20 maanden ...eetdrama's

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Debor, Jan 23, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Debor

Debor Lid

Dec 4, 2015
    62
    12
    8
    Female
    Mijn zoontje is nu ruim 20maanden en eigenlijk nooit een hele goede eter geweest , maar nu sinds ongeveer een maand eet hij (volgens mij) echt heel slecht/weinig. Dit is wat hij (uiteraard gemiddeld ) per dag eet :
    - 's ochtends : hooguit een halve boterham (als ik geluk heb...) en een half plakje ontbijtkoek (vind hij wel errug lekker.) met een beker melk
    -fruit , gaat er meestal wel helemaal of bijna helemaal in.
    -'s middags : weer hooguit een halve boterham en een stukje krentenbol/cracker/eierkoek met een beker melk.
    - koekje of rozijntjes oid met bekertje sap . (Dit gaat ook eigenlijk nooit op )
    -'s avonds : meestal helemaal een drama....soms echt maar hooguit een paar hapjes..... zijn yoghurtje gaat wel (bijna) altijd op.

Ik vind het echt wel moeilijk , en hoe langer het duurt , hoe moeilijker ik het wel lijk te vinden. Soms is het ook zo frustrerend... ik wil dan dat hij eet , terwijl ik echt wel weet dat als hij niet wil eten , hij ook echt niet zal gaan eten.....
    Moet er wel bij zeggen dat hij in korte tijd 2x een behoorlijke buikgriep heeft gehad , al zeker 3 weken verkouden is ,hij echt met zijn laatste kiezen bezig is en de laatste tijd 's nachts ook weer komt . Moet hem dan even troosten/kroelen en dan gaat hij weer heerlijk verder slapen.

Het is verder altijd zo'n heerlijk vrolijk mannetje , dat ik gewoon even niet meer weet , hoe ik hier het beste mee om moet gaan.
    Ik hoop eigenlijk op herkenning en eventueel tips/adviezen hoe ik het beste kan reageren en hoe ik hem aan het eten krijg....

2. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Je krijgt hem niet aan het eten ... dat moet uit eigen beweging komen. Mijn oudste zit ook al maanden in die fase, vooral met avondeten. Een kinderlogopedist heeft mij verteld dat je vooral geen drama ervan moet maken en dat kinderen zichzelf echt niet uithongeren op die leeftijd. Jij bepaald wat er op tafel komt, je kindje bepaald hoeveel hij daarvan eet. Mijn dochter krijgt dus gewoon eten voorgezet, schuift ze het weg dan is dat prima, maar ik bied geen vervanging daarvoor aan. Dan krijgt ze gewoon haar yoghurt, die er hier ook eigenlijk altijd wel in gaat.

Mijn dochter eet trouwens de afgelopen weken (nog steeds wel dagen niet hoor) in zijn algemeenheid beter en vanavond ging haar bordje ook bijna leeg. Dus positief benadrukken als hij wel een hapje neemt en eet hij niks, dan is het ook prima. Als hij verder vrolijk is, gezond oogt en goed slaapt is er weinig aan de hand en is het gewoon deze fase uitzitten. Frustratie van mama pikken ze op, en dan word eten geassocieerd met iets negatiefs. Heb dat zelf ook heel duidelijk gemerkt toen mijn dochter net in deze fase zat. Maar sinds ik het los gelaten heb is het gewoon gezellig aan tafel, of ze nu eet of niet. Mijn partner is overigens wel laat thuis vaak, waardoor ik de kids eerder geef en dan later samen met hem eet. Nu ik vaker met de meiden eet, eet mijn oudste ook wel iets beter is mijn idee. Ze ziet mij immers ook eten. Maargoed ook dan wel avonden dat ze niks eet hoor. Ik geef multivitamine en weet zo dat ze dat binnenkrijgt.

3. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Mijn dochter is gelukkig een hele goeie eter maar ze heeft wel periodes waarin het slechter gaat.
    Ik reageer er niet op, push niet en probeer er geen druk achter te zetten.
    Eet je niet? Jammer dan ik ben niet degene die snachts honger kan krijgen ;)
    Volgende dag precies hetzelfde? Ik kan er niet mee zitten.

Dus mijn tip? Laat het los, zet er geen druk achter en geef er geen aandacht aan.
    Lastig wel hoor maar het komt goed ;)

4. tuc

tuc Niet meer actief

Het valt me in je verhaal op dat hij de zoetigheid verkiest steeds.
    Geen boterham bij ontbijt, wel ontbijtkoek
    geen boterham bij lunch wel eierkoek of krentenbol
    geen warme maaltijd, wel.yoghurt.

Ik zou eerst eens stoppen met zoete alternatieven geven. En het brood afwisselen met gezonde alternatieven: muesli, ongezoete yoghurt, omelet, hartige pannenkoek, en als je een boterham geeft en hij wil niet...dan niet. Jammer dan.

Share This Page