Hallo dames, Ik had even een vraag. Hoe bereken je een zwangerschapsduur als je onregelmatige cyclussen hebt? Normaal gesproken heb ik mijn ei pas op dag 24/25 en dan nog een LF van 11 dgn. Deze maand heb ik pillen geslikt van Efamol, PMP voor een regelmatige cyclus en bleek mijn ei ineens op dag 16 te vallen. Gisteren heb ik voorzichtig getest en deze bleek positief. Geweldig natuurlijk, maar ik vroeg me af hoe je nu kunt berekenen hoe lang je nu zwanger bent. Mijn vorige cyclussen waren altijd vrij lang en deze maand leek het weer op een "normale" cyclus. Kan het ook zijn dat ik te vroeg heb getest en dus alsnog ongi kan worden? Ik zit nu op 13 DPO, zo lang heb ik het nog niet eerder gehad. Sorry voor al deze vragen (waarschijnlijke stomme vragen), maar met mijn vorige zwangerschap liep het allemaal heel anders. Toen had ik keurige cyclussen, maar na de zwangerschap was het een potje. Zo erg zelfs dat er werd geopperd dat ik waarschijnlijk in de overgang zat, dit bleek het gelukkig niet te zijn, maar PCOS. Ook niet zo'n leuke diagnose, maar beter dan de overgang. Ik ben nu gewoon zo blij dat ik uiteindelijk alsnog redelijk snel zwanger ben geraakt, maar ook heel onzeker omdat ik nu dus niet weet hoe lang mijn cyclus is en hoe lang ik dus al zwanger kan zijn. Het is een beetje een warrig verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen. Alvast bedankt voor het antwoord. Liefs Puck.
Hoi puck, Ondanks dat je onregelmatige cyclussen hebt rekenen we voor de gemakkelijkheid de zwangerschapsduur aan de hand van een normale cyclus. De echo zal uiteindelijk doorslag geven. Op het moment dat je te vroeg zou testen heb je geen positieve test! Dus je bent zwanger! Het nieuwste protocol zegt dat de echo tussen de 10 en 12e week de uitgerekende datum vast steld. Als je belt voor een eerste afspraak leg dan even je situatie uit! Zodat je wel optijd bent! Imke
Hoi Immie, Bedankt voor je antwoord. Ik wacht nog even met contact opnemen met de VK omdat ik 21 maart naar de gyn moet ivm een mogelijke (zeer waarschijnlijke) baarmoederverzakking. Ik had al heel veel vragen voor de gyn, maar nu nog meer omdat ik zwanger ben en maak me best wel zorgen over of dit goed gaat en hoe dat moet met bevallen. Eigenlijk moest ik ook een uitstrijkje laten maken, maar dat doen ze toch niet meer als je zwanger bent? Kun jij mij misschien vertellen of je met een verzakking bij een VK of gyn onder behandeling komt? Dan kan ik me er alvast op voorbereiden. Het duurt nog wel even voordat ik naar de gyn kan vandaar. Zou de gyn dan ook alvast een echo kunnen maken om te kijken hoe ver ik ben? Ik ben bij hem ook bekend met mijn PCOS. Alvast weer bedankt voor je antwoorden. Liefs Puck.
Hallo Puck1. In de zwangerschap is het inderdaad beter om geen uitstrijkje te laten maken. Doe dit na je zwangerschap en borstvoedingsperiode. Met een verzakking kan je gewoon onder controle van de verloskundige. De gynaecoloog kan inderdaad een echo maken, mist hij natuurlijk de apparatuur tot zijn beschikking heeft die dag. Want je gaat voor een mogelijke verzakking naar hem toe. Dus misschien heeft hij niet de echo tot zijn beschikking. Bel naar de poli, waar je die afspraak hebt staan, om te vermelden dat je zwanger bent en of ze er tijdens die afspraak meteen naar kunnen kijken. Je mag ook alvast een afspraak maken bij de verloskundige, zodat je daar rond 8 weken naar toe kan, dan kan de combinatietest met jullie besproken worden. Groetjes Ineke.