wat vinden jullie (verhuizen)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mora27, Jul 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wij krijgen per 1 augustus de sleutel van onze nieuwe woning... we groeien een beetje het huis uit zeg maar... kinderen hadden een te kleine kamer en we wilden wel eens wat nieuws... we zijn superblij natuurlijk maaaaaar...

onze oudste dochter zit hier in onze huidige woonplaats op school, we verhuizen een woonplaats verder zeg maar... zo;n 17 km verderop.. onze dochter heeft het in het half jaar school ontzettend naar haar zin daar. ze is gehecht geraakt aan haar juf, school en vriendjes en vriendinnetjes... we zitten dus erg te twijfelen of we haar hier op school laten en volgend jaar dus ook onze jongste daar heen doen of dat we haar eraf moeten halen en in onze nieuwe woonplaats naar school laten gaan. vind dit een moeilijke keuze... de woning kwam zomaar plotseling op ons pad, wat gewoon een te mooie kans is om te laten gaan. onze meid heeft er vanaf ze 2 jaar was op de psz gezeten en is zo doorgestroom in dezelfde school naar groep 1. ook is het montesori onderwijs, iets waar wij bewust voor hebben gekozen. in onze nieuwe woonplaats hebben ze dat niet,3 keuzes: chriselijk onderwijs, katholiek, of openbaar.

wat zouden jullie doen?

ohja het leuke ervan is weer dat als onze dochters dus naar een nieuwe school gaan ze bij hun nichtjes in de klas kunnen komen als we voor katholiek onderwijs gaan....

ben erg benieuwd naar jullie reakties.. zit hier best mee in mn maag..

het is wel weer zo dat als ze hier naar school blijven gaan ze nooit echt conecties krijgen met kindjes uit de buurt en speelafspraken daar zullen hebben... ook weer zoiets he... pfff

2. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    2,953
    0
    0
    tilburg
    ik persoonlijk zou mijn kind naar een school in de buurt doen. Dat is ook een stuk gemakkelijker met vriendjes en vriendinnetjes!

Wel vind ik dat indien jullie bewust een keuze gemaakt hebben voor een bepaald soort onderwijs dat je goed na moet denken wat de reden is dat dat belangrijk is en of het voor jullie veel verschil uit zou maken als ze toch een ander soort onderwijs gaan krijgen...

3. mol81

mol81 Niet meer actief

Absoluut naar de school in het dorp waar je gaat wonen. Ik zie dat je dochter in groep 1 of 2 zit. Kinderen kunnen prima schakelen. En het is erg belangrijk dat ze vriendschappen gaan opbouwen in het dorp waar ze wonen. Niet meer twijfelen, gewoon in jullie nieuwe dorp op school doen.

4. Yelice

Yelice Niet meer actief

Toevallig zijn wij zelf vorige maand verhuist ook wat verder van school.
    WIj hebben er voor gekozen onze kindere nniet van hun school te halen.
    De school waar ze heen gaan staat zeer goed aangeschreven en ze zitten daar nu al 3 jaar op dus we weten wat we kunnen verwachten.
    Daarbij zijn de scholen hier in de buurt openbaar en wij willen een katholieke :)

5. Schaapje05

Schaapje05 Bekend lid

Jan 16, 2012
    528
    0
    0
    Overijssel
    Ik zou gaan voor een school dichtbij tenzij deze slecht aangeschreven staat of echt niet bij je past qua geloofsovertuiging/lesstijl.
    Ik vind het heel belangrijk dat kinderen dichtbij vriendjes en vriendinnetjes wonen zodat het altijd laagdrempelig is om af te spreken.
    Ik zou er ook niet aan moeten denken om iedere keer zo'n eind te moeten rijden voor het halen/brengen naar school en evt. vriendjes.

6. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Normaal gesproken zou ik ook meteen roepen dat je ze naar de school moet laten gaan in het dorp waar je gaat wonen. Beide kinderen zijn nog erg jong en kunnen nog makkelijk omgaan met verandering omdat ze nog een vast vriendjes en vriendinnetjes hebben op die leeftijd. Maar dan komt de vraag waarom jullie voor montesori hebben gekozen, vooral omdat erbij staat dat dat een bewuste keuze is geweest. Hoe zwaar laat je dat meewegen in het geheel. Je kinderen zullen er weinig hinder van ondervinden als je nu overstap op ander onderwijs, want die zijn nog erg flexibel, maar als jullie toen bewust hebben gekozen hiervoor en dit onderwijs niet daar in het dorp wordt aangeboden is het wel goed om na te gaan denken wat je belangrijker vind voor jullie kinderen. Is dat de manier van onderwijs of vinden jullie het belangrijker dat ze in eigen dorp naar school gaan en daarbij dus ook het voordeel dat ze makkelijker bij vriendjes en vriendinnetjes kunnen gaan spelen. De keuze die je maakt is een keuze voor nog best een lange tijd, dus houd ook daar rekening mee. De school in het dorp kunnen ze misschien vanaf een jaar of 8 zelf naartoe fietsen, maar een school 17 kilometer verderop zul je ze elke dag moeten brengen. Neem al dit soort dingen mee in je beslissing. Heel veel succes.

7. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

May 1, 2008
    1,522
    0
    0
    Kinderen zijn flexibel. En wat is een half jaar op een mensenleven? Het voordeel van kunnen afspreken, dichterbij en het vertrouwde van nichtjes zou mij doen besluiten om haar naar de nieuwe school te doen.

8. Juleah

Juleah Actief lid

Nov 17, 2011
    471
    0
    0
    NULL
    Twente
    17 km is wel een beetje errug ver om steeds heen en weer te rijden.
    Kijk, als ze nou naar groep 8 ging, had ik dat er wel een jaartje voor over gehad.
    Kleuters passen zich gemakkelijk aan. Ikzelf hou er ook niet van om kids uit hun basis en veiligheid te halen, maar die van jou zijn zo klein, zou nu niet eens twijfelen! Lekker bij nichtje in de klas, ook gezellig.

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ik zou vooral naar de kwaliteit van de school kijken. :) Waar krijgen ze het beste onderwijs wat ook het beste aansluit bij jullie wensen en levensvisie. Dat vind ik persoonlijk veel belangrijker dan de afstand, spelen bij vriendjes doen ze toch wel. Ik heb er nooit last van gehad dat ik niet vlakbij mijn school woonde, ik was veel te blij dat ik op zo'n leuke (en goede!) school zat. Ik speelde net zo goede bij kinderen uit de buurt EN kinderen van school thuis en vice versa, kwamen m'n ouders mij daar gewoon ophalen en later nam ik de bus/fiets naar huis. Ik vind "gezellig" of afstand niet de belangrijkste graadmeters als het gaat om het onderwijs van je kinderen...het gaat wel om hun toekomst tenslotte. ;)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mintessori is een heel specifiek soort onderwijs. Als jullie daar echt bewust voor gekozen hebben, EN als jullie het op kunnen brengen, dan zou ik gewoon de school aanhouden en alle kinderen daar naartoe doen.

Kinderen hebben geen school nodig om vrienden te maken hoor. Dat gebeurt ook gewoon bij het buitn spelen, clubs, sporten, oem maar op. En als er ook nichtjes in de buurt wonen kan het ook og ia fmilie.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik zou kiezen voor een school dichtbij de nieuwe woning. Kinderen zijn flexibel en die wennen daar ook weer aan. Nieuwe vriendjes maken ze toch wel weer.
    Op een gegeven moment zijn ze oud genoeg om zelf naar school te kunnen. Dat kan niet als ze 17 km verderop zitten.
    Ver van school wonen lijkt me ook lastig qua spontaan bij een vriendje blijven spelen. Ik weet dat dat bij mij vaak gebeurde. Vaak vroeg ik dat pas aan mijn moeder, als ze me op kwam halen op school.

12. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    bedankt voor jullie meningen... de twijfel is er nog steeds. mijn man vind dat we hun beide naar school moeten doen in de buurt waar we gaan wonen. de scholen staan daar goed aangeschreven. maar wij hebben niets met christelijk of katholiek onderwijs.. kan dat dan wel? zelf heb ik het gevoel dat mijn oudste dochter hier niet goed mee om zal kunnen gaan. ze is erg gevoelig en gestructureerd. hecht veel waarde aan alles wat ze nu heeft ontdekt. heeft veel vriendjes en vriendinnetjes vanaf haar 2e jaar tot nu 4,5 jr opgebouwd die ze minstens 3x per week zag in de psz tijd.. samen zijn ze allemaal overgegaan naar groep 1... ik heb het al wel voorzichtig geprobeerd uit te leggen en gevraagd wat ze ervan zou vinden als we in een ander huisje zouden gaan wonen, een nieuwe kamer... oh nee dat wilde ze echt niet ze wilde haar eigen kamer houden en haar buurjongetje houden en noem het maar op. als ik haar dan ook nog van school haal... pfff... kijk voor mij zou het makkelijker zijn om haar in het dorp naar school te doen, is 5 min lopen vanaf ons nieuwe huis. ook voor de toekomst als ze beide oud genoeg zijn kunnen ze zelf naar school lopen of fietsen. in de huidige situatie zal ik ze totaan groep 8 moeten rijden naar school. ik heb het er graag voor over als het niet anders kan.

montessori is een bewuste keuze geweest, ze gaan net iets anders om met de kinderen, en het mooiste vind ik dat ze gestimuleerd worden in eigen tempo en interesse... en dat de grotere kinderen er voor de kleinere zijn... ze doen veel aan creativiteit en dans en muziek... en de uitstroom ligt ook vrij hoog van groep 8... veelal havo advies of hoger... omdat elk kind zich kan onderscheiden in waar hij goed in is. de basis moeten ze ook leren maar waar ze in uitblinken word gestimuleerd. zo zitten er kindjes bij haar in de klas van groep2. (groep 1 en 2 zitten samen) die al beginnen met rekenen en schrijven. dit wekt nieuwsgierigheid bij de kleintjes en de groten gaan hun ermee helpen.

ik ben er dus nog steeds niet uit. ik zal na de zomervakantie samen met mijn man een keuze moeten maken. en gaan kijken bij de 3 scholen met onze dochter en maar eens zien hoe ze erop reageerd. ben zo bang dat ze het niet naar haar zin zal krijgen en heimwee heeft naar haar oude vertrouwde school en juf en vriendjes...

13. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Ik zou haar er af halen en in de nieuwe woonplaats op school doen. Kinderen maken snel nieuwe vriendjes en wennen snel weer aan een andere klas etc. Daarbij is het toch ook makkelijker qua na schooltijd bij een klasgenootje gaan spelen.

14. FastMotion

Nov 5, 2011
    59
    0
    0
    Ik heb zelf zo'n switch van school meegemaakt en ik heb daar vreselijk onder geleden. Ik las net dat iemand schreef dat kinderen flexibel zijn en je zou inderdaad denken "wat is een half jaar op een mensenleven". In mijn geval was dat alles. Montessorionderwijs is zo anders dan andere onderwijsstijkelen en ik denk niet dat het op zich een probleem hoeft te zijn dat die anderen dus katholiek of christelijk zijn... Het is geen Montessori en dat kan best een probleem zijn. Mijn zelfvertrouwen heeft in ieder geval op heel jonge leeftijd een onwijze deuk gekregen bij de switch van de ene onderwijsstijl naar de andere.
    Het is ook heel goed mogelijk om via andere activiteiten in een dorp nieuwe vriendjes en vriendinnetjes te maken, maar ook dat is afhankelijk van je kids.

Succes met het maken van jullie keuze. Ik vind het al super dat jullie er uberhaupt over nadenken en bij stil staan. Mocht je uiteindelijk in de ogen van je kind de "verkeerde" keuze maken, kun je in ieder geval uitleggen waarom jullie die hebben gemaakt;)

15. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    dankje voor je berichtje... zo denk ik er ook over wat betreft mijn oudste dochter... ben er bang voor dat ze er last van krijgt... en eenmaal op een nieuwe school, kan je niet weer terug... ze zal wel in de nieuwe buurt naar sport gaan, zwemles, nichtjes wonen om de hoek die er al jaren wonen en dus al veel vriendinnen en vriendjes hebben waar mijn dochters ook zo bij kunnen komen... er zijn veel jonge gezinnen in onze buurt... dus aansluiten zal niet moeilijk zijn... overdag zijn alle kinderen op school... na schooltijd kan mijn dochter en bij vriendjes van haar eigen school spelen of bij ons in de buurt... erg lastig dit!

16. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,814
    3,342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk dat je eerst moet gaan kijken met je kinderen bij de andere scholen. Katholiek onderwijs is vaak niet zo 'streng' als christelijk onderwijs. Maar het hangt bij beiden ook écht van de school zelf af. Verder zijn er steeds meer scholen die proberen om een beetje het beste van alles te combineren. Dus met dalton of jenaplan invloeden... dat soort dingen.

Ik denk dat je eerst enigszins 'open' de scholen moet gaan bekijken. Mét je dochter(s) .

17. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Zelf ben ik ook van basisschool veranderd. Ik vond het in het begin helemaal niet leuk, maar het was wel leuk om in de buurt vriendjes te hebben. Het duurt bij kinderen maar heel even voor ze wennen. En ik heb op een christelijke school gezeten. Niks mis mee.

18. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

Aug 18, 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Oef, 17 kilometer is wel echt een eind. Dit zul je dus nog 9 jaar lang elke dag 2 keer heen en 2 keer terug moeten rijden. Zie je dat zitten?

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou eerst maar eens verhuizen en de school laten zoals het is. Dan is de overgang minder dramatisch voor je dochter, omdat school gewoon nog vertrouwd is.
    Dan kun je na een tijdje altijd nog eens gaan kijken op de lokale scholen, met je dochter.
    Op aparte scholen zoals Montessori, Vrije School etc. is het helemaal niet vreemd als kinderen van ver (soms meer dan 20 km) komen, ze zal echt niet de enige zijn. En het is toch een soort school waar je bewust voor kiest, als je denkt dat je dochter er wel bij vaart dan zou ik het niet meteen opgeven, eerst maar eens zien hoe het loopt met het reizen.

20. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik hoef niet 2x heen en 2x terug hoor.... ze gaan van 8.45 tot 3 uur naar school, is verplicht overblijven omdat er meer kinderen vanuit een andere woonplaats komen en niet zo even naar huis kunnen tussen de middag... dus dat is het probleem niet...

Share This Page