Witte vlekjes op tand peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Suuzan, 1 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Vanmiddag ontdekte ik dat er 2 tandjes van mijn dochter wit zijn aan de uiteinden van de tand. Heeft iemand hier ervaring mee????
    Lees op internet over zuigflescariës en schrik daar best van. Ik hoop niet dat het is.

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik denk niet.
    Mijn dochter heeft dat ook op 2 boven voortanden maar niet altijd, het wat ik merk heeft ze die vaker als ze lagere weerstaand heeft, bijv verkouden of erg ziek.
    Denk dat daar het verband zit. Weet niet zeker maar volgens mij dat witte vlekjes wijzen ook op dat gebrek aan bepaalde vitamine of minerale op dit moment. Kan mij vergissen maar ik dat het.

Als dat continu aanwezig weet ik dat het ook kan beginnende gaatjes in tanden zijn maar hier dochter eet amper suiker, drinkt alleen water en ik poetsen tanden goed elektrisch dus dat het is lijkt mij vrij onmogelijk.

Misschien tandarts vragen bij bezoek?

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.187
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit hebben heel veel kinderen in het melkgebit.Het kan komen doordat de moeder tijdens de zwangerschap antibiotica heeft gebruikt of veel fluor heeft gebruikt.Soms ontstaat het ook zonder aanwijsbare oorzaak.Het kan ook komen doordat het kind zelf antibiotica heeft gebruikt.Onze oudste dochter heeft destijds met 3 maanden antibiotica gehad en die kreeg toen een melktand met een rare doffe plek en dit kwam toch mogelijk door die kuur.Ze is nu 9 jaar en het betreft een hoektand onderin en ze heeft de tand nog steeds en nooit problemen mee geweest.

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Niet altijd denk ik dat het de oorzaak. Heb eigenlijk nooit gehoord dat het met ab heeft te maken. Wel met slechte weerstaand.
    Ik heb nog nooit in mijn leven ab gehad en tijdens zwanger flouride vrij tandpasta gebruik ik.. Dochter had maar 1x in leven ab en vlekjes waren ver uit van tijden van gebruik.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.187
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    In de antibiotica zitten bepaalde zuren die wel degelijk het glazuur van de tanden kunnen aantasten.Amoxicilline is er een goed voorbeeld van.
    Inhalatoren zoals Ventolin staan er overigens ook om bekend.Altijd de mond spoelen na gebruik.
    Toen ik bij de tandarts kwam was ook het eerste wat ze vroeg of ikzelf antibiotica had gebruikt of veel fluor had gebruikt.In sommige landen zit Fluor ook in leidingwater.
    Omdat dochter als baby zijnde Amoxi heeft gehad bleek dit de meest voor de hand liggende oorzaak te zijn maar het kan ook ontstaan zonder oorzaak.
    Dat tanden van kleur veranderen oiv verlaagde weerstand daar geloof ik niet in.
    In het blijvende gebit zie je ook weleens witte verkleuring en dat komt vaak doordat kinderen teveel tandpasta hebben ingeslikt in de kleutertijd,de zogenaamde tandpasta eters.
    Mijn oudste zoon van 11 jaar heeft ook zo'n witte verkleuring op zijn tand maar is niet storend en vlgns mij heeft hij ook niet veel tandpasta gegeten als kleuter.Wel antibiotica direct na de geboorte ivm vroeggeboorte dus misschien dat het daarmee samenhangt maar soms kan het ook gewoon een speling van de natuur zijn.Vlgns tandarts wordt het ook weleens gezien bij kinderen die de eerste levensjaren veel verkouden zijn geweest.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Maar dat wat tandarts dan zegt: bij kinderen die veel verkouden geweest toen ze babys waten heeft toch dan met weerstaand te maken. Ik weet zelf niet of er verschil is tussen blijvende vlekjes en terugkomende. Maar dochter hier vaak verkouden en heeft die vlekjes alleen als ze verkouden is anders niet.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het kan verschillende oorzaken hebben, maar ab is er zeker 1 van!
    Mijn dochter heeft het ook.

8. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    mijn dochter heeft het ook, heb het vorige week aan de tandarts gevraagd en die vroeg: slaapt ze met haar mond open? hij zei dat het daardoor komt, dan droogt het sneller uit ofzo??

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.187
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik doelde daarmee meer op het blijvende gebit omdat onze zoon van 11 jaar zo'n witte plek op zijn blijvende voortand heeft zitten.Hij is echt van 0 tot 4 jaar chronisch verkouden geweest en veel luchtweginfecties.
    Hij is bijna helemaal klaar met wisselen en het ziet er allemaal keurig uit.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.187
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als je met je mond open slaapt maak je minder speeksel en daardoor droogt het inderdaad sneller uit maar het maakt de tanden ook gevoeliger voor caries.Daarom altijd poetsen met een fluoride tandpasta want dat legt een beschermlaagje rondom het glazuur.

11. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

12 jan 2014
    2.020
    1.026
    113
    Ik heb het zelf ook. Kreeg het als kind toen ik een jaar of 9 was en het is nooit meer weggetrokken. Uiteindelijk heeft de tandarts het weg gehaald. Zoontje heeft het ook wel eens, maar dan alleen als ie ziek is ofzo.

Deel Deze Pagina