Reddingsvest voor baby's voor op een zeilboot

Discussie in 'Verzorging' gestart door elisabethbas, 1 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Wij hebben een zeilboot en over een maand gaan we daarmee op vakantie (hopelijk al eerder een dagje of een weekendje weg). Timo is bijna 8 maanden en zo'n 8,5 kilo, kruipt en is heel bewegelijk. We moeten dus echt een reddingsvest voor hem kopen, maar ik vind het van die ondingen. Zo groot en oncomfortabel, zeker als hij hem drie weken achter elkaar regelmatig aan moet.

Hebben jullie ervaring met reddingsvesten op een zeilboot? We denken aan een Besto Babe, een Helly Hansen of een Plastimo. Tips welkom!

2. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Geen zeilers hier?

3. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Hoi,

Ik heb eigenlijk geen ervaring met zeilen, maar ik heb me de laatste tijd wel een beetje verdiept in reddingsmiddelen voor kleintjes (we gaan naar een camping met een riviertje ernaast). Ik ben toen zwempakjes met drijvers erin tegen gekomen. De kleintjes bleven er goed mee drijven, zelfs als ze het water in sprongen.

Deze pakjes zijn misschien wel een idee als je in rustig water ligt. Als reddingsvest lijken ze me niet echt goed hoor, mijn zoon (7) draagt ook een echt reddingsvest voor het geval hij overboord slaat en hij heeft bijna zijn c-diploma. Maar je kan het misschien wel combineren. Het reddingsvest als jullie aan het varen zijn of er ruw weer is of niet volledig op hem kunnen letten en een zwempak (meer bewegingsvrijheid) als de boot stil ligt en je al jullie aandacht op hem kunt richten.

Heel veel plezier tijdens jullie vakantie hoor, ik kan zelf ook al bijna niet wachten.

4. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Wat dat betreft zit je net met een rotleeftijd.
    Wij hebben een boot en nu 2 kleine kindjes. De oudste kreeg haar eerste zwemvest toen ze iets ouder was dan 1 en al liep. Ze is van februari.
    Met kruipen is een zwemvest echt nog jpniet handig want dat zit gigantisch in de weg (zelfs het kleinste vest is dan eigenlijk nog te groot...)

Hier adviseerden de winkels ook pas een zwemvest als ze zou lopen. Nu lag ze haar 1ste jaar dus nog gewoon in de kinderwagenbak. Daarna meteen een zwemvest. Kun je hem met een lijn (je hebt speciale lijnen die bij zwemvesten gebruikt kunnen worden) in de kuip houden (geeft wel weer het gevaar op verstikking natuurlijk)

Bij de door jouw genoemde zwemvesten staat wel vanaf 0kilo, maar echt het zit voor geen meter als ze zo klein zijn.
    Wij hebben een helly hensen en dus in gebruik sinds ze ruim 1 is. Het eerste jaar was het een zwemvest dat met het kind aan kwam wandelen. 2e jaar zat het pas een beetje goed....

Verder zal het een kwestie zijn van diverse merken passen. Pasvorm kan nog wel wat schelen.

Wil je nog wat weten kun je altijd pb'en....
    Wij gaan trouwens ook al jaren met de boot op vakantie. Ook nu we kleine kinderen hebben!
    Veel plezier!

5. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Ik ben van plan om van de zomer een weekendje met mijn vader mee te varen op de boot. Daarom wil ik ook een reddingsvest aanschaffen. (het is wel een hele grote boot waar je meestal binnen zit) Ik zou zeker gaan voor een reddingsvest en geen zwemvest, want een zwemvest zal je kind niet redden als het overboord valt omdat het gezicht niet boven water wordt gehouden.

Beste Bebe geschikt voor baby`s t/m 10 kg | Reddingsvest baby 0 t/m 15kg | Reddingsvestkopen
    Ik zat naar deze te kijken omdat die tot 10 kg is dus beter zal aansluiten bij een lichter kindje.

6. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Wij hebben een autozit vastgemaakt aan de boot op het achterdek. Daar zit een van onze kinderen gemakkelijk comfortabel en veilig. Beide krijgen zeker een reddingsvest aan, ook al in de haven. Het hoofd moet tenslotte boven worden gehouden. Ik vind ze ook niet comfortabel, maar gelukkig accepteren de kinderen ze wel zonder gemor. De fluitjes die eraan vast zitten zijn namelijk favoriet :).

Wij hebben er één van de Hema gekocht en vorig jaar (ze waren toen nog geen anderhalf) ook een in de winkel bij de haven. Beide waren 25 euro.

Wat ook heel handig is voor een jong kind, is een goede draagzak. Ik gebruik zelf een Beco Butterfly (op buik en rug, deze is volgens mij ook ontwikkeld door een zeilster/skiër/klimmer). Mijn kinderen slapen en eten erin, zijn er eindeloos tevreden en je hoeft niet meer op ze te letten :D

7. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Bedankt voor alle reacties! We hebben een besto bebe gekocht, dit was de kleinste die ze verkochten. Maar inderdaad, het ziet er niet uit, nog steeds veel te groot. Ach ja, veiligheid boven alles, dus hij krijgt hem gewoon aan. Bovendien, als hij er nu aan went, hebben we daar later profijt van.
    Die van de hema hadden we eerst, maar die was veel en veel te groot. Voor de besto hebben we ook maar €24,95 betaald, volgens mij was dat een kassa-foutje.

Vaartips zijn zeer welkom! Ik ga zo een Manduca draagzak kopen, lijkt me ideaal. En Timo past gelukkig nog in de maxicosi, dus die zetten we vast aan boord. Daar slaapt hij ook goed in, hopelijk redden we het daar dit seizoen nog mee.

Troetelbeertje en Jacky78, waar varen jullie? Onze thuishaven is Huizen, dit jaar gaan we drie weken naar Friesland. Lekker simpel, klein vaargebied. Lijkt ons goed om te wennen aan het leven aan boord met een baby. Het Wad komt volgend jaar wel. Nu kijken we vooral uit naar mooie aanlegplekjes op eilandjes, kleine stukjes zeilen en misschien wel andere gezinnen met kleine kinderen? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

8. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Onze thuishaven is aalsmeer. Wij hebben een 25foot sloep en hier verblijven wij eigenlijk elk weekend en vakantie! Voorzien van gemakken als toilet, koelkast, stromend water en kookgelegenheid.
    Vorig jaar hebben we een rondje gemaakt aalsmeer, vreeswijk, wijk bij duurstede, zutphen, deventer, zwolle, kampen, harderwijk, spakenburg, amsterdam, aalsmeer. Dit hebben we gedaan in ruim 2 weken.
    Was zeer geslaagd (en dat met een peuter van toen 2 1/2jaar aan boord). Dit jaar wil ik liever niet de randmeren/ijsselmeer etc op. Dit omdat onze kleinste nog geen zwemvest aankrijgt. Wat we nu gaan doen, weten we nog niet echt, we kijken sowieso het weer even aan.

Zo af en toen een goede haven zoeken met renmogelijkheden voor je kind doet wonderen. Of zoals aan de randmeren bij een camping/haven waar een zwembad is, zodat je daar ook gebruik van kan maken. Even een dagje extra inplannen en dan is je kind ook weer tevreden tot de volgende bijzondere haven (althans die van ons tot nu toe wel).
    Van te voren gewoon goed je havens checken en weten waar je terechtkomt is belangrijk.

Nog even een paar tips:
    1) indien je de kans krijgt een keer te gaan zwemmen (zwembad of open water) ga het zwemvest dan een keer testen. Dan weten jullie dat het zijn werk goed doet (en je kindje bv niet alsnog op de buik drijft ipv de rug)
    2) denk eraan dat een zwemvest eigenlijk geen zin heeft als je kindje een luier draagt. Het drijfvermogen zit dan in de luier ipv het zwemvest! Eigenlijk creeer je nu 'schijnveiligheid'
    Er wordt geadviseerd om zwemluiers aan te doen, maarja dat houdt geen plas tegen....

9. Vrouwenmantel82

Vrouwenmantel82 Actief lid

11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    Ik heb deze voor ons zoontje aangeschaft, maar het was echt heel zielig. Ik had echt naar de verkoper moeten luisteren, maar toen ik hem kocht, kon hij nog niet zitten. Maar zodra ze gaan kruipen zit het behoorlijk in de weg en kun je beter zo'n zwemvest die rondom is.
    Mijn zwemvest heeft enkel schuim aan de voorkant en kraag.

Ik heb mijn bootje inmiddels verkocht (flying junior). Ik wacht wel dat ze wat groter zijn.

10. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0

@TS
    wat mij ook nog te binnenschiet is dat veel mensen juist de autostoel mee aan boord nemen om tijdens het doen van bepaalde handelingen de handen vrij te hebben.
    Wij hebben natuurlijk niets te maken met zeilen, lijnen en lieren etc (motorboot), maar zo deden wij bijvoorbeeld onze dochter in haar deryan travelcot als wij moesten aanmeren of in een sluis waren!

11. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Dank voor alle tips! Wij heb en inderdaad een andere boot, een Waarschip 730 met kajuit.

Ik heb een Manduca gekocht zodat Timo op schoot kan zitten en ik toch mijn handen vrij heb, de maxi cosi gaat mee aan boord voor als we gaan aanleggen en in sluizen en we gaan kijken of we het bovenstuk van de ikea kinderstoel kunnen verbouwen zodat die goed vastgezet kan worden aan boord. De maxi cosi pikt Timo nl niet altijd meer.
    En een deryan travel cot hebben we ook, die kunnen we idd ook als box gebruiken. O ja, we hebben de voorpunt (kooi) afgezet met een netje, daar kan hij ook even in.

Goede voorbereidingen in theorie, de praktijk gaan we denk ik zondag testen. En morgen in het zwembad het zwemvest!

12. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0

Dit klinkt als een goede voorbereiding!

13. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    En , hoe is de praktijk gegaan?
    Wij zijn bezig met de vakantie voorbereiding. Willen ook een besto bbebe 0-10kg. Onze baby is 1,5 maand, weet niet of dat gaat passen.
    Waar zetten jullie de maxi cosi neer tijdens t aan/af meren. ?
    Heeft hij t reddingsvest aan in de mc en zit de gordel dan vast ?

We zijn van plan om van Hoorn (thuishaven) naar Friesland te gaan en dan de randmeren marrekritte plekken zoeken.
    Korte stukken idd en veel aanmeren en ren tijd op eilandjes omdat we ook 2 pubers aan boord hebben ;)
    We zeilen met een Jan Haring.

14. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    En wanneer je de buikdrager om hebt kan je dan ook een reddingvest om of blijf je in de kuip ?

Voel me n beetje onzeker nog om ons kleine frummeltje mee te nemen.
    Vind t al eng om haar vanaf de steiger aan te geven aanmn man op t dek ..... Vind dat ze dan al n vest met lijn aan moet.
    We gaan onz vandaag voor laten lichten in de watersportwinkel
    Mvg

15. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hoi hoi, hier geen zeilboot, maar zelf vanaf baby al mee geweest. Mijn ouders hebben mij pas op mijn 2e een zwemvest aan gedaan. Voor die tijd zat ik in een hang stoel asn het luik zodat ik alles zag of met een tuigje vast zodat ik wel kon bewegen, maar niet te ver. Ook had mijn vader netten gespannen voir de reling.

Heb overigens alleen de openings post gelezen :)

16. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Thnx rijtjes, maar onze baby kan nog niet in zo'n stoeltje zitten.
    Dat was ook in de tijd voor de maxi cosi ;)

Wij gaan proberen die op de kuipbank vast t sjorren.
    En in de kajuit zetten we de bak Vd kinderwagen vast.
    Ook gaan we "mooi weer zeilen" dus alleen met rustig weer en halve wind rakken.
    We komen ook naar Lemmer, maar over 2 wkn pas, ElisabethBas.
    Hoe lang is jullie vakantie nog?

17. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb nog een babyzwemvestje liggen voor 5-10 kilo.
    Als iemand er interesse in heeft, en ervoor langs wil komen in Amsterdam, kunnen we vast een deal maken...:)

Wij zijn geen zeilers, maar wonen direct aan het water. En veel mensen hebben hier een bootje. Om een keer mee te kunnen met de kids hebben we toen voor beide een zwemvestje gekocht.
    En nu zijn ze groot genoeg dat ze meemogen voorop de kano! Echt superleuk.

Vind het leuk om de verhalen te lezen van 'waterouders'. Ik vind het zelf wel spannend met een kleintje, maar ook wel echt heel erg leuk om het water op te zoeken.

18. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Hoi Bri,
    Heb inmiddels de kleinste besto bebe van 0-10 kg gekocht maar is nog groot.
    We maken die aan de mc vast voor t moment van de steiger op de boot aangeven.
    Niet dat de mc blijft drijver ofzo en ten eerste gaan we ervan uit dat ie niet valt 2 spring ik er direct achteraan maar door t vest is ie beter te zien.

19. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Oeh, wij hebben een kwarttonner! Leuk scheepje, hè? Kun je in die van jullie wel staan? In die van ons net niet, dat is wel lastig.

Jelle is nu 5 en kan makkelijk een zwemvest aan, maar voor die tijd was het bij ons ook altijd lastig. Het eerste jaar zijn we ook bijna niet weggeweest, hooguit een beetje dobberen in de plas hier aan de overkant. Jelle in de kinderwagen bak en gaan met die banaan... :D Mijn man is toevallig afgelopen zondag met 2 kinderen weggeweest, ik moest helaas werken. Ien ook niet zo'n zeiler, ben meer van het dobberen in de zon. Ook een mooi-weer-zeiler, dus.

Zolang ze beiden nog niet kunnen zwemmen zorgen we ook altijd dat we met minimaal 2 volwassenen zijn, 1 is de kapitein, de ander heeft "oppasdienst". Afgelopen zondag was er dus ook een vriendin mee, zij heeft op de kinderen gelet.

Bij ons is de regel: varen is je zwemvest aan, bij dobberen mag hij uit. Nog steeds heeft 1 van de volwassenen de "oppasdienst", de ander kan dan op zijn gemak een boekje lezen of wat dan ook, na een poosje wisselen we elkaar af. We hebben van die netten om de railing zodat ze er niet zomaar tussendoor kunnen schieten. Bij het afmeren of sluizen gaat de life-line vast of ze gaan naar binnen, ze mogen zelf kiezen.

Bij ons zijn inmiddels zo groot dat ze gewoon in de hondekooi kunnen slapen, maar die hebben we in het begin ook afgezet met een netje. Ook de travelcot wel eens gebruikt, maar Jelle kan niet stilliggen in bed (nooit gekund) dus die is wel eens met travelcod en al van het bed af gekukeld. *noot voor de volgende keer: Ding vastknopen aan het bed!* Gelukkig is het bed niet zo hoog in een boot en de ruimte om te vallen is ook beperkt... Hij hing echt op half 11... :D Jelle in een deuk en ik ook! Jammer dat ik er geen foto van heb.

@bri: Ik zit nu pas een beetje gerust in de boot, ik ben ook altijd zo bang dat ze er in een onbewaakt ogenblik uit vallen... Maar ze vinden echt niks zo leuk als varen en ze weten inmiddels wel dat papa de kapitein is en dat de kapitein *altijd* de baas is aan boord! Zelfs mama heeft niks te vertellen... ;) Ze gaan zelfs aan papa vragen of ze een snoepje mogen, want mama "weet niks van boten" :D

20. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Haha, ja een schip kan maar 1 kapitein hebben.
    Mooi hoor een kwarttonner, goede zeileigenschappen maar ik ben ook n mooi weer zeiler, zeker met een baby.
    Bruikbare tips, dankje.
    Taakverdeling hebben wij ook en mob oefening wel gedaan met n zeilzak. Willen deze zomer ook n echte oefening met de pubers doen.
    Geen stahoogte hadden we met ons vorige bootje.
    Blij dat we nu de ruimte hebben, moet wel z'n 5 en
    En 2 opschietende puberjongens. ;)

Deel Deze Pagina