Vanmorgen werden er rontgen fotos gemaakt van onze kat. Ik ben er gewoon bij geweest samen met de assistent. Nu hoor ik van kennis dat dit helemaal niet goed geweest is dat als je zwanger wilt worden. momenteel ben ik dan ongesteld dus weet niet of dit dan iets uit maakt?
Als je niet zwanger bent, dan maakt het niets uit. Hebben ze je geen loodschort aangegeven, dat is wel een beetje raar. Misschien zijn de stralen bij dieren wel heel weinig en hoeft het dan niet.
Het staat altijd heel duidelijk op het bord dat je niet mee mag als je zwanger bent of als de denkt dat je zwanger kan zijn. Goed is het dus zeker niet en een volgende keer zou ik zeker in de wachtkamer blijven wachten. Voor nu kan het geen kwaad omdat je niet zwanger bent, dus voor nu hoef je je geen zorgen te maken.
als je zwanger bent of kunt zijn is het niet goed. dus bij twijfel niet doen. maar zoals je zegt ben je nu ongi dus dan maakt hetn iet uit. maar toch is het wel goed een schort te dragen bij zulke dingen ook als je niet zwanger bent. zo heb ik erg vak last van mijn heupen sinds mijn vorige bevaling maar mijn ha wil nog liever geen foto`s maken omdat dan dat hele bereik van baarmoeder ed ook op de foto komt en dat is gewoon beter van niet als ik nog kids wil zegt hij. het kan wel maar is gewoon beter van niet. dus proberen we daarom allerlei adere dingen hihih
Hallo, Ik kom net uit het ziekenhuis voor een foto van mijn enkel die gebroken is en wilde dit topic al openen op het forum. Degene die de foto van mij wilde maken, vroeg of de kans bestond dat ik zwanger was. Ik zei dat ik wel gestopt ben met de pil, dus de kans is er altijd. Toch heeft ze de foto gemaakt, want zo zei ze, je been is ver weg van je buik en we gebruiken heel weinig straling. Nu weet ik niet of ik deze maand zwanger ben(zie banner) maar je weet maar nooit. Beetje raar of niet?
Wat raar zeg. Waarom vraagt ze het dan? De bedoeling is, dat als jij aangeeft dat je zwanger bent of zou kunnen zijn, dat ze dan je onderbuik afdekken met een loodschort. Doen ze bij kinderen en pubers ook geloof ik, omdat daarbij de geslachtsorganen nog zo aan het ontwikkelen zijn.
Wat raar. Want toen ik haar vroeg wat de reden was dat ze dat vroeg, zei ze dat als ik zwanger zou zijn, ze geen foto van me kon maken?
Als je enkel gebroken zou zijn moeten ze dat toch weten. Je krijgt dan gewoon een loden schort om, die houdt de stralen tegen. Bij de tandarts kreeg ik ook een schort om, terwijl de foto bij mn man gemaakt werd en ik in een andere kamer stond. Better safe than sorry zei de tandarts.
En toen deed ze het toch maar, omdat jij niet zeker wist of je zwanger was? Ik vind het heel erg vreemd.
Ik heb er nog even wat over opgezocht: De kans op aangeboren afwijkingen bij het nageslacht, ontstaan door toepassing van röntgenstraling in ziekenhuizen is uiterst klein en bestaat mogelijk niet eens. Om Toch iedere kans, hoe klein ook, te vermijden, worden voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat straling onbedoeld rechtstreeks op bij de geslachtsorganen van man of vrouw terecht kan komen. Zo wordt, indien het onderzoek hierdoor niet nadelig wordt beïnvloed, gebruik gemaakt van loodafdekking, waardoor de directe straling tegengehouden wordt. Deze maatregelen zijn ook afdoende voor vrouwen die graag zwanger willen worden. Dat komt van http://www.radiologen.nl/37/896/patient ... rlijk.html Dus zelfs al wist ze alleen maar dat je graag zwanger wilde raken, had ze je eigenlijk af moeten dekken. Maar ik zou denken dat dat inderdaad een "better safe than sorry" maatregel is, en niet perse noodzakelijk. Je enkel zit inderdaad niet vlak bij je baarmoeder. Maar toch, ik vindt dat ze wel wat zorgvuldiger had mogen zijn.
De dokters gaan niet voor niets in een andere kamer staan/achter een scherm staan. De straling gaat niet alleen naar je voet natuurlijk. Ze had je dus idd een schort moeten geven. Onthou het voor de volgende foto en vraag dan zelf om een schort.
Thanks voor jullie reactie en opgezochte info. Ik schrik er eigenlijk best van en zal het de volgende keer zeker in de gaten houden en zo nodig zelf om een schort vragen. Bedankt
Toch is 1 keer een foto maken heus niet schadelijk. Zeker niet als je zeker weet dat je niet zwanger bent!
Hoi meiden, Werk zelf in dit vak, en afdekken kan ook nadelen hebben. Daar zijn ze nog niet over uit. Als je een foto maakt gaat die straling als het ware door je heen. Als je afdekt zou het zo kunnen zijn dat de straling binnen dat schort blijft hangen en juist in je buik blijft zitten (simpel gezegd). Verder hangt het er ook vanaf welk lichaamsdeel het om gaat en hoeveel belichting je geeft (zo noemen we dit). En echt kwaad kan het zeker niet, alleen nemen we liever geen risico. Dat je niet kan zeggen dat als je een miskraam krijgt het daar door komt. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Rontgen stralen verbrassen op een afstand van 5 meter, dus na die 5 meter is er geen straling meer. Dit werd mij toen verteld toen mijn dochter een rontgen onderzoek kreeg aan de urinewegen. Ik mocht bij hun in t hokje gaan zitten. En tot nu toe doet mn kindje t nog heel goed
ik moest laatst ook een foto laten maken, had wat gebroken bij de 1e foto was ik ongesteld dus dat was makkelijk na 6weken controle foto maar toen ik zij dat ik probeer zwanger te worden, hebben ze geen foto gemaakt! ik neem liever ook geen risico hoor
Maar ja, soms is het wel echt nodig. Stel het was de eerste foto geweest en ze willen weten of het gebroken is, dan zal het wel moeten. Maar ik maak ook nooit onnodige foto's hoor. Wel afwegen of het nodig is inderdaad.
De lui die bij ons werken zaten in dat apparte hokkie zonder bescherming, ze zei al wij zitten jaaaaren zo, het kan echt geen kwaad, zit je er pal naast dan wel. Uiteindelijk ben ik dus wel bij mn kind gebleven maar achter beschermd glas en op min. 5 meter afstand. Helaas moet mijn meisje in december weer zo'n akelig onderzoek krijgen en ga ik mee tot aan de wachtkamer en oma gaat wel met haar mee naar binnen, vind ik wel erg moeilijk hoor, mama mag niet naar binnen voor het andere kindje..voelt voor mij even dubbel maarja mn beebje kan zich niet verweren en beschermen denk ik dan maar.