Beste mensen, Begin februari verwacht ik mijn eerste kindje en ik ben aan het twijfelen of ik borstvoeding zal gaan geven of niet. Ik weet dat het het beste is voor de baby maar ik hoor alleen maar horrorverhalen over borstvoeding... Ik ben benieuwd wat jullie gaan doen?? Tips en advies van harte welkom!!
Ik ga zeker weten weer borstvoeding geven, ik heb er echt van genoten en ook langer dan een gemiddeld iemand gevoed (22 maanden). Ik heb nooit last gehad van spruw, borstontsteking of wat dan ook.... geluk hebben hoor. Ik heb me deze maanden laten leiden door mijn kindje en dus gevoed op vraag. Soms idd ben je dan een melkkoe maar goed je lichaam stemt het af op wat je kindje nodig heeft dus hoe goed kun je het hebben. Het is een persoonlijke keuze en je moet er wel helemaal achter staan want anders lukt het niet. Mijn mening is dat als je in staat bent om bv te geven, dit op zijn minst moet proberen. Lukt het niet of bevalt het toch niet (het is zwaar in het begin hoor!!!!) dan kun je altijd over stappen. Eenmaal aan flesvoeding is borstvoeding (bijna) onmogelijk!. Neem anders ook eens een kijkje op borstvoedingsforum.nl daar vind je ook heel veel informatie. Daarnaast wil ik wel nog even kwijt dat alhoewel ik PRO BV ben, ik niemand afkeur die fv geeft. Zou niet goed zijn. JIJ kiest de voeding voor je kindje waar jullie ALLEBEI achter staan en NIEMAND mag dat veroordelen. Wil je meer info mag je me altijd pb-en. Geniet van je zwangerschap, ik ben zelf de bvperiode ingestapt zonder ook maar 1 moment voorbereid te zijn hihi.
Ik ben vanaf het begin van de zwangerschap (en daarvoor al) al van mening dat ik bv wil gaan geven. Ik zie er de nadelen niet van in. Tuurlijk, je hoort van alles over tepelkloven en dat soort dingen, maar om je daardoor al tegen te laten houden, voor t kindje er is... Ik zou t gewoon proberen, je kan er altijd nog mee stoppen. Ik ben van plan om het boek over borstvoeding nog aan te schaffen, misschien ook iets voor jou? Kijk anders even op onderstaande link, daar kan je ook 15 pagina's van het boek lezen... wat je kan verwachten wat er in staat.. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Nieuwsberichten - Preview: 15 pagina's Borstvoeding Boek Succes!
hier ook een posi-bv-geefster. Alles was bij nu 9-jarige dochter helemaal goed gegaan. Is ook goed voor de bonding. Ik heb het 4 maanden gedaan, toen wilde ik mn lichaam graag weer voor mezelf...en ook ivm met uitstapjes etc (ik ben niet zo'n in publiek bv-geefster).
Hier ook nog voor de zwangerschap al de keuze gemaakt om BV te gaan willen geven en daar sta ik nog steeds 100% achter. Zou het ook vreselijk vinden als het niet lukt en wil ook echt doorzetten. Het begin schijnt niet makkelijk te zijn maar als je het echt wil, kan je het. Idd je kunt altijd nog overstappen naar de fles als het niet bevalt of niet lukt. Maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Persoonlijk vind ik goede voorbereiding wel belangrijk, ik weet er het liefst van tevoren zoveel mogelijk over. In al die boekjes en folders staan termen waar ik nog nooit van gehoord had, maar waarvan ik maar wat blij ben dat ik nu weet en dat ik dat dan niet pas ter plekke hoef te ontdekken. Ook ik ben dus heel erg pro BV, maar ik vind wel dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Het wordt door verloskundigen, kraamhulpen, consultatiebureaus etc. etc. bijna opgedrongen dat je BV moét geven en dat vind ik nergens voor nodig. Geen probleem dat het gepromoot wordt, maar ik vind het niet nodig dat mama's die geen BV geven, vaak scheef worden aangekeken. Laat iedereen gewoon zelf die keuze maken.
ja ik ga bv geven. Zelfs met een drieling. Ik heb al veel gelezen en vooral omdat drielingen vroeg geboren worden is moedermelk nog belangrijker. Bij mij zal het een mengeling worden van kolven en de borst. Ik heb ook nog een afspraak met een lactatiedeskundige en via de NVOM ( nederlandse vereniging voor ouders van meerlingen) ga ik ook nog naar een praatje speciaal over borstvoeding van meerlingen.
Hey Laura81, Ik heb het stuk net gelezen en het wordt tenminste allemaal duidelijk uitgelegd!! Ik denk dat de reden dat ik twijfel ook is omdat ik er het fijne niet van weet en omdat het mijn eerste kindje is. Alles is nieuw. Ik ga me nu opgeven voor een info avond over borstvoeding hierbij de verloskundige. Het is inderdaad waar dat je altijd kan stoppen mocht het niet lukken. Ik denk dat ik het in ieder geval zeker ga proberen!! Het lijkt me zo'n unieke ervaring en je wilt toch het beste voor je kind!
Ik ben ook vóór borstvoeding. Als je twijfelt dan zou ik het in ieder geval proberen, fles kan altijd nog denk ik dan. En niet gaan voeden terwijl je lichaam er na de bevalling helemaal op ingericht is vind ik zelf een beetje tegenstrijdig, maar dat is persoonlijk hoor! Wat je zou kunnen doen is naar zo'n informatieavond (via kraamcentrum, verloskunidgenpraktijk) gaan, is vaak 1 of 2 avonden en daar heb je wel veel aan, ook eventueel om dan beter te kunnen afwegen of je het juist wel of niet wilt gaan doen. En wat betreft die horrorverhalen; dat heb je met bevallingsverhalen ook, die horrorverhalen hoor je het eerst, terwijl de meeste bevallingen toch niet zó horror zijn! Succes met je keuze!
Ik wil geen borstvoeding geven, om verschillende redenen en ben dus nu al bang voor de reacties van verloskundigen, kraamhulp etc. Het wordt zo opgedrongen dat wanneer ik onzeker zou zijn ik het dus alleen daarom zou doen. Ik hoop dat het meevalt en ik gewoon zonder schuldgevoel achter mijn keuze kan blijven staan...
Ik wens je veel succes Ik hoop dat je het niet onderschat, ik vond het met een tweeling al bijna niet te doen. Voor TS: ja, ben ook van plan om BV te geven. Alleen heb ik mezelf beloofd om het niet ten koste van het 'kraamgeluk' te laten gaan. Bij de tweeling heb ik de kraamweken huilend doorgebracht, zo op was ik van het voeden en de pijnlijke borsten en de onzekerheid etc. etc. Dit keer weet ik dat het zwaar kan zijn en daar stel ik me ook op in, maar het belangrijkste blijft voor mij wel dat zowel de baby als ikzelf er van genieten. Wordt het een strijd dan houd ik er mee op.
ik was er vol van overtuigd dat ik fv wilde gaan geven. Geen haar op mijn hoofd die aan bv dacht. Tot ik ontslagen werd.... opeens was mijn keuze gemaakt. ik ben aan bv begonnen en meteen lid geworden van de site die ik eerder noemde (borstvoedingsforum.nl) en dankzij de tips van hun ben ik door mijn moeilijke regeldagen heen gekomen. Ik heb het 22 maanden gegeven en volop genoten. Buitenshuis voeden heb ik maar 3x gedaan!!!! Het belangrijkste is gewoon dat je hulp hebt als je denk dat het niet lukt. La Leche League is heel goed en natuurlijk nog de lactatie(des)kundige. Mijn gyn was juist heel verbaasd dat ik voor bv kies, de meeste kiezen toch voor fv in mijn omgeving en langer dan 6 maanden gegeven was toch wel heel uitzonderlijk. Ik heb het ze bewezen hoor hihi Goed trouwens dat je naar zo'n infoavond gaat!!! Daar hoor je tenminste bij voorbaat over de regeldagen en de 4maanden dip.... ik heb ze overleefd dankzij het forum hihi
helemaal mee eens hoor!!! Als het tegenzit of niet goed lukt, schakel hulp in en laat het niet tenkoste gaan van je sfeer. Het moet geen strijd gaan worden. de eerste 6 weken zijn het zwaarst, daarna rol je in een schema!!
Nou precies dat bedoel ik dus... Er wordt je idd een schuldgevoel van hier tot Tokio aangepraat als je besluit geen BV te willen geven. Volgens mij bén je al zo onzeker als maar kan als je net bent bevallen en dan krijg je dat er ook nog eens bij. Dat vind ik nergens voor nodig. Achter je mening blijven staan hoor, het is jouw keuze!
Ik zou het wel proberen als je twijveld. Stoppen kan je altijd doen zou zonde zijn als je er spijt van krijgt dat je het niet hebt gegeven. Ik heb de oudste maar 3 dagen bv gegen
ik vind het dus onzin om te veroordelen als iemand geen bv geeft. is toch niet mijn lichaam. ik doe wel meer dingen anders dan andere moeders, dat wil nog niet zeggen dat ik beter ben of wat dan ook. Gewoon genieten en niks aantrekken van de reacties. Vind het trouwens wel apart om het steeds weer te lezen dan fv-moeders raar aangekeken worden... ik heb dat gevoel dus zodra ik zeg dat ik voor bv kies.....
zeker blijven doen... met tegenzin bv geven werkt toch niet. Gewoon lekker genieten door, dat is het beste voor jullie allemaal!!!
Ik wil zeker weer proberen om bv te geven. De vorige keer kwam het langzaam op gang, we hebben daarnaast ook 3 dagen fv gegeven, maar ik had super kraamverzorgsters en ik heb hen aangegeven dat ik extra hulp wilde bij het bv. Toen het eenmaal ging, liep het ook super. Blijkbaar had ik slagroom, want de baby groeide heel goed. Verder vond ik het super gemakkelijk. Geen flesjes opwarmen, steriliseren etc, alles bij de hand. Vriend was zo lief om de baby 's nachts te pakken, ik hoefde alleen te voeden en daarna wisselde het meer. Ik heb het een jaar gegeven. Ook toen ik weer ging werken en moest kolven, ging het prima. Natuurlijk staat het belang van je kindje voorop en voor de meeste gevallen geldt een happy mom is a happy kid. Mocht je besluiten om liever fv te gaan geven, daar zijn ook generaties op groot gebracht. Belangrijk is dat je er zelf vertrouwen in hebt en dat het goed voelt, hierbij is goede begeleiding belangrijk.
Hier eigenlijk meteen duidelijk dat ik flesvoeding ga geven. Ik heb eigenlijk geen tegens tegen borstvoeding, maar het is gewoonweg niet voor mij weggelegd. Ik voel me bij het idee niet prettig. De keuze was dus erg snel gemaakt.
Ik ga zeker proberen om borstvoeding te geven maar als het niet lukt of een drama wordt ga ik denk ik toch echt over op flesvoeding.