Hier zit vast ervaring. Ik moet mijn kind laten testen binnenkort. Maar hij heeft een wattenstaafjes trauma. In onze regio doen ze kinderen alleen met wattenstaafje maar ik weet dat er regio's zijn waar het ook anders kan. Hebben jullie tips of ervaringen waar het wel anders kan? Ik rij naar Groningen als het nodig is, maar we wonen zelf in de omgeving van kennemerland (tussen Haarlem en alkmaar)
Mijn jongste is een kno kind, is pas nog geopereerd en daarna mocht van de kno arts onder geen beding een test in haar neus uitgevoerd worden door iemand anders. Tel daarbij het trauma van intuberen nog eens op en er komt niets achterin haar mond en of keel. Nadat ze zelf een positieve zelftest had doordat ze alleen de bovenkant van het watje (dus als je het wattenstaafje rechtop houdt en dan vanaf de bovenkant kijkt) in haar neus gedaan had (was hier best verbaasd over), heb ik de dag erna de ggd gebeld en overlegd. Ze konden alleen niets beloven, dat moest ik ter plekke regelen. Prima, ik heb doorgegeven dat als het niet op haar manier zou mogen, wij weer naar huis zouden gaan. Maar ter plekke waren ze heel begripvol. Mijn dochter mocht zelf het wattenstaafje in (nouja meer tegen) haar neus doen, en in plaats van achter in de mond, deden ze het voorin aan de zijkant bij haar wang. Mijn dochter ging huppelend weg. Ze vond haar mond het prettigste omdat haar neus (die ze zelf had gedaan) zo kriebelde. De test is goed gelukt, want binnen 12u kregen we het bericht dat ze ook bij de ggd positief getest was. Als ik jou was zou ik dus gewoon bellen en de mogelijkheden bespreken.
In utrecht jaarbeurs kregen mijn kinderen een speciale speeksel test. Ik zou informeren, ik neem aan dat dit in de randstad wel op meer plekken mogelijk zal zijn.