Morgen moet mijn vriend thuis blijven van werk Mijn zoontje vorige week in nauw contact is geweest met een medewerker van de opvang welke nu positief getest is. Hij moet een negatieve test van de ggd hebben om weer te mogen komen omdat hij verkouden is. Dus mijn vriend vertelde dit aan zijn werkgever en die begon gelijk over zijn naderende functie verandering " Bij de functie welke je gaat krijgen verwacht ik wel een vorm van betrouwbaarheid" Mijn vriend is echter al jaren een betrouwbare medewerker krijgt regelmatig aanbiedingen van andere bedrijven en doet zijn werk uitmuntend. Ik ben woest dat zijn werkgever nu dus iets ander impliceert. Maar in hoevere kan zijn werkgever hier moeilijk in doen ? en waar heeft mijn vriend recht op? We hebben geen andere welke op ons zoontje kunnen passen en normaal regel ik het zelf met mijn klanten maar door de werkzaamheden deze week kan ik niet schuiven in mijn agenda.
Geen idee welke rechten hij heeft. Maar zijn werkgever weigert het niet toch? Of begrijp ik het verkeerd, hij zegt alleen dat hij wellicht in de toekomst bij een andere functie er rekening mee zal houden dat je vriend wellicht vaker afwezig zal moeten zijn vanwege ziekte van een kind. Want hoe ga je het oplossen als je kind komende nacht ineens buikgriep krijgt? Of ook positief blijkt te zijn?
Mijn zoontje is regelmatig verkouden of koortsig. In alle gevallen verzet ik mijn afspraken en kan mijn vriend gewoon werken. Afgelopen jaar gaat dit om een dag of 15 a 20 waar dit gebeurd is. En hij ging pas vanaf april naar de opvang en maar 2 dagen per week. Dus regelmatig los ik deze dingen op. Wanneer hij toch positief blijkt te zijn zal ik ook mijn klanten moeten verzetten. Maar deze week zal papa even moeten bijspringen. Lastig uitleggen maar ik heb deze week te maken met externe afspraken waardoor ik een ander bedrijf heb moeten inhuren. Zijn werkgever gaf nu de reactie dat mijn vriend misschien niet betrouwbaar genoeg is voor de functie welke hij gaat doen. (wat overigens geheel onterecht is aangezien hij dan vanuit huis kan werken bij zo'n situatie en nu niet)
Google maar even op beslisboom kinderopvang, dan kom je uit bij boink en kan je zo het schema volgen.
Er is op dit moment geen actuele versie van de beslisboom beschikbaar. De versie van 24 december is niet meer up to date. De aangekondigde wijzingen in het quarantainebeleid worden door het RIVM verwerkt in de richtlijnen. Omdat het ‘protocol kinderopvang’ én beslisboom een vertaling zijn van de richtlijnen van het RIVM, worden nieuwe versies van het protocol en de beslisboom zo snel mogelijk gepubliceerd als het RIVM de wijzigingen heeft verwerkt. en als ik hem nu volg staat er dat hij thuis moet blijven en dringend advies tot testen
Pdf bestand (bij mij de 2e van boven) klopt volgens mij wel hoor. Juist omdat ze daar al uitgaan van zelftesten en dat kinderen bij besmette groepsgenoten niet meer in quarantaine hoeven.
De opvang kan en mag vanalles eisen, dat staat los van de AVG. Ze mogen alleen niet eisen dat je de uitslag ook daadwerkelijk laat zien en moeten op dat punt dus vertrouwen dat iedereen zich netjes aan de regels houdt. Er is volgens mij geen actuele beslisboom. Als je de Rijksoverheid website leest is het enigszins verwarrend: bij klachten na nauw contact moet je kind thuisblijven. Volgende alinea: doe een zelftest of een ggd test. Dus denk dat je ook met een zelftest af zou moeten kunnen als ik dat zo lees. Verder kan je vriend het beste niet te veel aandacht schenken aan de opmerking van de werkgever. Hij is immers even betrouwbaar als altijd, daar heeft dit niets mee te maken. En feit is nu eenmaal dat ouders soms er voor hun kinderen moeten zijn. Dat hoort erbij. Een goed werkgever geeft daar ook gewoon de benodigde ruimte voor.
Precies dit dacht ik ook en volgens mij hoeven ze dat niet pas op dag 5 te doen maar mogen ze naar opvang zolang ze klachtenvrij zijn en wordt geadviseerd regelmatig te zelf testen (en bij klachten ook) tenminste daar kom ik op uit als ik de quarantaine check doe. Andere kant staat er wel dat er andere regels gelden voor opvang en school dus zeker weet ik het ook niet.
Mijn dochter had koorts ook een zelftest gedaan. Ik ga echt niet naar de GGD ze vind het al niet fijn en ze krijgt geen QR code. Overigs was de zelftest positief
Ook dan mag het volgens mij? Mits hij positief uit de zelftest komt dan moet je je laten testen bij GGD.