Mijn moeder zei dat ik nog even voordat de kleine er is alles moet wassen (ze had er ook een reden bij, maar die ben ik lekker vergeetachtig even kwijt) Is dit zo want dan moet ik nu wel gaan beginnen, dus gaat om de kleertjes en speciale handdoekjes enzo.
t is wel handig om het even te wassen ja..zo voorkom je dat je kindje meteen ziek wordt of ergens een allergische reactie op krijgt. Zeker de hydrofiele doeken en washandjes (aantal wordt als het goed is voorgeschreven door de vk of kraamhulp) moeten gewassen en gestreken klaarliggen in een schone plastic zak. Deze zijn voor meteen na de bevalling. Het strijken doodt de laatste bacterien en zo voorkom je infecties etc Ik vond die doeken heel veel werk om te strijken
Sjips...strijkplank kopen De kleertjes ook allemaal? Ergens wel logisch ja, baby is natuurlijk nog helemaal niets gewend als het uit mijn buik komt.
Ik ben al wat weken verder dan je, maar ik moet ook nog alles wassen hoor. Ik ga de kleertjes, rompertjes, doeken en nieuwe handdoeken allemaal wassen. De knuffeldoekjes denk ik niet.
Ik heb ook alles gewassen. Nieuwe kleertjes bevatten een stofje vanuit de winkel die niet fijn zijn voor het huidje. En strijken van de hydrofiele luiers heb ik niet gedaan, want dan drogen ze niet lekker meer. Ik was nu trouwens nog alles wat nieuw is. Vind ik ook wel zo fris. Ook gekregen kleertjes kun je beter eerst wassen met je eigen wasmiddel, want kindjes kunnen gevoelig zijn voor bepaalde wasmiddelen.
deze vraag komt ook regelmatig voorbij bij de baby uitzet en de meningen verschillen een beetje (met name over dingen als dekentjes en jasjes etc). Hydrofiel doeken en handdoeken moet je sowieso even wassen, anders nemen ze geen vocht op. Strijken wordt juist afgeraden, omdat ze dan weer minder vocht op nemen (maar misschien is dat anders als je er een paar apart moet hebben liggen voor een thuisbevalling?) Nieuwe kleertjes was ik allemaal, behalve: Jasjes + sokjes Dekentjes was ik ook niet van te voren, daar ligt toch nog een lakentje tussen. Die worden dus weer wel gewassen, boven en onder lakentjes Sommigen wassen zelfs de nieuwe knuffels, maar dat vind ik persoonlijk niet nodig, misschien op een enkel knuffeldoekje na dan. Maar verder vind ik dat zonde. Net zoals ik gebreide truitjes die over een shirtje gedragen worden, ook niet was. Maar oke. Je hebt tijd genoeg om te wassen in je verlof hoor . Zeker als je nog last krijgt van nesteldrang... Dan was je alles nu en dan wil je het tegen die tijd nóg een keer wassen... En lakentjes etc, zijn natuurlijk frisser als ze niet alweer máánden in de kast liggen. oja : als je het lekker vind: Zwitsal heeft trouwens wel geurbuiltjes voor in de kast. Ze zijn wel érg sterk hoor.. maar op zich wel lekker als de heftigste geur eraf is
Waarmee wassen jullie het dan? Ik heb wel eens gehoord dat je een neutrale wasmiddel moet gebruiken.. Dus kan je het niet gewoon wassen met je eigen wasmiddel die je altijd gebruikt?
Neural en strijkplank kopen dus ow ja en strijkijzer. Ik doe er dan wel enkel wel strijken en enkele niet, voor het geval dat, mijn oma heeft een sealapparaat dus als ik enkele voor eventuele thuisbevalling nu was en strijk en seal dan blijft dat wel goed neem ik aan. De gekregen kleertjes zijn wel nieuw uit de winkel, maar dus ook maar even wassen, sowieso liggen ze hier natuurlijk nog maandennnn voordat het kindje er is. Zo, gelijk even een lijstje maken van alles wat hier opgenoemd wordt. Neem aan dat alles te steriel wassen ook niet goed is want ooit komt het kind natuurlijk ook buiten en daar vliegen ook bacterieen. Serieus ik had hier allemaal niet aan gedacht, terwijl ik zelf jeuk krijg van sommige wasmisselen, maar ga gelijk neutral inslaan, misschien voor mezelf ook wel zo lekker, en geen was verzachter zei mijn moeder, dat klopt toch wel?
J klopt, maar ik gebruik nu inmiddels wel de wasverzachter van neutral. Chelsey is er niet gevoelig voor. En ik vind het lekker voor de handdoeken etc.
ga je echt nu al alles wassen? Ik was alles in mn verlof wel, zo rond 35 weken.. dan hang ik het lekker fris buiten te drogen, tegen die tijd is het al juni, dus lekker warm buiten.
als je thuis bevalt moet je inderdaad een aantal doeken en washandjes 'steriel' hebben, dus gewassen, gestreken en in een schone zak. Als je in het ziekenhuis bevalt hebben ze de doeken die ze gebruiken ook steriel
Ik ga volgende week als ik verlof heb alles wassen, sterker nog, ik moet de hele kast nog inrichten, overal zitten ook nog kaartjes aan enzo. Maar daar heb ik nog tijd zat voor als het goed is. Wassen ga ik gewoon met ons fijnwasmiddel doen, ik vind het niet nodig daar nu speciaal Neutral voor te gebruiken. Ik meende zolang je maar geen wasverzachter gebruikt het geen kwaad kan.
Steriel krijg je thuis helemaal niets hoor Ik vind het een fijn idee als alles gewassen is maar ik was wel gewoon met het wasmiddel en wasverzachter wat we altijd gebruiken. Ik ga dus geen aparte wassen draaien. Ik ben nu 32 weken onderweg en toevallig kon ik me gisteren niet meer 'beheersen' en heb ik een babywasje gedraaid.. heerlijk. Straks lekker ophangen in het kastje enzo
Wilde ik net zeggen. In een ziekenhuis is dat toch wel anders als thuis. Die doeken thuis zullen echt niet steriel zijn wanneer je ze even hoog strijkt en in een zak stopt.
idd steriel krijg je het niet en hoeft het ook (thuis) niet te zijn, ik hoefde ook geen doeken klaar te leggen voor de vk bij mijn bevalling van mijn zoontje . ik was overgins wel alle babykleertjes en dekentjes enz... ik vind het zelf ten eerste frisser en ten tweede voor allergische reactie zoveel mogelijk te bepereken.
Hier geen zak met gestreken hydrofielen hoor, ik heb ze gewoon een aantal weken geleden gewassen en ze liggen gewoon in de kast, ook niet gestreken. Wat kunnen daar nou voor enge bacterieeen bij komen? Het enige wat ik heb gestreken zijn de lakens, omdat die wel heel erg gekreukt uit de droger kwamen . En steriel hoeft het echt niet te zijn, ik geloof dat je vagina ook niet steriel is als je al eventjes bezig bent , of je tepels als je vlak na de bevalling gaat voeden. Zijn allemaal je eigen bacterieen en kan dus helemaal geen kwaad. Bij Eva had ik alles met Neutral gewassen, maar de kraamhulp had ons andere wasmiddel gepakt en dat ging ook prima. Nu gebruik ik dus ons eigen wasmiddel en ga wel over op Neutral als blijkt dat de baby er niet tegen kan. En met 19 weken hoef je toch echt niet te beginnen met wassen hoor, een paar wasjes en klaar toch? Kost je een paar dagen. Ik vond het wel fijn om met 36 weken alles klaar te hebben. Knuffeldoekjes was ik juist wel, omdat ze die vaak in hun mond gaan doen, wel zo fris dan.
Lijkt me ook wat vroeg om de kleertjes nu al te wassen. Ik ben net vandaag bezig met al mijn babywas. Drie machines vol kleertjes! Ik was wel verschoten dat ik er zoveel had. Zit me al heel de zwangerschap druk te maken dat de baby niet genoeg kleertjes zou hebben. Dat was dus blijkbaar niet nodig. Heb ook alles gewoon gewassen met mijn normale wasmiddel en wasverzachter. Vind het toch leuk als zijn kleertjes net zo ruiken als die van ons.