Rontgen foto bij 17 weken zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Rachel1984, 20 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Hoi meiden

Ik ben gisteren van de trap gevallen en door de ambulance opgehaald. Nu hebben ze in het ziekenhuis foto's gemaakt van mijn rug. Ik heb uiteraard vermeld dat ik zwanger was en raakte in paniek omdat mij altijd is verteld dat rontgen foto's heel schadelijk zijn als je zwanger bent.
    Volgens de radioloog en verpleegkundige is dit vooral een groot risico in de eerste 12 weken en hoef ik me niet al teveel zorgen te maken. Maar dat doe ik dus wel, heb er de hele nacht niet van kunnen slapen.
    Heb al op google gezocht maar daar kom ik verschillende dingen tegen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of meer info voor me?

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb wel foto's moeten laten maken terwijl ik zwanger was.
    Maar dat was heel kort, en t liefst met een loden schort.
    Maar bij mn meisje in 2008 mocht ik niet bij zijn ivm een te lange bloodstelling aan de röntgen.
    Ik denk dat je je idd niet teveel zorgen moet maken, heb zelf ook in een ziekenhuis gewerkt en ook daar lopen er zwangeren rond.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voor zover ik weet proberen ze altijd zoveel mogelijk te vermijden om röntgenfoto's te maken tijdens zwangerschap. In jouw geval was het gewoon absoluut nodig vanwege je val.
    Ik heb ook al vaker gelezen dat het alleen in het eerste trimester schadelijk kan zijn ivm de ontwikkeling van allerlei dingen.

Misschien een gekke vergelijking maar heb wel ervaring met röntgenen bij zwangere honden, dit wordt regelmatig gedaan en deze pups komen altijd gezond ter wereld.

4. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Ik hoop echt dat het geen kwaad kan. Ze konden bij 1 foto geen loden schort voor doen, bij de andere 2 foto's wel. ze hebben ook gezegd dat ze zo weinig mogelijk foto's gemaakt hebben maar ben er heel onzeker/bang door geworden.
    Bedankt voor jullie antwoorden!

5. Keesje29

Keesje29 Lid

3 mei 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met 15 wkn zwangerschap, had ik mijn schouder uit de kom en toen moest er ook een rontgen gemaakt worden. Ik was het er niet mee eens, maar het moest echt zeiden ze. Ze vertelde ook dat de eerste 12 wkn risicovol waren, daarna BIJNA niet meer..... Ik kreeg GEEN loodschort aan omdat ze zeiden dat die straling naar binnen, dus in mijn buik, kon kaatsen.

Keesje

6. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Dankje wel. Ben maar gestopt met googlen want word er alleen maar onzekerder door. Ik moet er maar op vertrouwen dat het geen schade heeft aangericht...:(

Deel Deze Pagina