Ik vat te besteden op als iets wat ik ook daadwerkelijk kan besteden en niet wat er iedere maand aan vaste lasten opgaat.
Jeetje. Het zal vast ook een verschil zijn waar je woont, aangezien de woonlasten hier in provincie Groningen aanzienlijk lager liggen dan in de Randstad. Maar jemig. Wij hebben in de maand een gezamenlijk inkomen van zo'n 1500 euro (en dan tel ik de zorgtoeslag mee). Redden we het best goed van, kunnen ook wat sparen. Maar wij zijn dan ook geen big spenders. Ik ben niet zo van het 'shoppen' en met 5 volle tassen terugkomen. Niet zoveel overbodigs kopen, wel af en toe iets leuks. 1auto, verder veel op de fiets. Oh en dingen tweedehands kopen of zelf maken. Ik heb in een baby-uitzet topic gezien hoeveel er door sommigen aan de babyspullen wordt uitgegeven en daarvan sloeg vriendlief steil achterover.
Je leeft makkelijk naar wat je hebt. Wij kunnen wel rondkomen van 1 maar leven nu wat ruimer maar sparen ook goed. Hebben afgelopen jaren veel aangepakt in ons huis en willen nu de spaarrekening weer verder opbouwen.
Ons gezamenlijke inkomen is ongeveer €2500,-. Voor onze vaste lasten €1170,- (daarbij bereken ik alles wat er elke maand is ook de TSO en de sport etc.) we sparen voor 3 potjes: €150,- studiekosten kinderen, €75,- extra's en €380,- voor de jaarlijkse betaling van de verzekeringen en de extra zorg/auto/woonlasten. De rest is voor de boodschappen (€70,- per week) benzine en overige dingen.
Wij hebben ongeveer 2800 euro aan inkomsten per maand. Hiervan gaat 1800 euro op aan alle vaste lasten (torenhoge hypotheek onder andere). We doen niks buitensporig en zijn ook nergens lid van (alleen consumentenbond) qua tijdschriften etc. De helft van de overige 1000 euro gaat op aan boodschappen en kleding en de hele mikmak. De ene maand sparen we 100 euro, de andere maand 500 euro. Net wat we nodig hebben. Ik doe wel bewust boodschappen en ik leef best zuinig, maar toch gaat het geld er harder doorheen dan ik wil. En we rijden 1 auto. En we nemen 1x per jaar vakantie en we gaan nooit naar het buitenland.
Het is idd heel erg persoonsgebonden. Hier 1 inkomen en dat gaat door omstandigheden zo blijven. We zitten onder modaal. Maar de kindjes kunnen elke dag onbeperkt biologisch/vers eten. Dat vinden wij heel belangrijk. Veel belangrijker dan nieuwe kleding. We zijn behoorlijk milieu bewust en leven daar naar. Dus zouden ook zo leven bij een ruimer inkomen. We sparen voor onszelf en voor de kids en investeren in energiezuinige apparaten ed. Daar staat tegenover dat we bijna niet met vakantie gaan (ook vanwege mantelzorg) maar wel bijna elke week een dagje weg. We hebben mjk, abbo op binnenspeeltuin enz enz. In ons kinderloos tijdperk hadden we dubbel inkomen en zijn we veel weg geweest. Daar genoten we ook van, maar nu houden we zelfs meer over en genieten we intens van stralende kindjes.
Ik ben het een en ander nagegaan en zag dat we veeeel meer kwijt zijn aan boodschappen dan die €300 die ik hierboven heb gezet. Ik werk ook niet met weekmenu's. Ik doe per dag boodschappen bij 1 supermarkt. Even met de kleine naar de super lopen om inkopen te doen voor die avond. Even wat lekkers erbij kopen. Hoppa. Elke week 3-4 keer buiten eten, al is het alleen de lunch of ijsje bij de ijssalon. Ik heb pas mijn rijbewijs, dus mijn autoverzekering is vrij hoog (bijna €60) en we hebben beiden (vooral ik) een goedkoop wagentje. Er is best weinig waar ik op kan inkorten lijkt het. Behalve boodschappen dus. Dan zouden we €300 over kunnen houden. Maar vaste lasten van €2450 met een huur van €600 is toch echt veel. We kunnen ook alleen maar besparen op de goede doelen en telefoon pas vanaf volgend jaar. Misschien leuk om mee te kijken, het is echt een hele waslijst aan lasten
Maar hebben jullie echt 2 auto's nodig? En waarom zet je de autoverzekering niet op naam van je vriend? Als hij al enkele jaren schade vrij heeft gereden dan is de premie een stuk lager. Als jullie schulden afbetaald zijn dan houd je immers ook ruim 150 euro over.
Per maand komt er in totaal inclusief toeslagen en alimentatie iets meer dan 1975 binnen. 1 kind en 1 kat 1 auto. Alimentatie boek ik direct door naar spaarrekening zoontje dus die kan je eigenlijk ook gewoon niet meetellen met t totaalbedrag van 1950. Kinderbijslag stort ik ook direct door. Ik koop vrijwel altijd kleding en schoenen in de uitverkoop voor het seizoen het jaar er op, de rest vul ik aan met bijv kleding van wibra. Dat doe ik dan van zijn spaarrekening. Er komt meer bij dan dat ik uitgeef. In de uitverkoop koop ik vooral merkkleding die ik na een seizoen ook weer makkelijk door kan verkopen voor 1/3 tot 1/2 van wat ik er voor betaald heb. Mijn vaste lasten zijn 1075 exclusief boodschappen. Mijn vaste lasten kunnen een stuk lager, ik betaal bijv echt te veel aan Nuon en te veel aan PWN. Ik woon hier nog niet zo lang en betaal t eerste jaar liever teveel dan dat ik bij moet betalen. Boodschappen doe ik voor 50 a 60 per week, koop slim in als er een goeie aanbieding is en dat vries ik dan bijv in of zet t weg in de kast. Tank 1x in de maand a 6 weken voor 50,-. Dagjes uit doe ik vooral met kortingsbonnen of acties en/of ik kies voor leuke uitjes in parken met een lage entreeprijs of kies voor uitjes die gewoon gratis zijn, ik maak m'n kind bij wijze van net zo blij met een dag aan een lekker zwemwatertje met een tas vol lekkers als met een dag naar de Efteling. Ik hou per maand meer dan genoeg over om te sparen, wat te bestellen en om eventueel leuke dingen te doen, uit eten te gaan, m'n zoontje te verwennen met iets wat hij graag wil hebben, etc etc etc. En dingen zoals sintinkopen begin ik altijd al ruim van te voren mee zodat t voor m'n gevoel niet zo'n bedrag in 1x is.
Zet dan de verzekering op naam van je vriend Telefoon vind ik idd hoog, hier betaal ik €15 en man 23 scheelt dus al aanzienlijk En heb je echt perse 2 auto's nodig?
Ik kan het slecht lezen, maar kijk vooral eens naar je internet/tv abbo, je verzekeringen en je stroom aanbieder. Je gsm zit je aan vast, dus dat is even geen optie. Daarnaast idd stoppen met de goede doelen tot je een spaarpotje hebt voor nooduitgaven. Die is ontzettend belangrijk. Daarnaast inderdaad eens kijken naar weekmenus en het bewaren van kliekjes. Vaak kun je daar goed nog een keer van eten. Dingen als speelgoed kun je vaak heel goedkoop bij de kringloop halen, daar merkt een kind niks van. Neem een abbo op de bieb, voor kid gratis, scheelt boeken kopen. Verdiep je ook eens in consuminderen, probeer je mindset iets aan te passen. Dst scheelt zoveel! Hier komt er incl toeslagen (kgb en huur) 2100 netto binnen, huur 600. Ik ontvang minimale alimentatie voor mn zoon dus eigenlijk komen alle kosten op mij neer incl eigen bijdrage van 150 euro. Ik betaal 150 aan een schuld af en spaar elke maand minimaal 100 euro. Over na vaste lasten, schuld en sparen: ongeveer 600 euro voor benzine boodschappen kleden cadeaus enz.
Ja echt twee auto's helaas. Ik breng de kleine 4x pw naar de oppas en ga door naar mn werk. Mn man werkt best ver, dus ov is geen optie (veel te duur) en fiets al helemaal niet. Dat van de verzekering weet ik eigenlijk niet. Kan dat zomaar? Zullen toch wel nadelen aan zitten?
Heb je dan een hele hoge huur? Met €2700 zouden wij nog €630 te besteden hebben naast de vaste lasten (€1570 rekeningen waarvan €690 huis en ook nog psz €144 erbij in en €500 boodschappen) en het dus prima redden en met minder vast ook.
Maar om he kind 4 dagen pw weg te brengen heb je niet per definitie een auto voor nodig, dat kan ook op een fiets. En ja dat van de verzekering kan
Ik vind de telefoon aardig duur wij zijn samen 35 euro pm kwijt voor de mobiele telefoons. En sporten jullie ook beide anders die abbo's opzeggen. En ik vind de eneco aardig hoor. Wij betalen 120 pm voor een tussenwoning van 160m2
Ik wou dat ik zo was! Wat lijkt het me heerlijk als je zo vrij in het hier en nu kan leven. Ik ben echt zo'n sparen voor later geval en ondertussen niks bijzonders doen Geen idee waarom ik zo ben. Zou liever wat meer zoals jij zijn!
Hij is 6,5 maandjes en afstand tussen ons en oppasopa/oma is 15km en van oppas naar werk is nog eens 15km. Terugweg erbij, 60 km fietsen Verzekering ga ik eens uitzoeken. Zal wel fijn zijn ja, scheelt toch een paar tientjes