoonmaakwerk, in-outbound callcenter werk, bijbaantjes voor in de avond uren en weekend.
Wat is er mis met werken naast je studie? Ik werkte gewoon hoor, ondanks 5 dagen school. Heb mijn universiteit gedaan naast een 50-urige baan dus sorry ik begrijp echt niet wat er mis is met werken. Die onzin dat er geen banen te vinden zijn ; nou voor studenten zeker. Studentenwerk, mise en place etc etc allemaal gericht op studenten. Hij heeft al een mbo af dus hij zou daar ook werk kunnen vinden. Soms verdien je maar 5 maar wtf maakt dat uit? Geld is geld toch? Als hij daar zijn bed niet voor wil uitkomen is het gewoon een luie zak.
Ja, het is eigenlijk heel simpel, werken en een goedkopere kamer zoeken, zoals eigenlijk alle studenten doen die het alleen op moeten knappen. Ik had een kamer van 11 m2 voor 250 euro.
Ik denken dat hij even naar zijn budget moet kijken. Ik kwam als student met minder rond zonder enig probleem. Misschien heeft hij wat hulp nodig om in te zien wat luxe is en wat noodzakelijk (sommige mensen vinden dat nu eenmaal lastiger). Voor maatschappelijk werker etc. kan je best een suggestie geven maar zorg ervoor dat het uiteindelijk zijn initiatief is, anders leert hij niet om dingen voor zichzelf te regelen.