Rondkomen

Discussion in 'De lounge' started by OliveTree, Jul 27, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nutella

Nutella Actief lid

Feb 13, 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Haha, jamfan? :p Wij geven wel meer uit aan boodschappen en dan hebben wij nog geen kinderen. We kopen wel vaak biologisch of merkproducten. Zolang we genoeg geld hebben wil ik er niet op besparen eigenlijk.

Netto bedoelde ik dus na de belasting ed. Anders heeft het ook geen zin om te zeggen of je een lage huur of hoge hypotheek hebt. Op vaste lasten is ook vaak nog te besparen trouwens, dus vind ik het wel belangrijk om de vaste lasten mee te nemen in je besteedbaar inkomen hier in het topic.

@Saaaraaa Jullie leven wel heeeeel zuinig lijkt het. Hebben jullie zo'n lage hypotheek of?

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Hier een globale schets:
    Komt ongeveer 4500 netto binnen, daarvan gaat er 2000 naar vaste lasten, dan sparen we rond de 1000 en de rest gaat op aan van alles en nog wat.

3. Saaaraaa

Saaaraaa Niet meer actief

Jawel, dit valt bij mij onder maandelijkse lasten. Zo'n €120 per maand. Dit hoeft niet van spaargeld. Soms een maand praktisch niets en een andere maand €200,-

Alles wat we meer dan €250 'sparen' komt op een aparte rekening wat vrij te besteden is.

@Nutella Wij hebben inderdaad een heel lage hypotheek met een gunstige rente. Noorden van het land, veel voor weinig ;)

Nutella likes this.
  4. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    #24 Kangerootje, Jul 27, 2017
    Last edited: Jul 27, 2017
    Ik lees vol interesse mee ;)
    Als alles goed gaat krijgen wij in februari een baby en ben ik van plan om een heel stuk minder te gaan werken... Ik denk als oproepkracht. Dus salaris zal variabel zijn per maand, afhankelijk van hoeveel ik werk.

Mijn man verdiend minimaal 2200 euro netto per maand. Toeslagen nog plus 50 euro, dus inkomen sowieso 2250.
    Onze vaste lasten zijn max 1300 euro, dat is wel exclusief benzine en boodschappen...
    Wel 2 auto's en een koophuis...
    Man rijd een eindje voor z'n werk, dus reken op 200 euro benzine voor man en dan nog 100 voor mij (ruim berekend).
    Dan blijft er nog 650 euro over van salaris man voor boodschappen en overige uitgaven... Niet genoeg denk ik, er is elke maand wel wat..!
    Of denken jullie van wel?

Ik denk dat wij minimaal 2500 euro inkomen moeten hebben.
    Uitdaging wordt dat hoor, nu komt er maandelijks 4000 binnen omdat ik nu ook nog veel werk! We sparen daar altijd wel 1000 van.

5. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    M
    Maar als jij dan ook nog partime werkt kom je toch heel ruim uit?

6. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Haha, nee, niet eens... Maar om aan te geven dat ik niet vind dat we echt zuinig leven. Laatst wilde ML suiker in zijn koffie en bedacht ik: wat zal ik doen: rietsuiker, basterdsuiker, kristalsuiker, agavesiroop of honing? Keuze genoeg, dus bezuinigen op boodschappen kan, denk ik, echt nog wel. Maar hoeft niet per se.

Nutella likes this.
  7. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Je kan op de site van het Nibud zien wat zijn berekenen aan boodschappen per persoon. Wij proberen 130 euro per week aan te houden voor de boodschappen, 2 volwassenen, 2 kinderen, waarvan 1 in de luiers. Dan kom je op een eindje 500 euro in de maand uit. Je zou nu vast kunnen proberen hoe dat "leeft", met die 650 euro, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Ik werk ook op 0-urenbasis en wij hebben berekend hoeveel ik minimaal moet werken zodat we rond kunnen komen. Meestal werk ik iets meer, maar dat doe ik nu zo`n 4 jaar en ik vind het super. ik werk nu dus alleen als ML thuis is voor de jongens.

Kangerootje likes this.
  8. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

650 daar kom je heel ver voor hoor! Wij besteden
    Dat vind ik nog best wel veel in de week. Zo zie je kaar weer hoe anders iedereen het doet :)

Nibud neem ik niet echt serieus. Ik heb ook weleens gekeken wat ze denken dat je aan de babyuitzet uit moet geven. Voor iedereen is het zo verschillend. Vaak krijg je ook wel een deel of je koopt iets tweedehands. Ze berekenen in mijn ogen echt heel veel.

Ik zou als ik kangarootje ben ook idd gaan kijken wat ze nu besteden en wat luiers ed kosten dan een plaatje opmaken van de kosten.
    Ik vind het bedrag dat ze overhouden prima om van te leven.

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,690
    2,400
    113
    Female
    Broek
    Hmm.... wij hebben 2500 euro vaste lasten.... dat is zonder boodschappen, benzine etc. Ook Dat noem ik variabel... Bij ons komt er ruim 4000 binnen op de bank. Wij sparen ook niet zo heel veel eigenlijk, zo rond de 250 p maand en plus dan voor de kindjes allebei nog een bedrag. We leven gewoon fijn ruim en draaien er zo'n beetje alles doorheen. Dat betekent dan wel elke week een keer uit eten met zijn alle, dagjes weg inclusief buiten lunchen. Abbo's op de dierentuin en speelhallen. Nieuwe kleren wat we nodig hebben en gewoon frambozen kopen als ik daar zin in heb ook al kosten ze 4 euro voor een doosje. Precies zo als het voor mij goed voelt! Je leeft maar 1x en in ben niet zo'n oppotter. Paar duizend buffer is voor mij prima.

2littlemonkeys, mamameer and nizzie86 like this.
  10. Nutella

Nutella Actief lid

Feb 13, 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Ik ben een beetje een dommerd, want ik las je bericht over hoeveel jullie uitgeven aan boodschappen per week verkeerd. Wij geven toch een stuk minder uit en dan snap ik ook gelijk die hele suikerverzameling :p

11. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,296
    113
    Nederland
    Ik zou hier met gemak van rond kunnen komen op basis van onze vaste lasten maar die van jou kunnen natuurlijk een stuk hoger zijn.

Wij hebben het jaren op één salaris gered (1800) en konden hier maandelijks ook van sparen. Je leeft naar wat je hebt. Wij hebben bijv een goedkoop abonnement voor onze mobiel, geen huis telefoon ed.

Boodschappen valt ook altijd op te bezuinigen.

12. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ik denk dat iedereen hier de bedragen noemen die ze binnen krijgen van de werkgever en niet wat er over blijft na alle vaste lasten ;)

13. 1BB

1BB Bekend lid

Oct 3, 2016
    573
    67
    28
    Female
    ♡
    Waarom hebben jullie geen koopwoning ipv huurwoning? Huurwoningen zijn zo duur. Wij betaalden 1100 euro per maand enkel aan huur (voor 50m2.. treurig zo duur). Verder bijv met luiers: kijk op bol.com dat scheelt zo 30 euro! Eet eens een dag geen vlees.. maak je eigen soep of eigen pastasaus etc etc. En wellicht een kleinere of zuinigere auto? Of een fiets? Dat scheelt al super veel in de kosten.

Oh en je leeft naar wat je hebt, die 25 Euro sparen per maand kan heus wel naar 50 euro! Dan maar een keer geen cola of McDonald's!

14. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Maar dat is toch voor iedereen anders :), de 1 is 500 kwijt aan hypotheek terwijl de ander 1500 betaald aan alleen hypotheek. Dan je enkel daarin al 100€ verschil in vaste lasten. Wij zouden het prima kunnen doen van 2.000. Het is dan wel opletten natuurlijk, maar zeker wel haalbaar.

15. OliveTree

OliveTree Actief lid

Apr 29, 2016
    317
    33
    28
    Ik heb een excel bestandje gemaakt en schrik van onze vaste lasten. Inclusief benzine (320€) en boodschappen (300€) zitten we op €2450 aan vaste lasten.

Ik zag dat we een telefoonverzekering hebben lopen, deze ga ik stopzetten. Telefoon is al zo oud. En we betalen €150 aan schulden elke maand.
    €50 gaat naar goede doelen. Verzekeringen (auto, inboedel, rechtsbijstand, zorg) is €400!

Oh en niet te vergeten, ook wel opvallend, mijn man rookt. Dat is €60 in de maand. En ik 'rook mee'. Elke x dat hij sigaretten koopt, gooi is dat bedrag in een aparte spaarpot. Dus €60 ook in de maand.

Je zou zeggen, je houdt €250 over dan, maar die gaat zo te zien op aan bestellingen, thuisbezorgd :D cadeautjes, onzin onzin. Met een beetje opletten zouden we dus makkelijk 300€ kunnen sparen.. eye-opener zo'n bestandje opstellen

Saaaraaa likes this.
  16. OliveTree

OliveTree Actief lid

Apr 29, 2016
    317
    33
    28
    Ik heb per 1 aug aanstaande een vast contract, dus dan zouden we naar huizen kunnen kijken maar we hebben geen spaargeld.

We eten bijna geen vlees, ik lust alleen kip en ml lust helemaal geen vlees. Ik heb een superklein en zuinig autootje. Helaas in de fiets geen optie. Baby moet elke dag weggebracht worden..

Maar indd, we geven veeeeelste veel uit aan onzin. Heb een bestandje gemaakt waaruit blijkt dat we na aftrek van vaste lasten €250 over zouden kunnen houden maar die gaat op aan rotzooi. Thanks voor je tips!

Lootje likes this.
  17. 1BB

1BB Bekend lid

Oct 3, 2016
    573
    67
    28
    Female
    ♡
    Ja het is ook lastig hoor, het hele geld gebeuren. Gewoon geld naar de spaar overboeken elke maand vlak nadat je loon is gestort dan spaar je ongemerkt. En sparen met een doel: misschien wil je wel een leuke bank voor in het (alvast :p) leuke huis? Ikzelf word altijd lichtelijk panisch als er naar mijn mening te weinig geld op de bankrekening staat, maar sommige mensen zijn gewoon niet van het sparen en dan kan een doel stellen fijn zijn.

18. lolu

lolu Actief lid

Apr 3, 2017
    187
    75
    28
    Wij hebben gezin 2 volwassenen en 2 kinderen een hond en een kat.
    Mijn man werkt en krijgt netto 2295 euro binnen inclusief toeslag kgb , hier zijn de ziektekosten vanaf betaald door het bedrijf.
    Wij hebben vaste lasten van net 1000 euro hiervan zijn nog geen boodschappen en brandstof af, desondanks sparen wij 400 euro per maand. Ik maak er als sport van om volgens een budget zo gezond mogelijk te koken, allergie in huis en maak alles vers.

We rijden niet de nieuwste auto wel mega zuinig met zijn bijna 15 jaarnog steeds 1op 16 maar man werkt bijvoorbeeld wel 40 km enkele reis van huis extra reiskosten zitten al in zijn loon. we gaan iedere jaar 2 weken op vakantie naar de zon.

19. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ik zou eens kijken of je goedkoper uit bent bij andere verzekeringen, ik weet niet wat voor auto's jullie hebben, maar wij zijn gewoon wa+ verzekerd dus geen al risk, kijk eens naar je energie rekening of je naar een andere maatschappij kan.

Misschien kan 1 van jullie of beiden een andere, goedkopere auto kopen.

Zeg die €50 goede doelen op en alle andere onzin die je hebt, zoals abonnementen e.d.

Kijk eens naar wat je betaald voor je tv en internet, kan dit goedkoper?

Stel een boodschappen budget in en pin dit iedere week en laat je pinpas thuis ;)

Wij hebben een vergelijkbaar inkomen en komen echt makkelijk rond en kunnen we ook nog goed van sparen.

20. Evvie

Evvie Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    1,118
    30
    48
    Hier komt een vergelijkbaar bedrag binnen als bij ts. Daarvan kunnen we nu 300 euro per maand sparen (als de hypotheek is overgezet 150 euro meer) en dan reken ik vakantiegeld en 13e maand nog niet mee. Wij hebben 2 kinderen en we leven niet van een strikt budget met boodschappen. Dus voor ons werkt het prima.
    Maar een paar jaar geleden hadden we geen kinderen en kwam er per maand meer binnen. En gaven we het net zo hard uit en spaarden we niet structureel. Dus het is ook iets waar we anders naar zijn gaan kijken, waar gaat ons geld heen en waar kunnen we zonder of minder.

Share This Page