Dat jij je inloggegevens met haar hebt gedeeld zal een goede reden hebben gehad. Aangezien het om een privéaccount gaat neem ik aan dat je er ook van uitgaat dat zij discreet met dat vertrouwen vanuit jou omgaat en anders moet jij er op kunnen vertrouwen dat zij dat ook doet... Nu blijkt dit niet het geval geweest... Vervelend, maar lijkt mij niet onoverkomelijk. Het mes snijd aan 2 kanten. Enerzijds hand in eigen boezem steken, want je geeft ook aan zelfs soms te lui te wezen de zaken wel te scheiden zoals het hoort, anderszijds vind ik dat men als volwassenen onder elkaar je de ander wel op zaken mag aanspreken als je vind dat de dingen niet zo gaan als ze moeten gaan. Dat je je inlog hebt gewijzigd daar komt ze achter als ze weer (al dan niet op jouw verzoek)probeert in te loggen. Is dat niet een mooie insteek om het gesprek met haar aan te gaan en dan inderdaad te kijken hoe zij hier op reageert? Als je een goed gevoel aan het gesprek overhoudt zou ik het daar bij laten. Pakt het negatief uit als in dat jij niet het gevoel hebt dat de boodschap overkomt dan kan je het altijd nog bij de leidinggevende neerleggen? Succes
Er wordt hier gesproken over een privé account, maar is het niet het werk account waarin ts ook privé wel mailt? En dat die collega in haar mapje 'privé' is gaan neuzen? En dat misschien doorgemaild heeft vanaf het e-mailadres van ts (domme fout). Ik vind het lastig, ik weet niet of ik nog fijn met zo iemand zou kunnen samenwerken. Ik zou het denk ik met haar bespreken en afwachten hoe ze reageert. En dan kijken wat ik daarna nog zou doen (naar leidinggevende stappen of niet). Heb ooit iets in die richting meegemaakt, ik moest in iemands mail iets opzoeken (daar vroeg ze zelf om) en toen zag ik in de verzonden items een mailtje waarin over mij geroddeld werd. Zo lomp om dat soort mailtjes in je mailbox te laten staan... wist ook meteen wat ik aan haar had
Het belangrijkste lijkt mij: kun je met haar verder? Je hebt je inloggegevens aangepast. Ik neem aan dat je dat gedaan hebt omdat je haar niet meer vertrouwd? Als je met haar gepraat hebt en je blijft haar wantrouwen dan heb je niet zoveel meer aan haar diensten toch? Voelt het wel goed, dan zou ik niet verder gaan dan een persoonlijk gesprek, denk ik....
Het is inderdaad een werkaccount met daarin een privémap. De map heet niet eens privé, maar heeft een naam waarvan het voor haar duidelijk is dat er niets belangrijks werkgerelateerds in staat. Ik vind het op zich niet eens zo'n enorm drama als zij hier uit nieuwsgierigheid in zou bladeren (hoewel dat dus eigenlijk al niet zou moeten), het is vooral het bespreken dat me dwars zit. Ik laat het van ons gesprek afhangen of ik nog verder met haar wil of niet. Vrijdag zie ik haar weer. Er is wel een relatief laagdrempelige mogelijkheid om van secretaresse te wisselen, dit gebeurt op zich wel vaker bij ons bedrijf, maar wellicht loopt het niet zo'n vaart als zij mij het idee geeft dat het niet meer gebeurt. Ik hoop dat ze zich kapot schrikt en heel erg schaamt vrijdag.
Het is wel een beetje je eigen schuld als je werk en prive niet gescheiden houdt. Ik zou haar er persoonlijk op aanspreken, dat je het niet fijn vindt. Maar aan de andere kant, zou je het ook kunnen negeren, want als je dit zegt creëer je misschien wel een onwerkbare situatie. Was het zo spannend wat ze doorverteld heeft? Je had het zelf kunnen voorkomen door het niet in je zakelijke mail te zetten. En officieel berispen, dat is wat mij betreft helemaal niet aan jou, zoek je graag problemen op je werk? We zijn allemaal mensen, en de gemiddelde secretaresse is nu eenmaal een roddelkont, tenminste dat is mijn ervaring. Als er iets ernstigs prive's op haar scherm terecht is gekomen, dan had je moeten zorgen dat het niet in je zakelijke mail stond. Je twijfelt nu of je haar baan op de tocht moet zetten, of je de werksfeer onmogelijk moet maken. Terwijl je zelf net zo fout geweest bent.
Ik zou woedend worden en het meteen in haar gezicht zeggen dat ik erachter kwam. Je steekt je neus niet ongevraagd in privézaken van anderen en je gaat dit al helemaal niet aan derden doorspelen! Dan ben je echt een laag bij de gronds persoon. Per ongeluk lezen bestaat niet, want dan lees je de eerste zin, denk je oeps verkeerd gedrukt en je gaat meteen over naar iets anders dat wel werkgerelateerd is. Ik vind wel.... waarom zou je in vredesnaam je inloggegevens van je mailbox geven??? Dit heeft wel een eigen-schuld-dikke-bult karakter. Als je niet wilt dat iemand erin leest, geef je die niet. Verder houd je werk- en privémail toch strikt gescheiden?? Basisregels van e-mailen vind ik. Maar onderstaande staat los van bovenstaande. Ik vind het wel echt vreemd om een secretaresse e-mails te laten vertsturen uit jouw naam vanuit jouw eigen mailadres. Dat kan ze toch ook vanuit die van haarzelf. "Ik ben de secretaresse van die en die en blablabla." Doen alsof zij jou is, is gewoon fraude!! Dat moet je niet accepteren, dat vind ik echt niet kunnen. Vanuit mijn werk zijn er ook mensen die in mijn agenda kunnen, maar ik geef ze (via outlook) dan toestemming om mijn agenda in te zien en/of erin te werken. Ook dan zijn mijn inloggegevens niet nodig! Ik vind het als een pincode, niemand mag ze hebben behalve ikzelf.
Ik vind het helemaal niet raar dat je secretaresse jouw werk e mail kan lezen. Dat werkt nou eenmaal het handigste in jouw positie denk ik zo. Echte je werk e-mail voor privédoeleinden gebruiken vind ik zelf not done. En dat mag op de meeste werkplekken ook niet. Het is zeker helemaal niet netjes van haar. Maar tegelijkertijd heb jij dus denk ik zelf ook een fout gemaakt en is het ook wel lastig voor haar om in 1 inbox werk en privé mail van elkaar te moeten gaan scheiden.
Ik snap niet zo goed waarom er mensen zijn die over de ts vallen dat ze haar werkmail ook wel eens voor prive dingen gebruikt. en eigenlijk boeit het ook niet zo lang je je prive mail maar niet voor zakelijke dingen gebruikt. Een secretaresse, hoe aardig ook, heeft zich gewoon aan het geheimhoudingsplicht te houden. Ook zakelijke informatie hoeft niet altijd open en bloot met iedereen besproken te worden. Een sanctie is dus zeker wel pp zn plek. Ze behoort haar werk te doen en als ze dat niet kan dan zit ze niet op de goede plek. Uiteraard wel gewoon met haar bespreken en een waarschuwing geven. Het probleem is een beetje als ze dit al niet voor zich kan houden hoe interger is ze dan met zakelijke info naar mensen buiten het bedrijf?
Eens met bovenstaande reactie; als jij privemail verstuurd vanuit je werkmail, is dat gewoon een beetje dom
Dat doet toch niks af aan het feit dat de sicretaresse gewoon haar mond daarover tegen anderen heeft te houden?
Dat heb ik nergens genoemd. Als ik ts was, ging ik in gesprek met de secretaresse. Gewoon je verbazing uitspreken en vragen hoe het zo gekomen is.
Ik heb het idee dat het over mail in een andere map dan haar inbox ging. Ik sla mijn privé dingen ook op, in een mapje 'overig'. Daar hoeft niemand in te gaan lezen en al helemaal niet over gaan praten met anderen. Ik mail trouwens nooit vanuit mijn werk e-mail, maar stuur dingen door als back up of zodat ik het op mijn werk nog even kan lezen.
hoezo ts haar eigen schuld ??? zij vertrouwd erop dat iemand niet haar privé berichten gaat lezen iets wat je moet kunnen verwachten professioneel gezien zo kun je alles wel op 1 of andere manier goed praten
Toen ik nog werkte had mijn secretaresse al mijn inlogcodes ook de inlog van mijn prive mail om ook in mijn prive agenda te kunnen kijken als ze (werk)afspraken moest plannen buiten werktijden. De inlog van bijv. De werkmail had ze nodig om uit mijn naam mails te kunnen versturem. Ik vertrouwde haar trouwens voor de volle 1000% en had van mij in mijn prive mail mogen lezen. Het daarna bespreken met anderen is not done! Hoe nu verder te handelen voor jou? Ik zou haar persoonlijk aanspreken en zeggen dat je vertrouwen flink beschadigt is hierdoor. En als dit weer gebeurd dat er een officiele waarschuwing volgt. Ik zou het ook met haar direct leidinggevende bespreken (dat was een vriend van je toch?) Maar dan buiten werktijd als gesprek tussen 2 vrienden zodat hij/zij op de hoogte is maar er verder geen actie op onderneemt omdat je dat zelf al hebt gedaan.
Heel apart dat er mensen zijn die zeggen dat het TS haar eigen schuld is. Dan weet je gewoon niet hoe het eraan toegaat op grote bedrijven waar een secretaresse (vaak meerdere) mailaccounts en agenda's beheert. Zeker als er gewoon een apart mapje is voor prive-mail is het onaanvaardbaar dat ze hierin heeft geneusd en er dan over is gaan kleppen. Daar is geen excuus voor.