hallo ik vermoed dat mijn zoontje adhd heeft want hij gedraagt zich anders dan zijn leeftijdgenootjes. voorbeelden: we gingen naar ballorig , al die kindjes waren leuk aan het spelen met die plastic balletjes maar mijn zoontje die rende en draafde de hele zaal door , in de keuken en graaiend aan de tafeltjes en echt overal ging die heen behalve de speelruimte . Ik er steeds achteraan hollen. En probeerde hem steeds aan het spelen te krijgen maar nee hij vond de ruimte ( de keuken etc)veel interesanter. Voorbeeld 2: we hadden een meeting laatst en die kindjes die zaten zo mooi te spelen maar mijn zoontje die ging aan alles zitten en zelfs vloerkleed ging hij steeds aan trekken, hij ging de keuken in , aan de lades zitten etc. Ik heb maar 1 slokje aan mijn thee kunnen drinken terwijl die andere moeders heel rustig koffie zaten te drinken met gebak . Hun kindjes zijn lekker rustig en vrolijk. Maar mijn zoontje heel druk en overal aan willen zitten steeds schreeuwen. Ik durf nu de deur niet uit want het was best beschamend netalsof ik hem geen manieren leer ofzo terwijl ik thuis tig keer nee zeg en dat mag niet maar hij luistert gewoon niet en om hem een tik te geven ofzo zie ik ook niet zitten zo'n klein hummeltje. Thuis is hij ook heel druk geen seconde zit ie stil. Ik kan geen huishouden doen want hij komt er steeds bij en waar ik net heb schoongemaakt haalt ie weer overhoop en maakt er een puinhoop van. wie heeft er tips ? om hem het spelen een beetje te leren en dat hij niet overal mag aanzitten nu is hij de boel aan het verbouwen thuis hij haalt zelfs de laminaatplinten van de vloer af zitten nou gaten in de vloer
oh meid niet meteen aan adhd denken hoor, de kindjes tegenwoordig krijgen meteen een stempel op het voorhoofd, als ze wat drukker zijn dan anderen. ik denk dat hij gewoon super enthousiast aan het ontdekken is, jolisa is ook super druk kletst je de oren van de kop af, thuis als ik ga poetsen loopt ze mijn stofzuiger uit mijn handen te trekken om mee te helpen, soms laat ik haar maar meestal zet ik haar dan even in de box. ga vooral niet de hele dag nee zeggen maar leg uit dat het niet mag omdat.... wil je die of deze, word hij te druk even afkoelen in de box, 2 minuutjes is al voldoende. trouwens kan ook een sprong zijn he
Ik zeg vooraf even dat ik er geen ervaring mee heb maar als ik dit zo leeg zou ik je zoontje niet meteen willen bestempelen met adhd hoor. Sommige kindjes zijn nou eenmaal wat drukker maar ik denk wel dat jouw zoontje goede regels nidig heeft. Als ik lees dat hij het laminaat sloopt dan schrik ik daar toch wel van. T is heel makkelijk om als buitenstaander te zeggen: dat laat je toch niet toe?!?! Daar ben ik me van bewust... Ik denk alleen echt dat je naar hem toe gewoon wat strenger moet zijn. Kinderen vinden het ook prettig om regels en grenzen te hebben.
Heb zelf adhd en dit was bij mij op die leeftijd niet zichtbaar. ik was wel enthousiast en sociaal maar absoluut niet 'vervelend' misschien gewoon een uitprobeerfase
Dat kun je denk ik op zo'n jonge leeftijd nog niet zeggen hoor! Sommige kindjes zijn veel ondernemender dan andere kindjes... Weet niet of die andere kindjes die er bij waren dezelfde leeftijd hadden??? Hier ook zo'n type hoor... Overal op ontdekking, alles willen pakken en open maken etc. Niet luisteren (oftewel net doen of ze het niet hoorde etc). Gaat nu écht wel een stuk beter en ze luistert ook stukken beter. Ook kan ze nu zelf meer duidelijk maken wat ze wil en zo, doordat ze nu kan praten. We merken wel dat we haar maximaal 2 waarschuwingen moeten geven en dan ook echt 'in actie' moeten komen (iets weg leggen, haar even in de hoek zetten, haar weg pakken bij hetgeen niet mag etc) en hier dan ook consequent in moeten zijn/ blijven.... Zou zeker niet nergens meer met hem naartoe gaan. Hij moet het ook leren... en natuurlijk zit je dan zelf niet meer rustig koffie/thee te drinken, maar je kindje leert wat hij wel en niet mag en kan doen!
Hoi, Ik herken het helemaal. Mijn zoontje is van juli 2011, dus ongeveer even oud. Hij trekt hier inderdaad ook de plinten los en de bedrading en haalt alles van tafel of de vensterbank... Bij hem merk ik gewoon veel enthousiasme in het ontdekken en ook van de grenzen ontdekken, want een reactie krijgen op wat hij doet is het leukste voor hem. Mijn zoontje klimt op tafel en is erg lichamelijk bezig, dus nu zorg ik gewoon dat we samen op ontdekking gaan, dansen of in de tuin spelen, daar mag hij alles doen zonder de hele tijd NEE te horen. Als ze straks kunnen praten, dan wordt het veel makkelijker om grenzen aan te geven en is die frustratie bij de kindjes ook weg. Sterkte en je kindje lijkt mij normaal te functioneren!
Klinkt mij in mijn oren als een manneke die lekker aan het ontdekken is: Niks raars aan. Hij is pas een jaar, dan kun je niet van hem verwachten dat hij een uur met 1 stuk speelgoed gaat zitten spelen. De rest van de wereld is veel interessanter. Ik heb alles weg gehaald wat kapot kan gaan, en waar ze absoluut niet aan mogen zitten. Voor de rest kunnen ze redelijk hun gang gaan, en hoef ik er niet de hele dag achteraan te lopen. Verder consequent blijven. Als ze hier ergens aankomen wat niet mag, haal ik ze weg. Tja, dat betekend wel eens dat ik er 100x achteraan moet zitten, voordat ze het doorhebben dat het niet mag. Wel iedere keer een alternatief aanbieden waar ze mee mogen spelen. Mijn zoontje heeft ontdekt hoe hij de keukenkastjes open kan krijgen. Erg leuk, hij trekt er alles uit en gaat er zelf in liggen. Dat worden maandag knippen erop zodat hij ze niet meer open kan krijgen. Opruimen doe ik 2x per dag, als de kinderen op bed liggen.
Laat je niet te snel ADHD aanpraten hoor!!! Ik geloof absoluut dat je zoontje druk is en 'anders' dan andere kinderen. Maar tegenwoordig wordt er steeds minder als 'acceptabel' gezien en drukke kinderen krijgen gelijk een label. Vroeger (moet je mij horen, ouwe oma) heette dat baldadig, kwaaijongenstreken, en hoorde het erbij. Nu moeten kinderen met de armen over elkaar aan een tafel zitten. Niet iedereen is hetzelfde. Geef je kind de ruimte. (PS. Ik wil je probleem niet bagetaliseren, echt niet. Als het zo overkomt, mijn excuses daarvoor!)
Dit zie ik niet als iets van ADHD. En met 1 jaar kan je echt nog niet merken of je kind ADHD heeft hoor (vriend heeft ADHD). Zoals je het zelf omschrijft, denk ik dat je kindje op ontdekkingstocht uit is. Hij heeft hele andere intresses dan andere kindjes. Dat kan en mag! Nogmaals, ik zou mij geen zorgen maken, zeker niet op deze leeftijd
nee ik wil ook niet dat hij snel etiket opgeplakt krijgt van adhd maar ik vroeg me serieus af of er wat is met hem dat hij constant zo druk is . Maar bij consultatiebureau zeiden ze ook dat het veelste vroeg is met 1 jaar te zeggen dat hij adhd heeft ( ik had het daar ook gevraagd)
ja het waren allemaal leeftijdgenootjes van 1 jaar oud ( zwangerschapscursus meeting). Nou we kwamen daar om 3 uur en hij deed zo druk niet normaal , ze keken echt zo van ( waren ze maar weg) dus ik zei hij is heel druk wij gaan maar naar huis, toen kreeg ik te horen ja goed idee van de gastvrouw dus 4 uur waren we al thuis . Ik baalde als een stekker
volgens mij kan er voor de 4 jaar geen diagnose van adhd vastgesteld worden. Sommige kindjes zijn nu eenmaal druk en andere rustig. Hier verschilt het ook per dag, al is ons zoontje over het algemeen wel een rustige. Misschien een idee om hem stoom af te laten blazen buiten en veel actieve dingen met hem te doen, zodat hij zijn energie een een beetje kwijt kan. Consequent blijven en duidelijk grenzen aangeven. Uieindelijk zal het wel beter worden! succes!
Idd niet te snel een label op plakken! ADHD heeft vooral te maken met een verstoorde concentratie, vandaar de naam Attention Deficit Hyperactivity Disorder... Probeer anders steeds een "rustmomentje" in te bouwen zoals samen een boekje lezen of samen met de duplo spelen. En verder is het toch ook mooi dat je kindje zo ondernemend is?! Succes!
Hij zit nu in de leeftijd waar ze alles gaan opzoeken, vooral je grenzen. Hij is denk ik heel enthousiast en actief, en het wordt nu de tijd om dat in goede banen te leiden. Lees jezelf in de ointwikkelingsfases na 1 jaar en kies een manier waarop jij hem grenzen wilt leren. Dat zal intensief zijn en lang duren, en voor het kind is het vooral belangrijk dat de ouders consequent zijn in wat ze doen. Op deze leeftijd snapt hij 'nee' nog niet zo goed bijv. Beperk dit zvm en leg hem uit dat iets niet mag en leid hem dan af.
Sorry, maar ga ADHD niet gebruiken. Gebruik positieve woorden als actief en ondernemend. Als hij thuis zijn energie niet kwijt kan ga dan naar buiten met hem. Maar ga je alsjeblieft niet opgelaten voelen omdat je een ondernemend mannetje hebt. Ga ontdekken waarin hij zijn energie kwijt kan en waardoor hij rust krijgt.
Toen ik je verhaal las, dacht ik: 'dat is een echte jongen.' Hier ook zo'n ondernemend mannetje Ik had hetzelfde als jij, na een jaar weer met de pufclubdames bij elkaar. Zitten ze allemaal lekker bij mama op schoot met een speeltje, terwijl die van mij rondkroop en alles verkende (lees: waar ik de hele tijd achteraan rende), Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en is hij nog steeds een bezig mannetje, altijd op onderzoek uit. Thuis gaat het wel, maar als we ergens heen gaan, gaat hij helemaal los. Het is vermoeiend, maar het hoort erbij, je went eraan, echt waar
Zo herkenbaar. Tijdens het eten kan hij wel lekker rustig zitten. Ongeacht waar we zijn. Maar verder is hij flink op onderzoek uit. Als hij erg druk is, dan gaan we naar buiten, het bos, achter het huis spelen...of lekker muziek hard aan en samen dansen..vind hij geweldig! En ik was ook beetje bang voor ADHD..Me breortje heeft het..maar 1 het is tot zover ik van horen zeggen heb na 3de levensjaar vast te stellen en 2. hij is heel anders druk dan hoe mijn broertje is en hoe hij vroeger was. en hoe ik andere kinderen ken met adhd.. En natuurlijk zal elk adhd niet het zelfde zijn... Maar ik maak me er nu niet druk meer om... ik geniet ook wel van zijn ondernemende actie''s en af en toe gewoon even de rem erop..van nu is het genoeg geweest..En dingen wat echt niet door de beugel kan.. gebeurt ook niet hij probeert het wel. even teste natuurlijk...maar we hebben hem wel door
Hier ook een ontdekker. Mijn oudste is net zo. Het zijn beweeglijke jongens die altijd bezig zijn. De jongste heeft veel afleiding nodig. Het is nu een pittige leeftijd, waarbij ze overal aan zitten en nog niet naar "nee" luisteren. Komt goed hoor!
Een zoontje van vrienden is ook zo'n ondernemend mannetje, daarom spreken we vaak af in een speeltuin zodat hij lekker kan rennen en klimmen. Als hij hier bij ons thuis is, wil hij ook alles ontdekken; alle kasten bekijken, alle kamers, etc. We gaan dan vaak samen kijken, daarna moet hij even zelf spelen bij ons in de buurt, dat gaat eigenlijk prima! Ja, na een kopje koffie wil hij ook weer rennen en vliegen, maar ik denk dat de meeste peuters dat wel hebben Misschien kun je 'm fysiek wat meer 'prikkelen'? Dus af en toe naar de speeltuin, het zwembad etc, leuk voor hem én hij kan z'n energie lekker kwijt!