Obstipatie...niet te zuinig

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Madelie, 11 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Deze vraag gooi ik maar even onder gezondheid.

Man man man, sinds enige tijd kan ik amper nog naar het toilet. Of de ontlasting is knetterhard waardoor het zelfs lijkt alsof er scherpe randen aan zitten, waardoor het voelt alsof ik scherpe messen eruit moet persen o_O
    Of dat is alleen het beginstukje (alsof dat niet erg genoeg is), daarna is het iets zachter, maar het komt maar niet naar buiten waardoor ik soms drie kwartier op het toilet zit te persen. Met tot gevolg dat de eerste aambeien zich al hebben aangediend en ik het gevoel soms heb dat ik mijn halve darm naar buiten druk. :confused:

Ik weet het, obstipatie hoort bij zwangerschap. De arts in het ziekenhuis zou mij iets voorschrijven waar ook extra vezels in zouden zitten waardoor de ontlasting zachter zou worden (mits ik 2 liter p.d. erbij zou drinken) en de ontlasting meer volume zou krijgen.
    Nou ik weet het niet, maar ik heb zakjes met mega gore poeder gekregen die ik in water op moet lossen, niks vezels. En om zwanger te worden en te blijven heb ik natuurlijk ontzettend veel medicatie moeten gebruiken waardoor ik extreem veel weerstand tegen vieze medicatie heb gekregen. Daardoor krijg ik het drankje (Macrogol en electrolyten) echt, maar dan ook gewoon echt niet weg.

Wat hebben jullie tijdens de zwangerschap gebruikt, wat veilig is voor het kind, waardoor jullie weer normaal naar de wc konden?

2. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ik heb vanaf 18 weken idd de movicolon/macrogol/metamucil gebruikt. Het beste vond ik de lemon variant en het zijn idd een soort nepvezels ook al denk je van wtf. Ik nam een zakje per dag en dat hielp echt goed en het kan totaal geen kwaad ook niet voor je darmen. Dus gewoon proberen hoe vies het ook is, opgeven moment hoort het er gewoon bij. Ik deed het wel op de nuchtere mag met lauw water. Lauw water helpt namelijk ook al op de nuchtere maag. En na de zwangerschap was alles weer normaal en niet meer nodig gehad!

3. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Ik krijg het gewoon echt maar dan ook echt niet weg. Deze heeft ook een chemisch citroen smaakje. Heb de afgelopen maanden zoooooveel medicatie moeten gebruiken dat mijn lichaam deze smerigheid echt niet toelaat. Of ik het nu wil of niet.
    Ik hoop dan ook echt dat mensen met alternatieven zullen komen.

4. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.334
    113
    Amsterdam
    Het vervelende is dat er niet veel alternatieve zullen zijn die werken. Ik heb toen ook alle huis tuin en keuken trucjes geprobeerd maar door de zwangerschap hielp dat niks. Zoals lauw water, veel drinken, pruimen want ik eet al veel vezels, veel bewegen etc. Alleen omdat je baarmoeder ervoor zorgt dat ze anders gaan liggen moet je toch iets anders proberen.
    En anders toch even met de arts bespreken wat er nog meer mag in de zwangerschap.
    Ik weet hoe het is om medicatie te moeten gebruiken om zwanger te worden en te blijven zie ook Mn handtekening en dat is ook gewoon niet leuk!! Hopelijk ga je iets vinden wat werkt.

5. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Ik gebruik bacteriol voor mn darmen. Zijn capsules. Ik krijg drankjes ook nooit weg. En die gore zakjes al helemaal niet

6. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik heb die vezel zakjes ook ooit moeten drinken, deed er toen wat ranja doorheen. Ik weet niet of dat bij deze ook mag.. En zelf meer vezels eten? En daar extra water bij drinken + elke dag een half uurtje stevig wandelen?

7. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Heb je deze via de arts voorgeschreven gekregen?

8. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ik dronk van die kleine flesjes actimel of yakult.
    Wat ook hielp was roosvicee laxo en op nuchtere maag lauw/warm water drinken

9. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Een half uur stevig wandelen gaat 'm niet worden. Heb net een rolstoel geregeld omdat ik bij een tijdje lopen en staan bijna tegen de vlakte ga. Korte stukjes gaan wel en probeer op die manier in beweging te blijven.
    Extra vezels zat ik ook aan te denken, maar denk dat dit onvoldoende is voor het probleem. Ondersteunend kan denk ik wel.

10. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Roosvicee laxo had ik vandaag naar gekeken in de supermarkt. Hadden ze niet. Was bang dat ze die uit de handel hadden genomen. Zal nog even bij een andere winkel kijken.

11. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Hmmm, heb gegoogled op Bacteriol, maar er komt niets tevoorschijn. Kan je nog een keer op de verpakking kijken of dit echt zo geschreven wordt?

12. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Nee, maar wel eerst overlegd. Het is een probiotica

13. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Oh sorry probacteriol

Madelie vindt dit leuk.
  14. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    bij de jumbo staat dat bij de 'gezondheidsvak'.

Madelie vindt dit leuk.
  15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Die macrogrol werkt echt gewoon het beste.
    Al opgelost in sterke roosvicee?
    Dochtertje proeft echt altijs wanneer er medicijnen in zitten maar het zakje macrogrol in siroop proeft ze niet...

En wat ik zelf altijd doe bij vieze drankjes:
    Neus dicht en achter elkaar glas leeg drinken. NIET tussendoor stoppen/proeven. Doordrinken. Aan het einde proef je dan pas de gore smaak. Of aan het einde een paar slokken limonade siroop er achteraan gieten. Dan proef je niks.

Roosvisee laxo hebbem ze vaak bij de apotheek en bij de supermarkt staat het bij de baby artikelen of soms bij de natuur/zonnatura produkten

16. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik drink helaas ook al de hele zwangerschap Macrogol zakjes. Ik neem het om de dag, als ik het elke dag neem krijg ik diaree. Sla ik het 1x over dan zit ik direct helemaal verstopt.

Inderdaad wat hier al gezegd werd: niet ademen en in 1x proberen weg te atten is het beste.

17. LLxx32

LLxx32 Actief lid

5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Ik had er in het begin ook last van. Dit heeft bij mij geholpen en sindsdien geen last meer

Elke dag starten met een groot glas lauw water op nuchtere maag
    Twee eetlepels gebroken lijnzaad door Mn ontbijt gooien.
    Beweging.

Ik hoop dat het je helpt! Want het doet echt zeer.

18. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    De gewone Macrogol oplossen in een flink glas water, roeren en dan een half uur laten staan. Weer roeren en met je neus dicht opdrinken. Dan zit er serieus amper meer smaak aan en hoef je die muffe geur niet te ruiken.

Voor dat harde begin stuk kun je een microlax klysma zetten.

En om goed te beginnen had ik naast al dit ook nog 30ml lactulose drank op een dag, net vloeibare suiker BRAAK

Ik at ook veel blauwe bessen en peperkoek, maar niets werkt zo goed als de echte medicatie.

Koffie op je nuchtere maag kan bij sommige ook helpen.

Ik neem nog steeds met frisse tegenzin iedere dag de macrogol in, want het heeft mijn kwaliteit van zw zijn echt zoooo bevorderd!

Je hebt evt ook psyllium vezels met bijv choco of sinaasappel smaak, maar ik vind dat er niet beter op worden.

19. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Wat rot dat wandelen niet gaat. Ik zou dan ter ondersteuning inderdaad wat dingen aanpassen. Ik had vroeger heel vaak last van obstipatie maar nu ik veel regelmaat in mijn eetpatroon heb (qua voeding en qua tijden) en meer vezels eet is het een stuk beter. Sowieso alleen nog volkorenbrood, fruit en s avonds veel groente bij het avondeten. Maar dit is allemaal een stuk lastiger te verhelpen als je zwanger bent natuurlijk.

20. Mauzy82

Mauzy82 Niet meer actief

Hoi, ik heb geen ervaring met obstipatie in een zwangerschap maar wel in dagelijks leven. Die macrogol zakjes kreeg ik ook niet weg en als ik ze al weg kreeg braakte ik ze uit na 15-20minuten projectiel. De enige tip die ik ze zou kunnen geven, probeer een zakje in te nemen met een scheutje siroop of roosvice. Mij helpt dat wel en niet in 1 x leeg drinken. En idd de lemon is beter te pruimen dan de orange.

Deel Deze Pagina