Ha allemaal, Mijn dochter van bijna 4 kreeg donderdag rode gevlekte wangetjes waarna de uitslag zich spreidde naar de nek en de borst/rug/buik/intieme delen. Dit alles ging gepaard met koorts en ze gaf zo nu en dan buikpijn aan. Geen verkoudheidsklachten. Ik dacht dus gezien t verloop en de rode wangen dat het vijfde ziekte was. Maar nu had ze al een wit tongetje maar zij heeft dat vaker bij een lange weerstand en/of koorts dus ik maakte me er niet druk om. Tot ik vanavond zie dat die witheid aan het wegtrekken is en ze echt een aarbeientong krijgt. Maar als ik lees over Roodvonk past het verloop van haar ziek zijn er totaal niet bij. Daarbij is de uitslag ook niet ruw. Wie heeft hier ervaring mee? En is Roodvonk heel besmettelijk voor volwassenen? Ik dus vandaag nog haar afgekloven ijsje die ze niet meer wilde opgegeten is er nog een andere kinderziekte die ze zou kunnen hebben? Ze had gisteren echt wel flink koorts. Vandaag minder en ze was ook veel actiever en leefde door een pmol (we zijn een weekendje weg) ook helemaal op en heeft lekker gespeeld en vanavond zelf klein beetje warm eten meegegeven. Voor t slapen gaan wel in eens rillen maar nadat de pmol was ingewerkt stond ze weer te springen op dr bed... Ik weet dat je koorts niet hoeft te onderdrukken maar om dr lekker te laten slapen onderdrukken we snachts wel en omdat we weg zijn geven we overdag 1x pmol.
Bij roodvonk mag je ook een forse keelontsteking verwachten voorafgaand aan het ontstaan van roodvonk. Mijn kinderen hebben het in de peuter/kleuterleeftijd meerdere keren gehad. Het is wel besmettelijk, meestal kwam de ene er mee thuis en tegen de tijd dat we een afspraak hadden bij de HA, begon nummer twee met klachten. Vaak volstond dan een telefoontje er achter aan om ook voor de tweede een AB-kuur te krijgen. In Duitsland wordt roodvonk behandeld met een AB-kuur.