Roodvonk :(

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Brandweer, 17 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brandweer

Brandweer Actief lid

12 jul 2011
    249
    0
    16
    Woensdag begon mijn zoontje (3) te klagen over keelpijn. Kan gebeuren!
    Donderdag koorts, en overgeven, griepje onder de leden.
    Vrijdag zijn buik, rug en gezicht heel erg pukkelig, dus uitslag van het niet lekker zijn misschien?
    Vandaag zie ik dat er ook "pukkeltjes" op zijn tong zitten, en heel zijn vingertjes zitten onder de pukkeltjes :$ Toen voelde ik het wel aankomen natuurlijk! naar huisartsenpost geweest, en ja, het is roodvonk...

Maar ik lees tegenstrijdige berichten, mag hij nu wel of niet naar de peuterspeelzaal? Het is deze week zijn laatste week bij de peuterspeelzaal, dus zou het heel sneu vinden als hij geen afscheid kan nemen. Ook zouden we deze week samen een kerstbakje gaan maken op de peuterspeelzaal :(

Sowieso ben ik een echte leek in kinderziekteswereldje? Waar moet ik opletten bij roodvonk, wat is gevaarlijk?
    Ik dacht trouwens dat roodvonk nog maar zelden voorkwam?

Mijn arme, zielige. kleine ventje, helemaal gepukkeld :( Hij moest vanavond echt overgeven van de antibiotica, hopelijk gaat dat morgen beter anders maar een ander kuurtje aanvragen? Zo komt er natuurlijk niets in...

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Is dat zoiets als rode hond? Daarvan weet ik dat het heel gevaarlijk kan zijn voor zwangere vrouwen die er niet tegen beschermd zijn dus dan zou ik mijn kind sowieso thuis houden. Veiligheid van anderen gaat dan toch voor op de leuke planningen. Als dat het niet is kun je misschien vragen wanneer het besmettingsgevaar geweken is en dan evt besluiten hem do of vrijdag alsnog naar psz te brengen als hij dan niet meer besmettelijk is.

Sommige zien het anders maar ik ben van mening dat je kindjes bij een kinderziekte altijd thuis moet houden. Ik weet dat niet iedereen deze mening deelt maar zou toch niet willen dat mijn kindje een risico is voor anderman(s kindjes).

En beterschap natuurlijk voor je kindje.

3. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik wis dus ook helemaal niet, wat het nu precies was en heb het opgezocht.
    Kwam dit voor je tegen.

Kan iemand met roodvonk naar kindercentrum, school (of werk)?
    Als een kind met roodvonk zich goed voelt kan het gewoon naar een kindercentrum of school. Iemand met roodvonk is al besmettelijk voordat de vlekjes ontstaan. Thuishouden helpt niet om verspreiding van roodvonk te voorkomen. Het heeft ook geen zin om zelf thuis te blijven of uw kind thuis te houden wanneer iemand in de omgeving roodvonk heeft. Informeer wel de leiding of de leerkracht. Die kan in overleg met de GGD eventueel andere ouders op de hoogte stellen, zodat die alert kunnen zijn op verschijnselen van roodvonk bij hun kind.

Veel plezier de laatste week op de peuterspeelzaal. :)

4. Brandweer

Brandweer Actief lid

12 jul 2011
    249
    0
    16
    Bedankt voor de reacties, ik had ook gelezen dat na antibiotica ze niet meer besmettelijk zijn na 24-48 uur... Maar het is dus een beetje wat Boordevol ook zegt, ik wil niet dat iemand besmet word door mijn zoontje nu ik weet dat hij roodvonk heeft! Ik ga morgen wel even bellen om te vragen hoe en wat, en om ze op de hoogte te stellen, hoogstwaarschijnlijk heeft hij het ook opgelopen op het kdv of psz, dus dan weten ze ervan.

5. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Mijn dochter heeft zo'n 1.5 maand terug ook roodvonk gehad.
    Ze had er niet zoveel last van (alleen de typische 'aardbeientong' en veel uitslag), maar de dokter raadde mij wel aan haar een dag of 3 thuis te houden.
    Gaat het al wat beter qua overgeven enz?

6. Brandweer

Brandweer Actief lid

12 jul 2011
    249
    0
    16
    Ja, de antibiotica is echt een ramp om te geven, maar voor de rest heeft hij er echt weinig last van. Vandaag heeft hij ook weer normaal gegeten! Hier idd ook die tong en ontzettend veel uitslag. Hij begint al te vervellen bij zijn schaamstreek, en onder zijn mond, dus ik vermoed dat we het ergste gehad hebben :) Ik dacht altijd dat roodvonk een ziekte was die bijna nooit meer voorkwam?
    Hoe is je dochtertje eraan gekomen, waren er meer mensen in haar omgeving met roodvonk?

7. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb geen idee hoe ze eraan is gekomen!
    Ik heb het tegen de juf verteld, en die keek eigenlijk maar raar op, dus geen idee eigenlijk!
    Ja ik dacht ook altijd dat het bijna niet meer voorkwam. :)

8. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Hoi brandweer,

Bij ons op t kdv mag een kindje met roodvonk gewoon gebracht worden, mits de behandeling met ab is gestart. Is er op je psz geen ziektebeleid aanwezig? Hierin staat of je kindje daar wel of niet gebracht mag worden. Sterkte met je zoontje verder nog!

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik ken ook niemand doe roodvonk heeft gehad.
    Maar als je al besmettelijk bent voordat je symptomen krijgt is iedereen op psz/kdv toch al besmet. Sociaal thuisblijven is dan zinloos.
    Zolang hij spuugt of koorts heeft zou ik zeker niet gaan maar als hij zich prima voelt en graag gaat.. :)

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Roodvonk is volgens mij een streptokokkenbacterie. Beterschap voor je zoontje

11. Eekje

Eekje Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.747
    0
    0
    Mijn oudste dochter heeft dit ook al gehad.Wellicht op school opgelopen, maar we hebben ook geen weet van andere kinderen met roodvonk toen. Haar kleine zus is niet ziek geworden ondanks dat ze dus veel samen waren. Hebben ze 2 dagen thuis gehouden (ze was erg moe en hangerig) tot de AB werkte en ze zich ook beter begon te voelen.

Deel Deze Pagina