Ik vraag me af of dat bij jullie ook zo is??? Toen ik van de eerste zwanger was, was iedereen super blij voor ons en we hebben toen veel kaarten, cadeautjes gehad en veel vragen hoe het ging met mij enz.. Begrijp me niet verkeerd! Het is niet zo dat ik graag aandacht wil, maar ik stond er juist van te kijken dat je veel aandacht krijgt bij een zwangerschap. Toen ik inverwachting was van de tweede werd het al stuk minder met kaarten, cadeautjes en de vragen. Ik vond dat vreemd, want dit is weer net zo speciaal als de eerste!!! Zelfs mijn beste vriendin en mijn schoonmoeder deden er vrolijk aan mee. (dit vond ik zeer teleurstellend van hun) Terwijl ik zwanger was van de tweede zei een keer tegen mij man "En als ik nou zwanger ben van de derde, krijgt hij/zij nog minder" Want ja tis maar een derde en dus niet speciaal. Wat denk je 3 kaarten van de fam nu ik inverwachting ben van de derde En wel 10/13 kaarten van de eerste..hmm Ik ben een muts die de kaarten bewaar en in hun plakboek doe (ieder een eigen plakboek). Leuk voor later enz.. Vind zo jammer dat de derde maar 3 kaarten heeft en de oudste veel meer. Ook aan cadeautjes enz... Zelf mijn beste vriendin heeft niks gestuurd.. Misschien denken jullie wel "wat is dat voor een muts met dr kaarten enz..." Maar vind het nu zo lullig voor het derde beebje. Maken jullie dit ook mee? Zovan dit is het tweede,derde of vierde kind (en ach dat is niet meer speciaal) en dat dit ook zo merkt net als ik?
Bij de eerste 4 kaarten gehad en nu 0 kaarten. Bij de eerste kreeg ik af en toe een cadeautje en nu ( nog ) niks gekregen. Niemand vraagt iets over de zwangerschap vragen alleen maar hoe het met mijn dochter gaat en als ze iets zeggen is het '' Moet er wel aan wennen hoor dat er nog 1 komt '' :x Maakt me zo verdrietig wij zijn enorm blij maar iedereen negeert het zelfs toen wij het vertelde vroegen ze of het wel gepland was Snap dus precies wat je bedoeld mij gaat het ook niet om de aandacht maar niemand is blij voor ons of is bezig met ons tweede zwangerschap
heel herkenbaar.....het schijnt dan toch minder speciaal te zijn maar is het natuurlijk niet!!!!!Maar zo gaat het dan toch helaas....vond het ook jammer hoor!
herkenbaar helaas niets aan te doen , voor hun is het niet zo speciaal meer maar voor ons gelukkig wel !
Ow, hier ook hoor... Zelfs van vriendinnen die nu ook zwanger zijn van de tweede, en ik dus wél een kaartje heb gestuurd, niks.... Alleen mijn moeder is weer net zo enthousiast.
Het tweede, derde, vierde enzovoorts KINDJE is net zo speciaal als het eerste. Het enige wat een volgende zwangerschap misschien iets minder speciaal maakt, is dat je bij de eerste echt vader of moeder wordt. Bij een volgend kindje ben je dat al. Dat maakt het kind niet minder bijzonder, natuurlijk. Maar er verandert niet zo veel als bij de eerste, denk ik. Hoewel je gezin met ééntje extra toch weer anders wordt natuurlijk. Maar jouw 'rol' verandert niet echt. Bij de eerste wordt er niet alleen een kindje geboren, maar ook een papa en een mama. Wat niet wegneemt dat ik het mensen kwalijk zou nemen als ze bijvoorbeeld bij de eerste wel op kraamvisite zijn geweest en bij een volgende niet. Toen onze zoon geboren werd, werden er in diezelfde periode ook bij drie nichtjes van mijn man weer kinderen geboren. Een tante zei toen "Bij x en y ben ik niet meer geweest hoor, het is bij hun toch al de tweede." Volgens mij zag ze mijn kwade blik, want ze voegde er gauw aan toe "Bij jullie kom ik dan natuurlijk wel, want M [mijn man] is mijn petekind." Maar ik was in staat om haar ter plekke buiten te gooien. Als je ons en ons kind niet belangrijk genoeg vindt om bij een tweede te komen, hoef je van mij bij de eerste ook geen moeite te doen!
hier ook de ervaring bij 1e ouders/schoonouders zeer blij, cadeautjes en kaartjes. bij de 2e ws het al wat minder. bewaar idd ook de geboorte kaarten in een plakboek. lullige is dat mijn jongste zoon nu al ruim 1 is en nog steeds geen kaart heeft van zowel mijn eigen moeder als schoonouders. al meerdere malen om gevraagd en het zou zo snel mogenlijk komen maar niet dus. nu zwanger van 3e, nou de eerste reactie dat kan je niet aan en zou je het wel houden (was niet gepland,wel gewenst) waar begin je aan. nou denk niet dat ik binnen 10 jaar een kaart ga ontvangen. het is idd vervelend, voor ons is het net zo leuk en spannend als met de 1e, al hebben we het al een keer meegemaakt. ik denk maar zo, zolang je er zelf blij mee bent, want jij moet het doen
heel herkenbaar. Ik ben er nog steeds verbaasd over eigenlijk. Mijn buurvrouw had mij er al voor "gewaarschuwd" en vertelde dat zelfs de kraamvisite bij haar met de helft was verminderd na de geboorte van de tweede. Hier hangt een lijntje door de kamer met maar 11 kaartjes terwijl wij bij Nienke ruimte gebrek hadden.... Vind het heel jammer maar goed blijkbaar is het niet anders.
Ja dat hoor ik nou ook zo vaak nu ik ook vaak, waar begin je aan. Oow dat wordt wel zwaar bij een derde.. En je hoort de mensen denken (ppfff) Toen ik mijn buitenbaarmoederlijkezwangerschap had gehad en het tegen kenissen vertelden. Kreeg ik dit als antwoord, Was het gepland "nee, maar wel zeer welkom" Ik sprak mijn wens uit dat ik wel een derde wilde en toen zeiden hun "oow begin er niet aan, want met 2 is het veel makkelijker dan met drie"...:x En die andere die er bij zat zei "moet de derde het goed maken voor de tweede?" Was net week geleden gebeurt, dus ik was dus ook helemaal van slag toen zij dat zeiden!!! Met haar ga ik gelukkig niet meer om. Maar gelukkig zijn het allemaal mensen waar ik niet zo nauw mee omga die van die rare opmerkingen maken. @Tupp ook heel herkenbaar van kraamvisite! Mijn oma en tante zijn niet eens geweest bij de tweede..:x Pff van je eigen fam moet je maar hebben. Dacht eerst dat het aan mij lag, maar nu ik het zo lees komt bij de meeste ook voor.
Ik zie aan jou onderschrift dat jullie ook snel voor een tweede zijn gegaan. Leuk hoor. Dat is hier ook en ze spelen echt heel leuk met elkaar.. Maar dat is idd herkenbaar.. Was het gepland enz..??? Ja het was gepland en we zijn er zeer blij mee. Dat is wat we constant moesten zeggen. Om er moe van te worden!
Tja, ik vind het wel logisch hoor. Wij krijgen dan nu wel heel veel enthousiaste reacties, maarja: vorig jaar 3 miskramen... Maar toen ik de tweede keer zwanger was, ook lang zo veel reacties niet als bij Thirza. En dat heb ik zelf naar anderen toe ook niet. Dat heeft niets te maken met dat een tweede, derde of vierde kleintje niet bijzonder is, maar de beleving van een zwangerschap zelf verandert wel gewoon als je het al eens meegemaakt hebt. Ik zou me er vooral niet teveel van aantrekken. Zo gaat dat nu eenmaal. Als je voor het eerst een eigen huis koopt of huurt, zijn de reacties ook veel meer dan wanneer je je tweede, derde of vierde huis betrekt. That's life...
Ow nu zie ik het ook precies een jaar verschil bij jullie bij ons idd ook Ben benieuwd hoe het straks gaat met 2 van die kleintjes maar wij zijn er super blij mee dat het ons zo snel gegund is bij de eerste zijn we 2,5 jaar bezig geweest inclusief medishe molen enz. Ik zou evt als het mogelijk is ook graag een derde willen maar heel de omgeving roept nu al. Goh dan zijn jullie nu klaar zeker Of lekker zeg volgend jaar uit de luiers Wie zegt dat misschien komen er nog wel 5 bij bepalen jullie dat?? Echt heel irritant die opmerkingen. Maar ik ga lekker verder genieten en de rest kan me rug op haha
ow zo herkenbaar!!!! Bij ons is dat helaas ook zo. Ze vragen zelf nog vrolijk of ik een wijntje wil hahahah..... zoveel zijn ze er mee bezig. Dat hoeft opzich ook niet, maar een beete belangstelling zou wel leuk zijn.... Komt bij ons ook nog eens bij dat mijn schoonzus ook zwanger is, wel van de eerste, en dat is nu allemaal veel belangrijker!!!! hahah moet er maar aan wennen denk ik....
Hier ook hoor, bij de 1e super veel kaarten en cadeau'tjes etc.. Bij mijn 2e, maar onze eerste (andere relatie) ook kaartjes, en mensen die duuzend keer vroegen hoe het ging, maar nu bij onze 2e, hoor ik niemand meer. Tja, ik kan er nie mee zitten.. blijkbaar ist allemaal nie belangrijk genoeg voor andere, maar voor ons wel! En dat is et belangrijkste!
Oh hier kan het nog veel erger. Mijn 3e is nu 4 weken en toen ik vertelde aan zwager en schoonzus dat ik weer zwanger was zijn we niet eens gefeliciteerd. Kaartjes? tijdens de zwangerschap niets en na de geboorte de helft minder als van de 2e die ook al de helft minder had als de eerste.i Cadeautjes? Tijdens deze zwangerschap 2, 1 van mijn moeder en 1 van het nichtje van mijn man. Bij de andere 2 kreeg ik zelfs babycadeautjes met sinterklaas, kerst en mijn verjaardag. Vorige week heb ik het kraamfeest gegeven. En ook in dit geval de helft minder bezoek dan bij de 2e. Zelfs mijn broer en schoonzus hebben de moeite nog niet genomen om op kraambezoek of op het feest te komen en belde op het laatst af. Ik denk dat mocht er ooit nog een 4e komen (wat ik niet denk, maar stel) dat ik dan het hele kraamfeest wel af mag schaffen :x
Oow dat is toch wel heel erg.. En dat zelfs van je broer. Wij geven nu ook expres geen kraamfeest, want we verwachten ook dat hier de helft komt opdagen (de helft van de 2e) En geboortebedankjes bestel ik er maar 15 van! Op is op denk ik dan maar.
Wij hadden met het kraamfeest vorige week ongeveer 45 mensen dus lijkt wel veel, maar bij de eerste heb ik zeker 200 mensen op bezoek gehad en bij de 2e ook ruim 80, dus je snapt dat het voor mij weinig is.... En wat betreft mijn broer en schoonzus is ook raar, maar goed dan weten we dus ook weer dat ik daar nu ook weinig tot geen energie meer in ga steken, de reden was nl zeer lullig: Mijn broer moest werken (daar zeg ik ook niks van uiteraard) en mijn schoonzus wilde niet met 2 kinderen in de (spiksplinternieuwe) twingo rijden, want het is een kleine auto en zover rijden en mijn neefje moest ook nog eerst drummen :x Nou dan niet denk ik dan.
Ja herkenbaar, ik verwacht ook veel minder kraambezoek en dat lijkt me eigenlijk wel lekker ook nog . Maar ik kan me goed voorstellen dat het wel steekt, zeker van de mensen die dicht bij je staan.
Van mijn broer en schoonzus steekt het zeker, aangezien bij de 2e die een meisje is ze 3 dagen later gewoon thuis op kraambezoek zijn geweest (ze wisten niet hoe snel ze moesten komen toen) en mijn kleine nichtje samen met de kraamzuster mijn dochtertje in bad hebben gedaan en foto's hebben gemaakt enzo en nu we een zoontje hebben ze na 4 weken nog niet zijn komen kijken. Of het is dat het nu een jongetje is weet ik niet (mijn kleine nichtje was superblij toen er eindelijk een meisje in de familie werd geboren, zij was de enige toen)
Dat is inderdaad vreemd, zeker omdat ze afbellen met een excuus en geen goede reden, dan zou ik ook kwaad zijn.