N.a.v. bezoek CB (6 maanden): wat vinden jullie?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door nora25, 3 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Vandaag ben ik bij het CB geweest met onze 6 maanden oude zoon. En ik ben toch een beetje bezorgd:
    De groei buigt sterk af: van met 3 maanden nog op de bovenste lijn, met 4 maanden net bovengemiddeld en nu ondergemiddeld, zowel bij lengte, gewicht als hoofdomtrek. Ik zag het zelf in de wachtruimte al: de andere kindjes van 6 maanden waren groter dan hij, terwijl hij tot 3 maanden juist veruit de grootste was. Niet dat ik wil dat mijn kind de grootste is, maar de terugval geeft mij wat zorgen. Daarnaast is heel snel moe: houdt het als hij wakker is meestal maar een uur vol, als het meezit anderhalf uur. Begint dan te jengelen, in zijn ogen te wrijven, krijgt rode wangen. Als ik hem in bed leg, valt hij meestal meteen als een blok in slaap. Volgens de jeugdarts zijn kindjes van deze leeftijd gemiddeld toch wel 2 tot 3 uur achter elkaar wakker.
    Aan de andere kant: hij drinkt goed, groenten en fruit gaan wisselend en brood gaat goed. Hij doet wat normaal is voor 6 maanden: kletsen, omrollen, alles wat hij ziet pakken, is alert.
    De jeugdarts heeft ademhaling en hartslag geluisterd, maar geen bijzonderheden. Ook geen tekenen van bloedarmoede (grauw zien, e.d.). Ze zei dat ik me op dit moment nog geen zorgen hoef te maken, maar adviseerde wel om met 9 maanden terug te komen i.p.v. 11 maanden.
    Wat vinden jullie? Ben ik overbezorgd? En ook benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt!

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.262
    16.645
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Geef je BV?
    BV kindjes groeien aan het begin harder dan kindjes die FV geven.

3. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gemiddeld 2 -3 uurtjes met 6 maanden? Ik kan het me niet exact meer herinneren (zo snel vergeet je dat soort dingen) maar met 6 maanden was hij hier echt geen 3 uur achter elkaar wakker hoor.. ik denk dat 2 uur de max was en dat was dan met een hoop afleiding e.d., dus meer uitzondering dan regel 1,5 uur lijkt me op deze leeftijd niet meer dan normaal!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoe lang is dat vermoeide er al? Heeft hij altijd zo geslapen, of was er op een gegeven moment een ommekeer?
    Als je je zorgen maakt, zou ik even je huisarts bellen. Een CB-arts is er voor de ontwikkeling, niet voor medische beoordeling en mijn ervaring daarmee is niet al te best, (van alles weggewuifd, wat wel degelijk iets was).

5. Minerva

Minerva Niet meer actief

Helemaal eens met Rozemarijke. Mijn zoontje is bijna 6 maanden en kan ook eigenlijk niet langer dan max. 2 uur lang achter elkaar wakker blijven. Soms is hij wel langer wakker, maar dan issie strontvervelend. Dan merk je dat hij al lang in bed had moeten liggen :p

Dus, als je denkt dat er iets mis is: huisarts bellen! Ik kreeg op het cb ook het advies "laat maar huilen" toen mijn zoontje overstuur was en zijn slokdarm geïrriteerd was (gaf bloed over). Bleek dus reflux te zijn en ruim een week na start medicatie had ik eindelijk mijn vrolijke pruttelkont weer terug :) Ik zou wat het cb zegt met een grote korrel zout nemen.

6. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier was hij met zes maand ook echt geen 3 uur wakker.
    Inderdaad ook een uurtjr max twee uur.
    Ieder kind is anders, ook met slapen. Dus ik denk dat jij je geen zorgen hoeft te maken

7. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Hier met 6 maanden ook nog echt geen 3 uur wakker hoor, net aan 2 uur, maar vaak al eerder jengelen. Ook is onze dochter heel erg verschillend in haar groei, ze valt bijv. nog steeds af en toe af, terwijl ze wel gewoon goed eet. Maar de keer daarop heeft ze dan opeens weer een belachelijke groeispurt gemaakt.
    Wij liepen vanwege het vermoeden op kma bij de kinderarts en ik heb hem die groei eens voorgelegd en volgens hem hoefde ik me geen zorgen maken, dat dit gewoon haar 'manier' van groeien is.

Daarom zou ik ook gewoon bij de huisarts een verwijzing naar een kinderarts vragen, die zijn expert.

8. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties! Fijn om ervaringen van anderen te horen. Hij heeft dit inderdaad altijd gehad, is verder gezond, eet en drinkt voldoende, ontwikkelt zich prima. Dan zal hij het gewoon nodig hebben. En als het zo blijft, is de huisarts inderdaad een goede optie. En misschien is hij er ook wel één die met grote sprongen groeit en dan weer tijden stilstaat. Achteraf heeft hij tussen 1 en 2 en tussen 2 en 3 maand ook een grote spurt gemaakt en, ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben, maar tijdens de zwangerschap heb ik met 28 weken een extra echo moeten maken, omdat de kleine in 3 weken tijd abnormaal gegroeid was. Er bleek toen niets bijzonders zijn en later stabiliseerde het weer.

9. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Hier met 6 maanden maximaal 80 minuten wakker.
    Nu met 1 jaar kan ze makkelijk 2 uur wakker zijn,maar echt nog geen 3!

Groei en gewicht kun je ook gewoon op het inloopspreekuur doen. Als jou gevoel gewoon goed is qua ontwikkeling, lijkt het mij niet nodig om daar 20 minuten over te praten:)

10. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier is ze nu gemiddeld tussen de slaapjes in 2 uurtjes wakker. En de 1 heeft nou eenmaal meer slaap nodig dan de ander ;)

Ik zou naar je eigen gevoel luisteren, ben je ongerust ga langs de huisarts. Maak je je geen zorgen, laat ze je dan ook niet aanpraten. Vaak zegt je moederinstinct heel veel!

Deel Deze Pagina